The Strengthening of the Rule of Rituals Nowadyas – „Morgenkreis”, the Morning Ritual in Kindergartens and Day Nurseries

Authors

  • Enikő Pásztor Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kar Neveléstudományi Doktori Iskola, Budapest

Abstract

Again the world of science focuses on rituals too late. Enermous chaos can be experienced in the world and breaking up families and other communities are just a few of the many phenomenons that have resulted the rediscovery of the importance of rituals. Rituals are part of our lives. They are essential in the field of religion, politics, economy, scientific life and in the family just as in the kindergarten and school. They create communities, social relations and common characteristics; help us to understand and to organize human relations. Rituals have a highly important role in bringing children. The positive effects of the rituals that have been experienced in kindergartens or in day nurseries are no longer open to debate. With the help of opening „Morgenkreis” and closing rituals children will be able to orientate in time while the feeling of relatedness will strengthen in their minds.

References

Andorka Rudolf (2006): Bevezetés a szociológiába. Budapest: Osiris Kiadó, 2006. 785 p.

Assmann, J. (1999): A kulturális emlékezet : írás, emlékezés és politikai identitás a korai magaskultúrákban. Budapest: Atlantisz Könyvkiadó, 1999. 313 p.

Donald, M. (2001): Az emberi gondolkodás eredete. Budapest: Osiris Kiadó, 2001. 354 p.

Eliade, M. (1987): A szent és a profán. Budapest: Európa Könyvkiadó, 1987

Gnettner, Ingrid (2011): Das Morgenkreis-Spielbuch- Die schönsten Ideen für Krippe, Kita und Eltern-Kind-Gruppen. München: Don Bosco, 2011. 96 p.

Grün, Anselm (2008): Ünnepek és szokások, amelyek megszépítik életünket. Budapest: Jel Kiadó, 2008. 225 p.

Lorenz, K. (2001): A civilizált emberiség nyolc halálos bűne. Budapest: Cartaphilus, 2001. 133 p.

Németh András (2010): Emberi idővilágok – Pedagógiai megközelítések. Budapest: Gondolat Kiadó, 2010. 168 p.

Tánczos Vilmos (2007): Szimbolikus formák a folklórban. Budapest: Kairosz Kiadó, 2007. 440 p.

Szabolcs Éva (2001): Kvalitatív kutatási metodológia a pedagógiában. Budapest: Műszaki Könyvkiadó, 2001. 103 p.

Wulf, Christoph (2007): Az antropológia rövid összefoglalása. Budapest: Enciklopédia Kiadó, 2007. 323 p.

Internetes hivatkozások:

Diekhof Mariele: Fastination Morgenkreis – Kindergartenpädagogik –Online –Handbuch [2014.01.15.] < URL: http://www.kindergartenpaedagogik.de-/1058.html

Kleemiß Hannelore: Ritmus, állandóság és a rituálék jelentősége a gyermekek első három életévében pedagógiai szemszögből. [2014.01.15.] < URL: http://www.kitafachtexte.de/fileadmin/website/FT_kleemissII_rhythmus_ 2011.pdf

Published

2014-06-25

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite

The Strengthening of the Rule of Rituals Nowadyas – „Morgenkreis”, the Morning Ritual in Kindergartens and Day Nurseries. (2014). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 12(1-2), 121-129. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5109

Most read articles by the same author(s)