The comparative analysis of the relevance of labour market competencies from the aspect of employers and young (under)graduates of higher education

Authors

  • Erika Varga Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
  • Zoltán Szira Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
  • Helga Boda Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
  • László Hajós Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar

DOI:

https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2017.04.01.82-93

Keywords:

kompetencia, emberi erőforrás-menedzsment, munkaerőpiac, munkáltató, munkavállaló

Abstract

Competencies have become one of the key terms of HRM as they help pointing out the factors that are necessary to have excellent employees with outstanding performance over the average. Our paper examines what main business competencies (can) enhance the success and competitiveness of employees from the aspect of employers on the one hand, and what competencies (under)graduate students think will be of vital importance in their selection. It is one of our further objectives to analyse the correlations and point out the possible differences in the opinions of both parties. Our research also examines the role of competencies whether they have been appreciated or depreciated nowadays. Based on literature review, a competence structure tailored to the special features of the Hungairan labour market was also tested.

Author Biographies

  • Erika Varga, Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar

    adjunktus
    levelező szerző, e-mail: varga.erika@gtk.szie.hu

  • Zoltán Szira, Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar

    egyetemi docens
    levelező szerző, e-mail: varga.erika@gtk.szie.hu

  • Helga Boda, Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar

    nyelvtanár, PhD hallgató
    levelező szerző, e-mail: varga.erika@gtk.szie.hu

  • László Hajós, Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar

    ny. egyetemi tanár
    levelező szerző, e-mail: varga.erika@gtk.szie.hu

References

Fakkermanns, J., Schauferi, W. B., Brenninkmeier, V., Blonk, R. W. B. (2013): The role of career competencies in the Job Demands-Resources Model. Journal of Vocational Behaviour, 83, pp. 356-366. ISSN 0001-8791

Bárdos I. K., Varga E., Szira Z., Pallás E. (2014): The significance of trainings and competencies in HR. In: Takácsné György K. (szerk.): Az átalakuló, alkalmazkodó mezőgazdaság és vidék: XIV. Nemzetközi Tudományos Napok: Gyöngyös: Károly Róbert Főiskola, pp. 1547-1557, . ISBN 978-963-9941-75-5

Barratt, G. V., Depinet, R. L. (1991): A reconsideration of testing for competence rather than for intelligence. American Psychologist, 46: (10), pp. 1012-1024. ISSN 0003066X, eISSN 1935-990X

Berger, L., Berger, D. (2003): The Talent Management Handbook: Creating organizational excellence by identifying, developing, and promoting your best people. Mcgraw-Hill. 466 p. ISBN 978-007-173905-4

Bitterova, M., Hajós L. (2009): The School Project Management. Influence on the Economy of Education. Bulletin of the Szent István University Gödöllő. (1) pp. 258 - 262. ISSN 1586-4502

Boda, M. A. (2016): A gazdasági diploma munkaerőpiaci helyzete. – Egy lépéssel közelebb a piacképesség felé üzleti szimulációs szoftverekkel. Tantárgyi vizsgadolgozat. Kézirat

Boyatzis, R. E (1982): The Competent Manager: A model for effective performance. New York: Wiley. 328 p. ISBN 0–471–09031‐X.

Csehné Papp I., Hajós L. (2014): Education and working life in Hungary. Acta Tchnica Corviniensis – Bulletin of Engineering, 2: pp. 105-110. e-ISSN 2067-3809

Czeglédi Cs., Juhász T. (2013): Role of Tertiary Education in Career and Lifelong Learning Among. The Journal of Education Culture and Society. (01): pp. 190-198. ISSN 2081-1640

Czeglédi Cs., Juhász T. (2015): A felsőfokú oktatásban tanulók munkaerő-piaci felkészültsége a munkáltatók szemszögéből. Taylor: Gazdálkodás- és Szervezés- tudományi folyóirat. (1-2): pp. 286-293. ISSN 2064-4361

Emery, Y. (2002): Added value in HRM: An analysis of the competency management process, Horton-Hondeghem-Farnham. pp. 17-30. ISSN 1382-4414

Ferencz Á. Nótári M. (2012): The management of the education and the students in the Kecskemét College. Annals of Faculty of Engineering Hunedoara – International Journal of Engineering. 10:(2) pp. 87-90. ISSN 1584-2665, eISSN 1584-2673:

