A német nemzetiségi óvodapedagógus professzió új kihívásai
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2018.1.15Resumen
Oktatói munkám mellett egy magántanodában tartok játékos német foglalkozásokat kisgyermekeknek féléves kortól, de leginkább óvodáskorúaknak. A nemzetiségi óvodákban végzett kutatásaim közben egy egyre erőteljesebben jelentkező problémára figyeltem fel: a német nemzetiségi óvodapedagógus-képzés ma már nem biztosít elegendő számú és sok esetben megfelelő színvonalú német nemzetiségi óvodapedagógust, és a végzett hallgatók jelentős része el sem kezdi, vagy rövid időn belül elhagyja a pályát. Ennek oka nyilván többrétű, de sok esetben az anyagi és erkölcsi megbecsülés hiányával is magyarázható. A legtöbben már egyetemi éveik alatt arra az elhatározásra jutnak, hogy Ausztriában vagy Németországban kezdjék meg munkájukat. Sokáig még számos olyan tényező is hatott, ami az értelmiségi azonosulásukat elbizonytalanította. Ilyen a társadalmi percepció, amely alacsony presztízzsel azonosítja az óvodapedagógusi pályát. A saját tevékenységem példáján keresztül kívánom bemutatni, milyen lehetőségek kínálkoznak e pedagógusok itthon tartására, az ő itthoni szakmai életük kibontakoztatására.
Referencias
Babai, Zs. (2010). Német nemzetiségi óvodapedagógus képzés Sopronban. Képzés és Gyakorlat. 8(1), 79–85.
Dániel, A. (1986). Teréz küldetése. Budapest: Kossuth Könyvkiadó.
Golnhofer, E. – Szabolcs, É. (2005). Gyermekkor: nézőpontok, narratívák. Budapest: Eötvös József Könyvkiadó.
Kövér, S. (1987). Az értelmi nevelés története óvodáinkban 1828–1975 között. Budapest: Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó.
Kövér, S. (1996). Óvóképzésünk múltjának néhány mának szóló tanulsága. In.: Varga, Gy. (Szerk.), „...Amit a tükör önmaga teremt”, (pp. 4–10). Hajdúböszörmény: Hajdúböszörményi Óvóképző Főiskola.
Kurucz, R. (2002). Az első magyar óvóképző (1837-1843). Szekszárd: Babits Kiadó.
Kurucz, R. (2010). Von der Kindergärnerausbildung zur deutschen Nationalitäten-kindergärtnerinnenausbildung. Az óvóképzéstől a német nemzetiségi óvodapedagógusképzésig. In.: Kurucz, R. – Klein, Á. – Bús, I. (Szerk.), Jahrbuch 25 Jubileumi Évkönyv 25: Nationalitätenkindergärtnerinnenausbildung in Seksard 1985–2010. Német nemzetiségi óvodapedagógus-képzés Szekszárdon 1985-2010. (pp. 9–38). Szekszárd: Pécsi Tudományegyetem Illyés Gyula Főiskolai Kar.
Németh, A. (2014). A pedagógus professzió történeti kutatás főbb irányai és elméleti koncepciói. In: Andl, H. – Molnár-Kovács, Zs. (Szerk.), Iskola a társadalmi térben és időben 2013. (pp. 21–44). Pécs: PTE „Oktatás és Társadalom” Neveléstudományi Doktori Iskola.
Nóbik, A. (2015). A professzionalizáció és iskolai tér Az Elemi Népoktatás Enciklopédiájában. In: Baska, G. – Hegedűs, J. (Szerk.), Égi iskolák, földi műhelyek: Tanulmányok a 65 éves Németh András tiszteletére. (pp. 91–107). Budapest: ELTE PPK.
Patyi, G. (2010). A magyarországi óvóképzés a felsőfokúvá válásig. Képzés és Gyakorlat. 8(1), 99–105.
Pukánszky, B. (2005). A gyermekről alkotott kép változásai az óvoda történetében. Educatio, 14(4) 703–714.
Sztrinkóné Nagy, I. (2009). Óvó-iskola, gyermekkert, óvoda - A kisgyermekkor neveléstörténete. Debrecen: Didakt Kft.
Vág, O. (1989). Az óvodapedagógiai képzés különböző szintjei a magyar neveléstörténetben. In.: Szekerczés, P. (Szerk.), Óvóképző és tanítóképző főiskolák tudományos közleményei XXII. kötet. (pp. 21–30). Debrecen.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2018 Pásztor Enikő
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.