Nyelvórai és nyelvórán kívüli motivációt meghatározó tényezők a felsőoktatásban

A nyelvvizsgakötelezettség hatásai

Autores/as

  • Balázs Fajt Budapesti Gazdasági Egyetem, E-mail-cím: fajt.balazs@yahoo.com
  • Mátyás Bánhegyi Budapesti Gazdasági Egyetem, E-mail-cím: banhegyi.matyas@uni-bge.hugyetem

DOI:

https://doi.org/10.17165/tp.2023.1.5-16

Palabras clave:

idegennyelv-tanulási motiváció , nyelvvizsga , nyelvvizsgázási hajlandóság , nyelvtanulási élmények , felsőoktatás , kvantitatív kutatás , második nyelvi énrendszer

Resumen

Kutatásunk apropóját az adta, hogy a Magyar Kormány legutóbbi bejelentése nyomán a felsőoktatási intézmények saját hatáskörben dönthetnek arról, hogy 2024 őszétől továbbra is meg akarják-e tartani a korábban kötelezőként előírt (szakmai) nyelvvizsgákat képzési kimeneti követelményként. Abból a célból, hogy megvizsgáljuk, hogy a jelen helyzetben van-e hatása a nyelvvizsgakötelezettségnek és egyéb nyelvtanulással kapcsolatos tényezőknek az egyetemi nyelvtanulási motivációra, és hogy előrevetíthessük, hogy e megváltozott szabályozási környezetben a leendő egyetemi hallgatók nyelvtanulási motivációja potenciálisan hogyan változhat meg, felmérést (N=1052) készítettünk. Kutatásunk jelenleg szaknyelvet tanuló egyetemi hallgatók körében vizsgálta a nyelvtanulási élményeknek, a választható idegen nyelvi kínálatnak, az ideális második nyelvi énnek és a nyelvvizsgázási hajlandóságnak az idegennyelv-tanulási motivációra gyakorolt hatását. Eredményeink azt mutatják, hogy a nyelvórai, motivált idegennyelv-tanulási viselkedést a nyelvtanulási élmények, az egyetemi idegen nyelvi stúdiumok terén választható nyelvi kínálat, az ideális második nyelvi én és a nyelvvizsgázási hajlandóság is meghatározza. Eredményeink továbbá azt mutatják, hogy a nyelvórán kívüli, valós szituációkban történő, motivált idegennyelv-használatra az ideális második nyelvi én mellett a tanulható idegen nyelvi kínálat és a nyelvtanulási élmények is hatással vannak, azonban a motivált idegennyelv-használatra a nyelvvizsgázási hajlandóság fordított hatást gyakorol.

Referencias

Bialystok, E. (1981). The role of conscious strategies in second language proficiency. The Modern Language Journal, 65(1), 24–35. https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.1981.tb00949.x

Csizér, K., & Kormos, J. (2009). Learning experiences, selves and motivated learning behavior: A comparative analysis of structural models for Hungarian secondary and university learners of English. In Dörnyei Z. & Ushioda, E. (Eds.), Motivation, language identity and the L2 self (pp. 98–119). Multilingual Matters. https://doi.org/10.21832/9781847691293-006

Dancey, C. P., & Reidy J. (2020). Statistics without maths for psychology (8th ed). Harlow: Pearson.

Dettai, M. J. (2019). A hazai felsőoktatási intézményekben folyó olasznyelv-oktatás motivációs kérdései (PhD-értekezés). ELTE Neveléstudományi Doktori Iskola.

Dörnyei, Z., & Taguchi, T. (2010). Questionnaires in second language research: Construction, administration and processing (2nd ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203864739

Dörnyei, Z. (2005). The psychology of the language learner: Individual differences in second language acquisition. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781410613349

Dörnyei, Z. (2009). The L2 Motivational Self System. In Dörnyei Z. & Ushioda E. (Eds.), Motivation, language identity and the L2 self (pp. 9–42). Multilingual Matters. https://doi.org/10.21832/9781847691293-003

Dörnyei, Z., Csizér, K., & Németh, N. (2006). Motivation, language attitudes and globalisation: A Hungarian Perspective. Multilingual Matters. https://doi.org/10.21832/9781853598876

Einhorn, Á. (2012). Nyelvtanításunk eredményessége nemzetközi tükörben. Modern Nyelvoktatás, 18(3), 22–34.

Einhorn, Á. (2015a). A pedagógiai modernizáció és az idegennyelv-tanulás. Miskolci Egyetemi Kiadó.

Einhorn, Á. (2015b). Pedagógiai kultúraváltás az idegennyelv-tanításban? Vitaindító. Modern Nyelvoktatás, 21(4), 48–58.

Einhorn, Á. (2022). Az idegennyelv-tanítás célja és tartalma a felsőoktatásban. Modern Nyelvoktatás, 28(3-4), 6–26. https://doi.org/10.51139/monye.2022.3-4.6.26

Európai Bizottság (2012). Europeans and their languages: Report. Letöltés dátuma: 2022. 10. 09. forrás: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/f551bd64-8615-4781-9be1-c592217dad83

Európai Bizottság (2017). A Bizottság közleménye az Európai Parlamentnek, a Tanácsnak, az Európai Gazdasági és Szociális Bizottságnak és a Régiók Bizottságának. Az európai identitás megerősítése az oktatás és a kultúra révén Az Európai Bizottság hozzájárulása a 2017. november 17-i göteborgi vezetői találkozóhoz. Letöltés dátuma: 2022. 10. 09. forrás: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/?uri=COM:2017:673:FIN

Európai Bizottság (2018). The European education area. Letöltés dátuma: 2022. 10. 09. forrás: https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/2186

Fajt, B. (2021). Hungarian secondary school students’ extramural English interests: The development and validation of a questionnaire. WOPALP, 21, 36–53.

