Zöldturizmus a jövő stratégiai iránya?
DOI:
https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2017.04.01.94-102Schlagwörter:
zöldturizmus, turizmus fejlesztése, regionális stratégiák, tervezési kérdésekAbstract
A legtöbb térség, település úgy tekint az idegenforgalomra, mint általános, minden esetben alkalmazható módszerre az adott helyzetből való kitörésre. Ha a gazdaságfejlesztési stratégiákat nemzetközi és hazai szinten is áttekintjük, a turizmus szinte valamennyiben megtalálható, mivel minden térségnek van olyan értéke, amely bemutatásra érdemes. Azonban önmagában a vonzerő még nem elegendő a sikerhez. Sőt, a fejlesztéshez sem, ha nem átgondoltan valósul meg. A tervezés nehézsége a rendkívül gyorsan változó gazdasági környezet, amelyet sokszor nehezen lehet követni. A turizmus tervezése az állami, az önkormányzati, a non-profit és a magánszektor számára a rendelkezésre álló erőforrások minél hatékonyabb kihasználása és a lehető legnagyobb hozam elérése érdekében zajlik. Mindezt úgy kell kialakítani, hogy közben a fenntartható fejlődés elvét ne hagyjuk figyelmen kívül és az elemzésekben közreadott trendekre is megfelelő figyelmet kell fordítani. Ezen elveket alapul véve érdemes olyan fejlesztési irányok stratégiába való beemelését is figyelembe venni, melyek a természeti értékek védelmét, a zöldturizmus/ökoturizmus stratégiai ágazattá történő fejlesztését is előtérbe helyezik.
Literaturhinweise
Bozzai, Andrásné (2014): A 2014-2020 időszak turizmusfejlesztési tervei. Nemzetgazdasági Minisztérium, 2014.
Drumm, A. (2005): Ecotourism development – A manual for conservation planners and managers I: An introduction to ecotourism planning. – The Nature Conservancy, Arlington. 96 p.
Jandala, CS. (1998): A turizmus integrált tervezése. – Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 117 p.
Kovács, L. (1997): Az ökoturizmus stratégiája. – Környezetgazdálkodási Intézet, Természetvédelmi Szolgálat (munkaszám 12.6.3.5.). Budapest. 35 p.
Magyarország 2014 és 2024 közötti időszakra szóló turizmusfejlesztési koncepciójáról. Nemzetgazdasági Minisztérium, Budapest, 2014.
Michalkó, G. (2012): Turizmológia. Elméleti alapok. –Akadémia Kiadó, Budapest. 266 p.
Mikházi, Zs. (2015): Az ökoturizmus tervezésének sajátosságai. MTOK tanulmányok, 2015.
Mikházi, Zs. 2014: Mi az ökoturizmus? Az ökoturizmus fogalmának értelmezése tartalomelemzés módszerével. – In: Csemez, A. (szerk.): Időszerű tájrendezési feladatok. Tájakadémia IV. Budapesti Corvinus Egyetem, Budapest. pp. 153-164.
Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia 2005-2013. Magyar Turisztikai Hivatal, Budapest, 2005.
Turizmusfejlesztési stratégia. Nemzetgazdasági Minisztérium, Budapest. 2011.
Várhelyi, T. (2014): A turizmus fejlesztése. Líceum Kiadó, Eger, 2009.
Downloads
Veröffentlicht
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2017 Varga-Nagy Adrienn, Káposzta József, Nagy Henrietta
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
A folyóirat Open Access (Gold). Cikkeire a Creative Commons 4.0 standard licenc alábbi típusa vonatkozik: CC-BY-NC-ND-4.0. Ennek értelmében a mű szabadon másolható, terjeszthető, bemutatható és előadható, azonban nem használható fel kereskedelmi célokra (NC), továbbá nem módosítható és nem készíthető belőle átdolgozás, származékos mű (ND). A licenc alapján a szerző vagy a jogosult által meghatározott módon fel kell tüntetni a szerző nevét és a szerzői mű címét (BY).