Erscheinungsformen von Fremdsprachen in den Kindergärten heute in Ungarn

Szerzők

  • Pásztor Enikő Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2018.3.9

Absztrakt

Kinder der heutigen Zeit kommen in einem Zeitalter zur Welt, in dem der Erwerb von Fremdsprachen, die Zwei- oder Mehrsprachigkeit immer größere Bedeutung gewinnt. In dem vielfältigen Europa starten alle Einsprachigen mit einem bedeutenden Nachteil. In der Zeit der Globalisierung und der Freizügigkeit in den Staaten der Europäischen Union stellt die Wichtigkeit der Mehrsprachigkeit für die einzelnen Gesellschaften niemand mehr in Frage. Fremdsprachenkenntnisse eröffnen uns ganz neue Möglichkeiten. Den politischen, wirtschaftlichen und gesellschaftlichen Änderungen in dem letzten Vierteljahrhundert zufolge vollzog sich auf dem Gebiet der frühkindlichen Entwicklung ein riesengroßer Wandel. Heute wird es in Ungarn in zahlreichen Kindergärten die Möglichkeit zum Fremdsprachenerwerb gesihert. In meiner Studie gebe ich die Erscheinungsformen von Fremdsprachen in den ungarischen Kindergärten bekannt, dabei gilt mein besonderes Augenmerk der frühkindlichen Erziehung bei den Nationalitäten, aber natürlich gehe ich auch auf die sonstigen Lösungsansätze für Kindergärten ein, wie man Fremdsprachen in dem Kindergarten-Alter einführen kann.

Információk a szerzőről

  • Pásztor Enikő, Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

    pasztor.eniko@uni-sopron.hu

Hivatkozások

Árva Valéria (2017): Mint egy kétnyelvű családban: megfigyelések egy magyar-angol kétnyelvű óvodában. In: Márkus Éva – M. Pintér Tibor – Trentinné Benkő Éva: Jó gyakorlatok a korai idegennyelvi fejlesztésben. ELTE TÓK, Budapest, pp. 55–71. [online] http://tinyurl.com/y4abcxvd [2018. április 25.]

Fórika László (2010): A kisebbségi nevelés-oktatás néhány alapkérdése. In: Gyulavári Tamás – Kállai Ernő (szerk.): A jövevényektől az államalkotó tényezőkig. A nemzetközi közösségek múltja és jelene Magyarországon. Országgyűlési Biztos Hivatala, Budapest

Dr. Hartl Éva – Babai Zsófia – Dr. Kovácsné Vinkovics Éva (2014): Módszertani kézikönyv az óvodai magyar-német kétnyelvű neveléshez. Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar. [online] forrás [2017. október 4.]

Dr. Kállai Ernő (2011): Jelentés a nemzeti és etnikai kisebbségi óvodai nevelés helyzetéről. [online] http://www.kisebbsegiombudsman.hu/data/files/205104474.pdf [2017 október 15.]

Klein Ágnes (2009): Empirische Untersuchung zur Sprachaneignung in ungarndeutschen Nationalitätenkindergärten. Deutsch revital 2009/6. pp. 9–22.

Kitzinger Arianna (2014): Multilingvális és multikulturális kihívások egy magyar óvodában. In: Márkus Éva–Trentinné Benkő Éva (szerk.): A korai idegennyelvi fejlesztés elmélete és gyakorlata: Konferenciaelőadások és háttértanulmányok. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, pp. 164–179. [online] http://old.tok.elte.hu/nyelv/markus_tbenko_kotet.pdf [2017. december 12.]

Klein Ágnes (2013): Utak a kétnyelvűséghez – Nyelvek elsajátítása iskoláskor előtt. Tinta Könyvkiadó, Budapest

Koloszár Ibolya (2010): Az angol nyelv az óvodában – English in Nursery School. In: Létünk – Társadalom – Tudomány – Kultúra, XL. évfolyam, 2010. 4. szám, Fórum Könyvkiadó, Újvidék, pp. 75–84. [online] http://epa.oszk.hu/00900/00997/00015/pdf/EPA00997_Letunk_2010_04.pdf [2018. április 15.]

Komjáthy Zsuzsanna (2012): A magyar óvodatörténet nyilvántartott szakmai folyóiratainak gyermek-és ifjúságképe a 19. századtól napjainkig. In: Új Pedagógiai Szemle, 62. évf. 9–10 sz., pp. 198–206.

Kovács Ivett (2017): Nemzetközi óvodákra jellemző sajátos kihívások – 12 év pedagógiai tapasztalata. In: Márkus Éva – M. Pintér Tibor – Trentinné Benkő Éva: Jó gyakorlatok a korai idegennyelvi fejlesztésben. ELTE TÓK, Budapest, pp. 96–108. [online] https://bit.ly/2f7dEzq [2018. június 23.]

Mammel Ádámné (1995): IV. Országos Kisebbségi Óvodapedagógiai Szimpózium. In: Óvodai Élet: III. évf. 2. sz., pp. 8–15.

Pukánszky Béla (2005): A gyermekről alkotott kép változásai az óvoda történetében. Educatio, 14. 4. sz., pp. 703–715.

Solveig Chilla – Sandra Niebuhr-Siebert (2017): Mehrsprachigkeit in der KiTa – Grundlagen-Konzepte-Bildung. Verlag W. Kohlhammer, Stuttgart

Sominé Hrebik Olga (2011): Az anyanyelv-elsajátítás és az idegennyelv-tanulás összefüggéseinek megközelítései – egy közös értelmezési keret lehetősége. In: Magyar Pedagógia, 111.évf. 1. szám 53–77. [online] http://www.magyarpedagogia.hu/document/Somine_MP1111.pdf [2018. április 20.]

Stark Ferenc (1980): Negyedszázados a nemzetiségi óvodahálózat. In: Óvodai Nevelés, 33. évf. 9. sz., 313. p.

Talabér Ferencné (2004): Spracherziehung – Förderung der Sprechfreudigkeit in den Nationalitätenkindergärten. Országos Közoktatási Intézet, Budapest

Vágó Irén (2003): Az oktatás tartalma. In: Halász Gábor – Lannert Judit (szerk.): Jelentés a magyar közoktatásról. Országos Közoktatási Intézet, Budapest, pp. 175–238.

Letöltések

Megjelent

2018-08-30

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok

Hogyan kell idézni

Erscheinungsformen von Fremdsprachen in den Kindergärten heute in Ungarn. (2018). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 16(3), 75-85. https://doi.org/10.17165/TP.2018.3.9