Célorientációk kapcsolata az iskolai motivációval szakképző iskolások aspektusából

Szerzők

  • Sütő Éva Pécsi Tudományegyetem „Oktatás és Társadalom” Neveléstudományi Doktori Iskola
  • Csima Melinda Szent István Egyetem Kaposvári Campus Pedagógiai Kar

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2021.1-2.13

Absztrakt

Az iskolai siker kulcstényezője a tanulási motiváció. Az új ismeretek elsajátításának folyamata motiváltságot követel a tanulótól, ugyanakkor az új feladatokkal való foglalkozás a siker élményét váltja ki (Réthy, 2002). A motiváció a belső dinamikus hajtóerők és a külső faktorok vonatkozásában módosul, azaz a tanuló és környezete kognitív, affektív, effektív interakciós önszabályozó rendszerén nyugszik (Réthy, 2001). A tanulási motiváció a társas környezet által befolyásolható (Fejes, 2015). A kutatás bázisát Fejes (2015) Tanulói célok és Kozéki és Entwistle (1986) Iskolai motiváció kérdőíve szolgálta. A kutatásban öt szakképző iskola 445 tanulója vett részt 2019 tavaszán, akik a kilencedik, illetve a tizenegyedik évfolyamon tanultak. Az eredmények hozzájárulnak a szakképző iskolában tanuló diákok tanulási motivációjának megismeréséhez, és irányt mutatnak azok fejlesztési lehetőségeihez.

Szerző életrajzok

  • Sütő Éva, Pécsi Tudományegyetem „Oktatás és Társadalom” Neveléstudományi Doktori Iskola

    PhD-hallgató
    evasuto3@gmail.com

  • Csima Melinda, Szent István Egyetem Kaposvári Campus Pedagógiai Kar

    egyetemi docens
    petone.csima.melinda@szie.hu

Hivatkozások

Ames, C. (1992). Classrooms: goals, structures, and student motivation. Journal of Educational Psychology, 84. évf. 3. sz. pp. 261-271. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-0663.84.3.261

Bakacsi, Gy. (2010). A szervezeti magatartás alapjai. Alapszakos jegyzet a Budapesti Corvinus Egyetem hallgatói számára. Budapest: Aula kiadó.

Boreczky, Á. (2001). Változások a szülők gyerekfelfogásában, a gyerekek életkörülményeiben és szocializációjában (1910-1990). Magyar Pedagógia, 101. évf. 2. sz. pp. 151–169.

Ceglédi, E. és Máth, J. (2013): Az iskolai teljesítményt befolyásoló tényezők vizsgálata. Alkalmazott Pszichológia, 13. évf. 4. sz. pp. 23-46.

Csibi, S. és Csibi, M. (2011). Az iskolai motiváció elemzése évfolyam, nem és teljesítmény függvényében. Magiszter: A Romániai Magyar Pedagógusok Szövetségének szakmai-módszertani folyóirata. 9. évf. 2. sz. pp. 19-31. [online] http://rmpsz.ro/uploaded/tiny/files/magiszter/2011/nyar/05.pdf [2020. április 25.]

Csíkszentmihályi, M. (2001): Flow. Az áramlat. A tökéletes élmény. Budapest: Akadémiai Kiadó.

Fejes, J. B. (2015). Célok és motiváció. Tanulási motiváció a célorientációs elmélet alapján. Budapest: Gondolat Kiadó.

Kozéki, B. és Entwistle, N. J. (1986). Tanulási motivációk és orientációk vizsgálata magyar és skót iskoláskorúak körében. Pszichológia, 6. évf. 6. sz. pp. 271292.

Langton N. és Robbins S. P. (2006): Fundamentals of organizational behavior. (3rd Canadian edition). [online] https://epdf.pub/fundamentals-of-organizational-behavior-third-ca-nadian-edition.html [2019. október 31.]

Meece, J. L., Herman, P. és McCombs, B. (2003). Relations of learner-centered teaching practices to adolescents’ achievement goals. International Journal of Educational Research, 39. évf. 4–5. sz. pp. 457–475. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijer.2004.06.009

Nikitscher, P. (2015): A pedagógusok szerepe és lehetőségei az iskolai szocializáció folyamatában. In: Nikitscher, P. (szerk.): Az iskola szociális szerepe és lehetőségei. Budapest: Ok- tatáskutató és Fejlesztő Intézet. pp. 56–79.

Péter-Szarka, Sz. (2010): Az idegennyelv-tanulási motiváció és az azzal összefüggésben álló tanulói jellegzetességek változása a felső tagozatban. Iskolakultúra. 20. évf. 9. sz. pp. 105–117.

Pintrich, P. R. (2000). The role of goal orientation in self-regulated learning. In: Boekaerts, M., Pintrich, P. R. és Zeidner, M. (Ed.), Handbook of self-regulation, (pp. 451–529). San Diego: Academic Press. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-012109890-2/50043-3

Pintrich, P. R. (2003). A motivational sciences perspective on the role of student motivation in learning and teaching context. Journal of Educational Psychology, 95. évf. 4. sz. pp. 667−686. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-0663.95.4.667

Réthy, E. (2001). A tanulási motiváció elemzése. In: Csapó Benő és Vidákovich Tibor (Ed.), Neveléstudomány az ezredfordulón. Tanulmányok Nagy József tiszteletére, (pp. 153–161). Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.

Réthy, E. (2002). A kognitív és motivációs önszabályozást kialakító oktatás. Iskolakultúra. 2. sz. pp. 3-12.

Urdan, T. és Schoenfelder, E. (2006). Classroom effects on student motivation: Goal structures, social relationships, and competence beliefs. Journal of School Psychology, 44. évf. 5. sz. pp. 331-349. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jsp.2006.04.003

Letöltések

Megjelent

2021-07-20

Folyóirat szám

Rovat

Képzés és Gyakorlat

Hogyan kell idézni

Célorientációk kapcsolata az iskolai motivációval szakképző iskolások aspektusából. (2021). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 19(1-2), 129-140. https://doi.org/10.17165/TP.2021.1-2.13