A rituálék szerepének felerősödése napjainkban – „Morgenkreis”, a reggeli rituálé az óvodákban és a bölcsődékben

Autor/innen

  • Enikő Pásztor Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kar Neveléstudományi Doktori Iskola, Budapest

Abstract

A tudományos világ figyelme egy ideje újra a rituálékra fókuszál. A világban tapasztalható óriási átláthatatlanság, a családok és egyéb közösségek széthullása az, ami többek között a rituálék újrafelfedezését eredményezte. A rituálé az életünk része. Nélkülözhetetlen a vallásban, a politikában, a gazdaságban, a tudományos életben, de a családban éppúgy, mint az óvodában vagy az iskolában. Közösséget, szociális kapcsolatokat, közös vonásokat teremt, segít értelmezni és rendezni az emberi viszonyokat. A rituáléknak különösen fontos szerepük van a gyermekek nevelésében. Az óvodákban és bölcsődékben a közösen átélt rituális események pozitív hatását ma már senki nem vitatja. A nyitó „Morgenkreis”, valamint a záró rituálék segítségével a kisgyermekek megtanulnak tájékozódni az időben, miközben erősödik bennük az összetartozás érzése is.

Literaturhinweise

Andorka Rudolf (2006): Bevezetés a szociológiába. Budapest: Osiris Kiadó, 2006. 785 p.

Assmann, J. (1999): A kulturális emlékezet : írás, emlékezés és politikai identitás a korai magaskultúrákban. Budapest: Atlantisz Könyvkiadó, 1999. 313 p.

Donald, M. (2001): Az emberi gondolkodás eredete. Budapest: Osiris Kiadó, 2001. 354 p.

Eliade, M. (1987): A szent és a profán. Budapest: Európa Könyvkiadó, 1987

Gnettner, Ingrid (2011): Das Morgenkreis-Spielbuch- Die schönsten Ideen für Krippe, Kita und Eltern-Kind-Gruppen. München: Don Bosco, 2011. 96 p.

Grün, Anselm (2008): Ünnepek és szokások, amelyek megszépítik életünket. Budapest: Jel Kiadó, 2008. 225 p.

Lorenz, K. (2001): A civilizált emberiség nyolc halálos bűne. Budapest: Cartaphilus, 2001. 133 p.

Németh András (2010): Emberi idővilágok – Pedagógiai megközelítések. Budapest: Gondolat Kiadó, 2010. 168 p.

Tánczos Vilmos (2007): Szimbolikus formák a folklórban. Budapest: Kairosz Kiadó, 2007. 440 p.

Szabolcs Éva (2001): Kvalitatív kutatási metodológia a pedagógiában. Budapest: Műszaki Könyvkiadó, 2001. 103 p.

Wulf, Christoph (2007): Az antropológia rövid összefoglalása. Budapest: Enciklopédia Kiadó, 2007. 323 p.

Internetes hivatkozások:

Diekhof Mariele: Fastination Morgenkreis – Kindergartenpädagogik –Online –Handbuch [2014.01.15.] < URL: http://www.kindergartenpaedagogik.de-/1058.html

Kleemiß Hannelore: Ritmus, állandóság és a rituálék jelentősége a gyermekek első három életévében pedagógiai szemszögből. [2014.01.15.] < URL: http://www.kitafachtexte.de/fileadmin/website/FT_kleemissII_rhythmus_ 2011.pdf

Veröffentlicht

2014-06-25

Ausgabe

Rubrik

Képzés és Gyakorlat

Zitationsvorschlag

A rituálék szerepének felerősödése napjainkban – „Morgenkreis”, a reggeli rituálé az óvodákban és a bölcsődékben. (2014). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 12(1-2), 121-129. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5109

Am häufigsten gelesenen Artikel dieser/dieses Autor/in