Factors determining L2 learning motivation in higher education

Impacts of L2 related training and outcome requirements

Authors

  • Balázs Fajt Budapesti Gazdasági Egyetem, E-mail-cím: fajt.balazs@yahoo.com
  • Mátyás Bánhegyi Budapesti Gazdasági Egyetem, E-mail-cím: banhegyi.matyas@uni-bge.hugyetem

DOI:

https://doi.org/10.17165/tp.2023.1.5-16

Keywords:

foreign language learning motivation , language exam , willingness to take a language exam , language learning experiences , higher education , quantitative research , second language self system

Abstract

Following a recent announcement by the Hungarian Government, higher education institutions have been given the freedom to decide whether from 2024 onwards they wish to continue requiring their students to obtain the formerly mandatory (specific purposes) foreign language examination as a requirement for degree award. To investigate the current and the foreseeable potential future impacts of the currently compulsory foreign language exams on L2 learning motivation, a questionnaire survey among university students studying ESP (N=1052) was carried out. The purpose of the study was to reveal the potential impact of L2 learning experience, the range of available L2 courses at university, ideal L2 self and willingness to take L2 exams on L2 learning motivation. Results show that language learning experience, the range of available L2 courses, ideal L2 self and willingness to take L2 examinations are predictors of motivated L2 learning behaviour in L2 classes. In addition, motivated L2 use in real-life situations outside the L2 classroom is influenced by the ideal L2 self, range of available L2 courses and language learning experiences, and is negatively influenced by willingness to take L2 examinations.

References

Bialystok, E. (1981). The role of conscious strategies in second language proficiency. The Modern Language Journal, 65(1), 24–35. https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.1981.tb00949.x

Csizér, K., & Kormos, J. (2009). Learning experiences, selves and motivated learning behavior: A comparative analysis of structural models for Hungarian secondary and university learners of English. In Dörnyei Z. & Ushioda, E. (Eds.), Motivation, language identity and the L2 self (pp. 98–119). Multilingual Matters. https://doi.org/10.21832/9781847691293-006

Dancey, C. P., & Reidy J. (2020). Statistics without maths for psychology (8th ed). Harlow: Pearson.

Dettai, M. J. (2019). A hazai felsőoktatási intézményekben folyó olasznyelv-oktatás motivációs kérdései (PhD-értekezés). ELTE Neveléstudományi Doktori Iskola.

Dörnyei, Z., & Taguchi, T. (2010). Questionnaires in second language research: Construction, administration and processing (2nd ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203864739

Dörnyei, Z. (2005). The psychology of the language learner: Individual differences in second language acquisition. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781410613349

Dörnyei, Z. (2009). The L2 Motivational Self System. In Dörnyei Z. & Ushioda E. (Eds.), Motivation, language identity and the L2 self (pp. 9–42). Multilingual Matters. https://doi.org/10.21832/9781847691293-003

Dörnyei, Z., Csizér, K., & Németh, N. (2006). Motivation, language attitudes and globalisation: A Hungarian Perspective. Multilingual Matters. https://doi.org/10.21832/9781853598876

Einhorn, Á. (2012). Nyelvtanításunk eredményessége nemzetközi tükörben. Modern Nyelvoktatás, 18(3), 22–34.

Einhorn, Á. (2015a). A pedagógiai modernizáció és az idegennyelv-tanulás. Miskolci Egyetemi Kiadó.

Einhorn, Á. (2015b). Pedagógiai kultúraváltás az idegennyelv-tanításban? Vitaindító. Modern Nyelvoktatás, 21(4), 48–58.

Einhorn, Á. (2022). Az idegennyelv-tanítás célja és tartalma a felsőoktatásban. Modern Nyelvoktatás, 28(3-4), 6–26. https://doi.org/10.51139/monye.2022.3-4.6.26

Európai Bizottság (2012). Europeans and their languages: Report. Letöltés dátuma: 2022. 10. 09. forrás: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/f551bd64-8615-4781-9be1-c592217dad83

Európai Bizottság (2017). A Bizottság közleménye az Európai Parlamentnek, a Tanácsnak, az Európai Gazdasági és Szociális Bizottságnak és a Régiók Bizottságának. Az európai identitás megerősítése az oktatás és a kultúra révén Az Európai Bizottság hozzájárulása a 2017. november 17-i göteborgi vezetői találkozóhoz. Letöltés dátuma: 2022. 10. 09. forrás: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/?uri=COM:2017:673:FIN

Európai Bizottság (2018). The European education area. Letöltés dátuma: 2022. 10. 09. forrás: https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/2186

Fajt, B. (2021). Hungarian secondary school students’ extramural English interests: The development and validation of a questionnaire. WOPALP, 21, 36–53.

