Célorientációk kapcsolata az iskolai motivációval szakképző iskolások aspektusából
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2021.1-2.13Absztrakt
Az iskolai siker kulcstényezője a tanulási motiváció. Az új ismeretek elsajátításának folyamata motiváltságot követel a tanulótól, ugyanakkor az új feladatokkal való foglalkozás a siker élményét váltja ki (Réthy, 2002). A motiváció a belső dinamikus hajtóerők és a külső faktorok vonatkozásában módosul, azaz a tanuló és környezete kognitív, affektív, effektív interakciós önszabályozó rendszerén nyugszik (Réthy, 2001). A tanulási motiváció a társas környezet által befolyásolható (Fejes, 2015). A kutatás bázisát Fejes (2015) Tanulói célok és Kozéki és Entwistle (1986) Iskolai motiváció kérdőíve szolgálta. A kutatásban öt szakképző iskola 445 tanulója vett részt 2019 tavaszán, akik a kilencedik, illetve a tizenegyedik évfolyamon tanultak. Az eredmények hozzájárulnak a szakképző iskolában tanuló diákok tanulási motivációjának megismeréséhez, és irányt mutatnak azok fejlesztési lehetőségeihez.
Hivatkozások
Ames, C. (1992). Classrooms: goals, structures, and student motivation. Journal of Educational Psychology, 84. évf. 3. sz. pp. 261-271. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-0663.84.3.261
Bakacsi, Gy. (2010). A szervezeti magatartás alapjai. Alapszakos jegyzet a Budapesti Corvinus Egyetem hallgatói számára. Budapest: Aula kiadó.
Boreczky, Á. (2001). Változások a szülők gyerekfelfogásában, a gyerekek életkörülményeiben és szocializációjában (1910-1990). Magyar Pedagógia, 101. évf. 2. sz. pp. 151–169.
Ceglédi, E. és Máth, J. (2013): Az iskolai teljesítményt befolyásoló tényezők vizsgálata. Alkalmazott Pszichológia, 13. évf. 4. sz. pp. 23-46.
Csibi, S. és Csibi, M. (2011). Az iskolai motiváció elemzése évfolyam, nem és teljesítmény függvényében. Magiszter: A Romániai Magyar Pedagógusok Szövetségének szakmai-módszertani folyóirata. 9. évf. 2. sz. pp. 19-31. [online] http://rmpsz.ro/uploaded/tiny/files/magiszter/2011/nyar/05.pdf [2020. április 25.]
Csíkszentmihályi, M. (2001): Flow. Az áramlat. A tökéletes élmény. Budapest: Akadémiai Kiadó.
Fejes, J. B. (2015). Célok és motiváció. Tanulási motiváció a célorientációs elmélet alapján. Budapest: Gondolat Kiadó.
Kozéki, B. és Entwistle, N. J. (1986). Tanulási motivációk és orientációk vizsgálata magyar és skót iskoláskorúak körében. Pszichológia, 6. évf. 6. sz. pp. 271292.
Langton N. és Robbins S. P. (2006): Fundamentals of organizational behavior. (3rd Canadian edition). [online] https://epdf.pub/fundamentals-of-organizational-behavior-third-ca-nadian-edition.html [2019. október 31.]
Meece, J. L., Herman, P. és McCombs, B. (2003). Relations of learner-centered teaching practices to adolescents’ achievement goals. International Journal of Educational Research, 39. évf. 4–5. sz. pp. 457–475. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijer.2004.06.009
Nikitscher, P. (2015): A pedagógusok szerepe és lehetőségei az iskolai szocializáció folyamatában. In: Nikitscher, P. (szerk.): Az iskola szociális szerepe és lehetőségei. Budapest: Ok- tatáskutató és Fejlesztő Intézet. pp. 56–79.
Péter-Szarka, Sz. (2010): Az idegennyelv-tanulási motiváció és az azzal összefüggésben álló tanulói jellegzetességek változása a felső tagozatban. Iskolakultúra. 20. évf. 9. sz. pp. 105–117.
Pintrich, P. R. (2000). The role of goal orientation in self-regulated learning. In: Boekaerts, M., Pintrich, P. R. és Zeidner, M. (Ed.), Handbook of self-regulation, (pp. 451–529). San Diego: Academic Press. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-012109890-2/50043-3
Pintrich, P. R. (2003). A motivational sciences perspective on the role of student motivation in learning and teaching context. Journal of Educational Psychology, 95. évf. 4. sz. pp. 667−686. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-0663.95.4.667
Réthy, E. (2001). A tanulási motiváció elemzése. In: Csapó Benő és Vidákovich Tibor (Ed.), Neveléstudomány az ezredfordulón. Tanulmányok Nagy József tiszteletére, (pp. 153–161). Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.
Réthy, E. (2002). A kognitív és motivációs önszabályozást kialakító oktatás. Iskolakultúra. 2. sz. pp. 3-12.
Urdan, T. és Schoenfelder, E. (2006). Classroom effects on student motivation: Goal structures, social relationships, and competence beliefs. Journal of School Psychology, 44. évf. 5. sz. pp. 331-349. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jsp.2006.04.003
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2021 Sütő Éva, Petőné Csima Melinda
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.