A tanulás önszabályozása, és az iskolai hatékonyságról vallott tanulói elképzelések az egyes iskolaszinteken

Szerzők

  • Kovács Zsuzsa Kaposvári Egyetem, Pedagógiai Főiskolai Kar

Absztrakt

Az élethosszig tartó tanulás paradigmája, de az OECD által megvalósított PISA 2000, 2003-as vizsgálatok eredményeinek következtében a tanulás, a tanulást meghatározó tényezők rendszere egyre inkább a kutatások középpontjába került. Nyilvánvalóvá vált, hogy a tanulási tevékenység korszerű megközelítéséhez, az eredményes iskolai tanulásszervezéshez elengedhetetlen az iskolai tanulás folyamatának, illetve az azt meghatározó alapvető tényezők összefüggésrendszerének és különbségképző hatásának a megismerése. Az ELTE PPK Oktatáselméleti Tanszékének tanárai és doktorandusz hallgatói a hasonló kutatási szakterület és érdeklődés következtében egy kisebb kutatócsoportot hoztak létre, amely munkája során célul tűzte ki, hogy egy műhelyjellegű kutatás keretei között megpróbálja feltárni és megismerni az általános és középiskolás, illetve a felsőoktatásban tanuló diákok tanulási sajátosságait. A kutatómunka alapvetően az eredményes tanulás sajátos értelmezéséből indult ki. Az eredményes tanulás saját megközelítésünkben aktív tudásépítés, amely a megértést, az értelmes feldolgozást segítő, az önálló tanulást irányító és szabályozó tanulási stratégiák, technikák használatára épül, valamint társas és interaktív, nem elvonatkoztatható attól a kontextustól, amelyben létrejött. A tanulási sajátosságok mindazon tényezők komplex rendszerét jelenti, amelyek jellemzően a tanulási tevékenység sajátjai, és ennek következtében jelentősen meghatározzák a tanulók iskolai eredményességét. Korábbi tanulással foglalkozó kutatási eredmények, szakirodalmi vonatkozások alapján megpróbáltuk körülhatárolni azokat a tanulási sajátosságokat, amelyek véleményünk alapján jelentős szerepet játszhatnak a tanulási tevékenység sikeres vagy éppen sikertelen megvalósulásában. A kutatás megvalósításához kérdőíveket dolgoztunk ki, amelyek segítségével a következő tanulási sajátosságok feltárására törekedtünk: tanulási motiváció, tanulási stratégiák, stílusok és az önszabályozó tanulás. A tanulmány a kutatási eredmények önszabályozó tanulásra vonatkozó adatait mutatja be, majd kitér az önszabályozás és a tanulói énképek sajátosságai, az iskolai teljesítmény önértékelése valamint a tanulási kudarcok feltételezett okai közötti sajátos kapcsolatrendszerre is.

Letöltések

Megjelent

2007-09-26

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok

Hogyan kell idézni

A tanulás önszabályozása, és az iskolai hatékonyságról vallott tanulói elképzelések az egyes iskolaszinteken. (2007). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 5(3), 3-19. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5442