A szülői jelenlét hatása a motivációra a kora gyermekkori nyelvelsajátításnál

Szerzők

  • Csiha Tünde Noémi Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar;

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2021.3-4.11

Absztrakt

„A gyerekek hajlamosak jobban élvezni a tanulási folyamatot és jobban végezni a feladatokat, hogyha intrinzik módon motiváltak, mintha extrinzik módon próbálják őket valamilyen teljesítményre rábírni.” (Amerikai Pszichológiai Társaság, 2019). Nyelvtanárként több alkalommal is indítottam 4-6 évesekből álló idegennyelvi csoportokat. A munkám során azzal a problémával szembesültem, hogy vannak olyan szülők, akik ragaszkodnak ahhoz, hogy jelen lehessenek a gyermekük idegennyelvi fejlesztésén, mivel úgy gondolják, hogy a jelenlétükkel bátorítóan hatnak a gyermekükre, aki ezáltal a lehető legtöbb tudással fog gyarapodni a nyelvórákon. Engem meglepett ez az igény, mert az volt a tapasztalatom, hogy a szülői jelenlét ennél a korcsoportnál már inkább hátráltatja a gyerekek kibontatkozását a társaik között és ezáltal negatívan befolyásolhatja az idegennyelvi fejlődést. Emiatt kismintás terepkutatásba kezdtem, indítottam két 4-6 év közötti gyerekekből álló csoportot. Az első csoport esetében csak a gyerekek, a második csoport esetében a gyerekek és a szülők is jelen voltak a gyermekek nyelvi foglalkozásain. A kutatás alatt megfigyeltem a két csoport tanulási folyamatát, a csoporttagok viselkedését és motivációját, a különböző tevékenységeken történő részvételhez kapcsolódóan, és mértem a tudásuk gyarapodását.

Információk a szerzőről

  • Csiha Tünde Noémi, Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar;

    nyelvtanár
    csiha.tunde@uni-sopron.hu

Hivatkozások

American Psychological Association, Coalition for Psychology in Schools and Education. (2019). Top 20 principles from psychology for early childhood teaching and learning. [online]https://www.apa.org/ed/schools/teaching-learning/top-twenty-early-childhood.pdf [2021.04.17.]

Danis, I. – Farkas, M. – Oates, J. 2011. Fejlődés koragyermekkorban – hogyan gondolkodjunk róla? In: A koragyermekkori fejlődés története – fejlődési lépések és kihívások. Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet. 2011. pp. 32–34.

De Charms, R. 1968. In Deci, E. L. 1975. A kognitiv értékelés elmélete. Az extrinzik jutalmak hatása az intrinzik motivációra. In Barkóczi I. – Séra L. (szerk.): Az emberi motiváciő II. Szöveggyűjtemény. ELTE BTK. Nemzeti Tankönyvkiadó, (1993). pp. 333–360.

Deci, E. L. – Spiegel, N. H. – Ryan, R. M. – Koestner, R. – Kauffman, M. (1982). The effects of performance standards on teaching styles: The behavior of controlling teachers. Journal of Educational Psychology, V. 74, pp. 852–859. p. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-0663.74.6.852

Furcsa, L. - Sinka, A. - Szaszkó, R. 2014. A kisgyermekkori nyelvtanulás aktuális kérdései. Jászsági Évkönyv. Letöltés dátuma: 2021. 03. 22., forrás: http://epa.oszk.hu/02200/02295/00022/pdf/EPA02295_jaszsagi_evkonyv_2014_260-269.pdf 2021.

Johnson, D. W. – Johnson R. Z. (1985). Motivational processes in cooperative, competitive and individualistic learning situation. In Ames, C. – Ames, R.: Itesearch on motivation in education. Volume 2. The classroom milieu. Orlando, Academic Press, Inc.

Kagan, S. - Kagan, M. (2009). Kagan Cooperative Learnig. Kagan Publishing, 4.8. – 4.9. p. Kim, R. (1998) A belső motivációt befolyásoló tényezők és megjelenésük a Montessori-pedagógiában. Új Pedagógiai Szemle, 1998 március [online] https://epa.oszk.hu/00000/00035/00014/1998-03-ta-Kim-Belso.html [2021.04.17.]

Pievara, T. (2015) A 21. századi tanár. Neteducatio Kft., pp. 56–59.

Ryan, R. M. – Grolnick, W. 1984. In Ryan, R. M. – Conell, J. P. – Deci, E. L. 1985. A motivational analysis of self determination and self regulation in education. In Ames, C. – Ames, R.: Research on motivation in education. Volume 2. The classroom milieu. Orlando, Academic Press, Inc.

Letöltések

Megjelent

2021-11-28

Folyóirat szám

Rovat

Képzés és Gyakorlat

Hogyan kell idézni

A szülői jelenlét hatása a motivációra a kora gyermekkori nyelvelsajátításnál. (2021). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 19(3-4), 120-135. https://doi.org/10.17165/TP.2021.3-4.11