Nemzeti nevelés az óvodákban a megváltozott Óvodai Nevelés Országos Alapprogramja szellemében

Szerzők

  • Pásztor Enikő Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2019.3–4.17

Absztrakt

Napjainkban a globalizáció térhódításával párhuzamosan szükségszerű a különböző népek nemzeti jellegeinek felerősödési hulláma. A jelenlegi magyar kormány is eltökélt a tekintetben, hogy erősítse a felnövekvő nemzedékekben a magyarságtudatot, a haza szeretetét és a nemzeti értékeinkben való hitet és az azok feletti büszkeséget. Fontos, hogy már a gyermekek is megtapasztalhassák, mit jelent a tartozni valahová érzés, a szülőföld szeretete; mit jelent, hogy ide születtünk, ez a mi hazánk. A 2018/19-es nevelési év kezdetén az óvodapedagógusokat egyik leginkább érdeklő téma az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramjának módosítása volt. Az óvodapedagógusok mindig is sokat tettek a magyar gyermekek nemzeti szellemben történő nevelése terén. Sokan vannak, akik az egyik legfőbb értéknek gondolják a magyar kultúrát, a magyar hagyományokat, azok átörökítését kiemelt feladatuknak tartják óvodai tevékenységük során. Kutatásomban arra kerestem a választ, milyen módszerekkel lehetnek még hatékonyabbak az óvodapedagógusok a gyermekek óvodai nemzeti nevelése terén.

Információk a szerzőről

  • Pásztor Enikő, Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

    tanársegéd
    pasztor.eniko@uni-sopron.hu

Hivatkozások

Bábosik István (1998). Nemzettudat – nemzeti szocializáció – hazafiság. In: Iskolakultúra,1998, 4. sz. pp. 40–48. p. [online] http://real.mtak.hu/61926/1/EPA00011_iskolakultura_1998_04_040-048.pdf [2019. február 15.]

Csókás Adrienn (2013). A gyermeknek bele kell nőnie a hagyományokba. In: Új Köznevelés, 2013/2. sz. [online] http://folyoiratok.ofi.hu/uj-kozneveles/lapszamok/2013-2 [2019. január 30.]

Dancs Katinka (2016). Kultúra – iskola – nemzeti azonosságtudat – A nemzeti identitás értelmezése és vizsgálatának lehetőségei általános iskolások körében. In: Magyar Pedagógia, 116. évf. 4. sz. pp. 403–425. DOI: https://doi.org/10.17670/MPed.2016.4.403 [online] http://www.magyarpedagogia.hu/document/Dancs_MPed20164.pdf [2018. december 12.]

Dr. Péter Lilla (2011). A nemzeti identitástudat megalapozásának lehetőségei óvodáskorban a projektmódszer által. In: Katolikus Pedagógia, 1. évf. 2. sz. pp. 116–124. [online] http://pedkat.pl/images/czasopisma/pkw2/art11.pdf [2018. december 11.]

Kissné Zsámboki Réka (2015). Egy Freinet-szellemű óvodai innováció az 1990-es évek alternatív pedagógiai mozgalmában. Pécs, Edenscript

Kovács Ildikó Katalin – Kovács Katalin (2017). A nemzeti identitás alakulása székely kisiskolás gyerekeknél – A történelem és kultúraismeret mint ágens a nemzeti identitás alakulásában. In: Gyermeknevelés – Kitekintő – határon túli magyar pedagógiai kutatások és műhelyek, 2017/3, pp. 29–38. [online] forrás [2019. január 22. ] DOI: https://doi.org/10.31074/gyntf.2017.3.29.38

Platthy István – Poór Anna (2018): „Virágba borult csillagok” – Nép motívumkincsünk üzenetének felhasználása a művészetterápiában. In: Mindennapi Pszichológia, 2018/03. [online] http://mipszi.hu/cikk/180612-viragba-borult-csillagok [2019. január 5.]

Smuk Péter (2014). A szuverenitás jelképei és alkotmányos védelmük. In: MTA Law Working Papers, 2014/37. [online] https://jog.tk.mta.hu/uploads/files/mtalwp/2014_37_Smuk.pdf [2019. január 22.]

Letöltések

Megjelent

2019-12-21

Folyóirat szám

Rovat

Képzés és Gyakorlat

Hogyan kell idézni

Nemzeti nevelés az óvodákban a megváltozott Óvodai Nevelés Országos Alapprogramja szellemében. (2019). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 17(3-4), 211-220. https://doi.org/10.17165/TP.2019.3–4.17