Fajt, B. (2023). Extramural English activities and individual learner differences: A case of Hungary. Károli Gáspár Református Egyetem – L’Harmattan Kiadó.

Fekete, A., & Csépes, I. (2019). B2-es szintű nyelvvizsga bizonyítvány: útlevél a diplomás élethez, társadalmi mobilitáshoz. Iskolakultúra, 28(10/11), 13–24. https://doi.org/10.14232/iskkult.2018.10-11.13

Győri, A. (2001). Választott nyelve a spanyol: Idegennyelv-politikák, társadalmi kényszerek, nyelvválasztás. Iskolakultúra, 11(8), 86–92.

Helmeczi, Z. (2022). „Mozduljunk el az utolsó helyről!” – Némileg javult a kép, de még mindig gyér a magyarok nyelvismerete. Figyelő. https://figyelo.hu/hirek/mozduljunk-el-az-utolso-helyrol-nemileg-javult-a-kep-de-meg-mindig-gyer-a-magyarok-nyelvismerete-159197 (2022. 06. 20)

Józsa, K., & Imre, I. A. (2013). Iskolán kívüli angol nyelvű tevékenységek összefüggése a nyelvtudással és nyelvtanulási motivációval. Iskolakultúra, 23(1), 38–51.

Kormos, J., & Csizér, K. (2008). Age-related differences in the motivation of learning English as a foreign language: Attitudes, selves, and motivated learning behaviour. Language Learning, 58(2), 327–355. https://doi.org/10.1111/j.1467-9922.2008.00443.x

Lajtai, Á. (2020). Hungarian EFL learners’ extramural contact with English. In Geld R. & Krevelj S. L. (Eds.), UZRT 2018: Empirical studies in applied linguistics (pp. 128–149). FF Press.

Leona, N. L., van Koert, M. J. H., van der Molen, M. W., Rispens, J. E., Tijms, J., & Snellings, P. (2020). Explaining individual differences in young English language learners’ vocabulary knowledge: The role of extramural English exposure and motivation. System, 96, 1–13. https://doi.org/10.1016/j.system.2020.102402

Magyar Közlöny (2022). A nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény módosítása (54. § (7): Az Nftv 49. § (8). Magyar Közlöny, 209. https://magyarkozlony.hu/dokumentumok/8dc743a371025072079f857560b08c 4406036b2f/megtekintes

Medgyes, P. (1992). Angol – a kommunikáció pótnyelve: Körkép az angol nyelv oktatásáról és terjedéséről. Magyar Pedagógia, 92(4), 263–238.

Mercer, S., & Dörnyei, Z. (2020). Engaging language learners in contemporary classrooms. Cambridge University Press.

Nikolov, M. (2007). A magyarországi nyelvoktatás-fejlesztési politika: Nyelvoktatásunk a nemzetközi trendek tükrében. In Vágó, I. (Ed.) Fókuszban a nyelvtanulás (pp. 43–72). Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=fokuszban_nyelvoktatas-03_nikolov_marianne

Novák, I., & Morvai, L. (2019). Foreign language learning attitude of Hungarian higher education students. Hungarian Educational Research Journal, 9(2), 303–317. https://doi.org/10.1556/063.9.2019.1.26

Novák, I., & Fónai, M. (2020). Gimnáziumi és szakgimnáziumi tanulók idegennyelv-tanulási eredményessége. Iskolakultúra, 30(6), 16–35. https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2020.6.16

Öveges E., & Csizér, K. (szerk.) (2018). Vizsgálat a köznevelésben folyó idegennyelv-oktatás kereteiről és hatékonyságáról. Kutatási jelentés. Oktatási Hivatal https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/sajtoszoba/nyelvoktatas_kutatasi_ jelentes_2018.pdf

Öveges, E., Csizér, K., & Dér, K. (2019). Az idegennyelv-tanítás iskolai szintű szabályozása: keretek, célok és megközelítések. Modern Nyelvoktatás, 25(1), 3–14.

Papi, M. (2010). The L2 motivational self-system, L2 anxiety, and motivated behavior: A structural equation modeling approach. System, 38(3), 467–479. https://doi.org/10.1016/j.system.2010.06.011

Petneki, K. (1993). Mit ér az idegen nyelv, ha német? Magyar Pedagógia, 93(3/4), 135–147.

Világgazdaság (2022). Némileg javult a kép, de még mindig gyér a magyarok nyelvismerete. https://www.vg.hu/vilaggazdasag-magyar-gazdasag/2022/01/nemileg-javult-a-kep-de-meg-mindig-gyer-a-magyarok-nyelvismerete (2022. 06. 20.)

Publicado

2023-07-29

Número

Sección

Tanulmányok

Cómo citar

Nyelvórai és nyelvórán kívüli motivációt meghatározó tényezők a felsőoktatásban: A nyelvvizsgakötelezettség hatásai. (2023). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 21(1), 5-16. https://doi.org/10.17165/tp.2023.1.5-16