Fajt, B. (2023). Extramural English activities and individual learner differences: A case of Hungary. Károli Gáspár Református Egyetem – L’Harmattan Kiadó.

Fekete, A., & Csépes, I. (2019). B2-es szintű nyelvvizsga bizonyítvány: útlevél a diplomás élethez, társadalmi mobilitáshoz. Iskolakultúra, 28(10/11), 13–24. https://doi.org/10.14232/iskkult.2018.10-11.13

Győri, A. (2001). Választott nyelve a spanyol: Idegennyelv-politikák, társadalmi kényszerek, nyelvválasztás. Iskolakultúra, 11(8), 86–92.

Helmeczi, Z. (2022). „Mozduljunk el az utolsó helyről!” – Némileg javult a kép, de még mindig gyér a magyarok nyelvismerete. Figyelő. https://figyelo.hu/hirek/mozduljunk-el-az-utolso-helyrol-nemileg-javult-a-kep-de-meg-mindig-gyer-a-magyarok-nyelvismerete-159197 (2022. 06. 20)

Józsa, K., & Imre, I. A. (2013). Iskolán kívüli angol nyelvű tevékenységek összefüggése a nyelvtudással és nyelvtanulási motivációval. Iskolakultúra, 23(1), 38–51.

Kormos, J., & Csizér, K. (2008). Age-related differences in the motivation of learning English as a foreign language: Attitudes, selves, and motivated learning behaviour. Language Learning, 58(2), 327–355. https://doi.org/10.1111/j.1467-9922.2008.00443.x

Lajtai, Á. (2020). Hungarian EFL learners’ extramural contact with English. In Geld R. & Krevelj S. L. (Eds.), UZRT 2018: Empirical studies in applied linguistics (pp. 128–149). FF Press.

Leona, N. L., van Koert, M. J. H., van der Molen, M. W., Rispens, J. E., Tijms, J., & Snellings, P. (2020). Explaining individual differences in young English language learners’ vocabulary knowledge: The role of extramural English exposure and motivation. System, 96, 1–13. https://doi.org/10.1016/j.system.2020.102402

Magyar Közlöny (2022). A nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény módosítása (54. § (7): Az Nftv 49. § (8). Magyar Közlöny, 209. https://magyarkozlony.hu/dokumentumok/8dc743a371025072079f857560b08c 4406036b2f/megtekintes

Medgyes, P. (1992). Angol – a kommunikáció pótnyelve: Körkép az angol nyelv oktatásáról és terjedéséről. Magyar Pedagógia, 92(4), 263–238.

Mercer, S., & Dörnyei, Z. (2020). Engaging language learners in contemporary classrooms. Cambridge University Press.

Nikolov, M. (2007). A magyarországi nyelvoktatás-fejlesztési politika: Nyelvoktatásunk a nemzetközi trendek tükrében. In Vágó, I. (Ed.) Fókuszban a nyelvtanulás (pp. 43–72). Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=fokuszban_nyelvoktatas-03_nikolov_marianne

Novák, I., & Morvai, L. (2019). Foreign language learning attitude of Hungarian higher education students. Hungarian Educational Research Journal, 9(2), 303–317. https://doi.org/10.1556/063.9.2019.1.26

Novák, I., & Fónai, M. (2020). Gimnáziumi és szakgimnáziumi tanulók idegennyelv-tanulási eredményessége. Iskolakultúra, 30(6), 16–35. https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2020.6.16

Öveges E., & Csizér, K. (szerk.) (2018). Vizsgálat a köznevelésben folyó idegennyelv-oktatás kereteiről és hatékonyságáról. Kutatási jelentés. Oktatási Hivatal https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/sajtoszoba/nyelvoktatas_kutatasi_ jelentes_2018.pdf

Öveges, E., Csizér, K., & Dér, K. (2019). Az idegennyelv-tanítás iskolai szintű szabályozása: keretek, célok és megközelítések. Modern Nyelvoktatás, 25(1), 3–14.

Papi, M. (2010). The L2 motivational self-system, L2 anxiety, and motivated behavior: A structural equation modeling approach. System, 38(3), 467–479. https://doi.org/10.1016/j.system.2010.06.011

Petneki, K. (1993). Mit ér az idegen nyelv, ha német? Magyar Pedagógia, 93(3/4), 135–147.

Világgazdaság (2022). Némileg javult a kép, de még mindig gyér a magyarok nyelvismerete. https://www.vg.hu/vilaggazdasag-magyar-gazdasag/2022/01/nemileg-javult-a-kep-de-meg-mindig-gyer-a-magyarok-nyelvismerete (2022. 06. 20.)

Published

2023-07-29

Issue

Section

Studies

How to Cite

Factors determining L2 learning motivation in higher education: Impacts of L2 related training and outcome requirements. (2023). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 21(1), 5-16. https://doi.org/10.17165/tp.2023.1.5-16