Experiences of education of hungarian and international students participating in economic training
DOI:
https://doi.org/10.33032/acr.4144Keywords:
students, observation, educationAbstract
The number of international students in Hungary has been increasing for years, especially since the introduction of the Stipendium Hungaricum in 2013. This fact also justifies the need to deal separately with the education and educational background of international students. In addition to the examination of the international students, the education of Hungarian students is also in focus, our main goal is to compare the two groups: to explore the similarities and differences. The empirical results provide a basis for the subsequent questionnaire survey.Our present study is the prologue and foundation of the beginning of a research. In the current phase of the research, we would like to present the differences in the education of full-time Hungarian and international students studying at the Hungarian University of Agriculture and Life Sciences, Károly Róbert Campus, in bachelor and master courses across several areas, such as their motivation, preparation for classes and theses, etc. The current empirical fact-finding is the first step of our research, from now on we will base the verification or rejection of our assumptions on a questionnaire-based and an in-depth interview.
References
Anonim (2020): Kutatási módszerek, melyek jól hasznosíthatóak a tanulmányaid során. https://mersz.hu/blog/kutatasi-modszerek/ (Letöltve: 2023.03.08.)
Baranyi A. – Csernák J. – Csiszárik-Kocsir Á. (2022): Elvárások a pénzügyi oktatás terén egy primer kutatás tükrében. Acta Carolus Robertus, 12(1), 11–22. (2022) https://doi.org/10.33032/acr.2854
Derényi A. (2014): A felsőoktatás nemzetköziesítése: globális pillanatkép. In: A mozgás tere. A magyar felsőoktatás és a nemzetközi mobilitási folyamatok. Campus Hungary 2014. Veroszta Zs. (szerk.). Budapest, Balassi Intézet
Derényi A. (2018): Pillanatkép a felsőoktatás nemzetköziesedéséről. https://ofi.oh.gov.hu/publikacio/pillanatkep-felsooktatas-nemzetkoziesedeserol (Letöltve: 2023.01.07.)
Fekete Zs. (szerk.) – Szél D. (szerk.) (2015): A felsőoktatás nemzetköziesítése. Kézikönyv a felsőoktatási intézmények nemzetközi vezetői és koordinátorai számára. Budapest, Tempus Közalapítvány 146 p. ISBN: 978-615-5319-21-1
Felsőoktatási Információs Rendszer, https://dari.oktatas.hu/, 2023 (Letöltve: 2023.03.21.)
Ghauri P. – Gronhaug K. (2011): Kutatásmódszertan az üzleti tanulmányokban, Akadémiai Kiadó, Budapest, 294. p.
Kálmán B. (2022): Összehasonlító vizsgálat – A Covid19 válság hatása egyetemi hallgatók pénzügyi műveltségére, Doktori (PhD) értekezés, Gödöllő, 180 p. https://doi.org/10.54598/002040
KSH (2020): Felsőoktatási Információs Rendszer (FIR), Oktatási adatok, 2020/2021 (előzetes adatok): https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/oktat/oktatas2021e/index.html (Le-töltve: 2023.01.07.)
KSH (2021): Innovációs és Technológiai Minisztérium (FIR-OSAP), Oktatási adatok, 2021/2022 (előzetes adatok): https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/oktat/oktatas2122e/index.html (Letöltve: 2023.01.07.)
KSH (2022): Kulturális és Innovációs Minisztérium (FIR-OSAP), Oktatási adatok, 2022/2023 (előzetes adatok): https://www.ksh.hu/s/kiadvanyok/oktatasi-adatok-2022-2023-elozetes-adatok/index.html (Letöltve: 2023.01.07.)
Lannert J. (2018): Nemzetközi hallgatók a hazai felsőoktatási intézményekben. Vezetői össze-foglaló. Budapest, Tempus Közalapítvány 31 p. ISBN 978-615-5319-54-9
MATE (2020): A Magyar Agrár-és Élettudományi Egyetem hallgatói adatbázisa, 2020/2021-es tanév
MATE (2021): A Magyar Agrár-és Élettudományi Egyetem hallgatói adatbázisa, 2021/2022-es tanév
MATE (2022): A Magyar Agrár-és Élettudományi Egyetem hallgatói adatbázisa, 2022/2023-as tanév
Mayer A. (2016): A kvantitatív kutatási módszerek. https://spssabc.hu/kutatasi-modszerek/kvantitativ-es-kvalitativ-kutatasi-modszerek/ (Letöltve: 2023.03.08.)
SKOLL Learning Technologies (2020a): Oktatási és pedagógia módszerek – tanítás a gyakor-latban. https://skoll.hu/oktatasi-es-pedagogiai-modszerek-tanitas-a-gyakorlatban/ (Letöltve: 2023.01.07.)
SKOLL Learning Technologies (2020b): 3 általános tévhit az e-learning világában. https://skoll.hu/3-altalanos-tevhit-az-e-learning-vilagaban/ (Letöltve: 2023.01.07.)
SZŐKE B. – TÓTH E. I. (2023): A pénzügyi ismeretek oktatása és az IKT eszközök alkalma-zásának összefüggései 1, Humán Innovációs Szemle 14: 1 pp. 60-70., 11 p. https://doi.org/10.61177/HISZ.2023.14.1.4
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Tóth Eszter Ilona, Horváthné Dr. Kovács Bernadett, Szőke Brigitta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.