Ferencz Á. Nótári M., Berde Cs. (2013): Management of agrarian education in Hungary. Annals of Faculty of Engineering Hunedoara – International Journal of Engineering 11:(3) pp. 269-272. ISSN: 1584-2665, eISSN: 1584-2673:

Ferencz Á. Nótári M. (2014).: Agricultural management in the Hungarian higher education. Lucrari stiintifice: Seria 1 Management 16:(2) pp. 31-36. ISSN 1453-1410

Gáthy V. (2013): Öregedő Európa, fogyó szakemberek – fiatal India, egyre több diplomás. Társadalomkutatás, 31:(1) pp. 40-54. ISSN 0231-2522, eISSN 1588-2918

Gulyás L. (2001): A munkanélküliség kezelésének nemzetközi és magyarországi tendenciái. A Pécsi Tudományegyetem Regionális Politika és Gazdaságtan Doktori Iskolájának Évkönyve. 370-388. p. ISBN 978-963-642-271-4, ISSN 1416-0986

Gulyás L. (2008): Regional disparities of Hungarian labour market 1990-2005. Forum Geografic. 7(1): pp. 128-135. ISSN 1583-1523

Hajós L., Berde Cs., (szerk.) (2008): Emberi erőforrás gazdálkodás. Budapest: Szaktudás Kiadó Ház, 171 p. ISBN 978-963-9732-47-6

Hajós L., Dolmány F. (2001) A munkaerő mennyiségi növelésének lehetőségei Magyarországon. Gazdálkodás. XLV: (3) pp. 1-15. ISSN

Hajós L., Czeglédi Cs., Marosné Kuna Zs., Szira Z., Varga E. (2016): Felsőoktatásban végzettek vállalkozói szellemének és releváns munkaerőpiaci kompetenciáinak megítélése. Polgári Szemle: Gazdasági és társadalmi folyóirat. 2:(4-6) pp. 263-282 ISSN 1786-6553, eISSN: 1786-8823

Kiss P. (2010): Felsőfokú kompetenciákról nemzetközi kitekintésben. Online elérhetőség: https://www.felvi.hu/pub_bin/dload/DPR/dprfuzet3/Pages17_26_kiss.pdf, [letöltve: 2015- 12-16]

Kiss T., Schmuck R. (2007): Szimulációk az oktatásban. A virtuális gazdaságok világa Megjátszott ökonómia, XV. (2) Online elérhetőség: http://feszek.pte.hu/ujsag.php?tipus=cikk&cikk=1907&rovat=690&szam=67&evfolyam=11 [letöltve: 2015-12-16]

Magyari J., Hajós L.: (1998): A kisüzemi tevékenységek tervezése. Gazdálkodás. XLII:(4) pp. 52-56. ISSN 0046-5518

Roizen, J., Jepson, M. (1985): Degrees for Jobs: Employer Expectations of Higher Education. Guildford: SHRE and NFER-Nelson. 435 p. IBSN 1-85059-005-2

Spencer, L. M., Spencer, Jr. S. M. (1993): Competence at Work: Models for Superior Performance. Boston: Wiley, 384 p. ISBN 978-0-471-54809-6

Ulrich, D., Allen, J., Brockbank, W., Younger, J. Nyman, M. (2009): HR transformation. Building Human Resources from the Outside. In. New York: McGrawHill. 256 p. ISBN 978-0-071-6387-8

Varga E., Czeglédi Cs., Hajós L. (2015): The examination of personal competencies as collateral of success from the point of view of students. Annals of Faculty of Eneneering Hunedoara – International Journal of Engineering. XIII:(4) pp. 117-122. ISSN 15842665, eISSN 1584-2673

Zéman Z., Fónagy-Árva P., Majoros Gy. (2003): Értékmérési módszerek alkalmazási lehetőségeinek vizsgálata. Pénzügyi Szemle / Public Financal Quarterly. 8:(4) pp. 380403. ISSN 0031-4960, eISSN 2064-278

Zéman Z., Majoros Gy. (2010): Evaluation of the principle. Bulletin of the Szent István University Gödöllő. (1) pp. 348-368. ISSN 1586-4502

Published

2017-03-28

Similar Articles

31-40 of 44

You may also start an advanced similarity search for this article.