THE IMPORTANCE OF EDUCATION AND AWARENESS IN THE DIGITAL USE OF FAMILIES

Authors

  • Szilárd Malatyinszki Kodolányi János Egyetem

DOI:

https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2022.09.01.68-77

Keywords:

oktatás, digitalizáció, család, tudatosság, eszközhasználat

Abstract

The livese of families have changed in recent decades – this change has accelerated in recent years. The rise of digital devices has changed time management (both work and leisure), working methods, and educational technology tools. With the onset of the virus situation, families were forced into their homes, so family members had to share assets, both in space and time. Working, educating, entertaining and managing life processes in an online space can only be done in a balanced way with sufficient awareness. In this awareness, family members can count on each other. In addition, a significant level of learning and socialization is required on the part of both adults and children. In order to work effectively, the employer must have management, control and motivation systems that also support a balanced family life.

Author Biography

  • Szilárd Malatyinszki, Kodolányi János Egyetem

    E-mail: mszilard@kodolanyi.hu

References

A 487/2020. (XI. 11.) Korm. Rendelet a veszélyhelyzet során a távmunkával kapcsolatos szabályok alkalmazásáról, https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A2000487.KOR, letöltve: 2022. 01. 14.

Aronson, Elliot Pratkanis, Anthony (1992): Rábeszélőgép, AB OVO Kiadó, Budapest, ISBN: 9789637853036

CodeBerry (2020): A 15 leggyakoribb otthonról végezhető munka 2020-ban, https://codeberryschool.com/blog/hu/15-otthonrol-vegezheto-munka/ , letöltve: 2022. 01. 14.

Forbes.hu (2022): Öt tipp ahhoz, hogy profin elkerüld a kellemetlen home office bakikat, https://forbes.hu/legyel-jobb/ot-tipp-ahhoz-hogy-profin-elkeruld-a-kellemetlen-home-office-bakikat/, letöltve: 2022. 01. 14.

Galán Anita (2014): Az internetfüggőség kialakulása és prevalenciája, https://metszetek.unideb.hu/files/201401_17_galan_anita_1.pdf, letöltve: 2022. 01. 13.

Hegyeshalmi Richárd (2018): Videojáték-függség = betegség, index.hu, Index - Tech - Videojáték-függőség = betegség, letöltve: 2022. 01. 08.

Holló Sándor (2022): Az atipikus foglalkoztatás, https://www.atipikus.hu/index.php/atipikus-foglalkoztatas, letöltve: 2022. 01. 14.

Hovánszki Arnold (2005): A tipikus és az atipikus foglalkoztatás Magyarországon, Munkaügyi Szemle, 2005. július-augusztus, http://www.munkaugyiszemle.hu/sites/default/files/Hovanszky.pdf, letöltve: 2022. 01. 14.

Káposzta, József; Nagy, Henrietta; Sólyomfi, Hanna Andrea (2018): Influence of security issues on sustainable and smart rural development in Hungary. ENGINEERING FOR RURAL DEVELOPMENT 2018 pp. 477-483., 7 p. (2018) DOI: https://doi.org/10.22616/erdev2018.17.n058

Káposzta, J.; Illés, B.; Nagy, H. (2017): Examination of impact of economic policy on quality of life in regions of some european countries with global perspective. ENGINEERING FOR RURAL DEVELOPMENT 16:1 pp. 236-241., 7 p. DOI: https://doi.org/10.22616/erdev2017.16.n045

Káposzta, J; Nagy, H. (2015): Status report about the progess of the Visegrad Countries in relation to Europe 2020 targets. EUROPEAN SPATIAL RESEARCH AND POLICY 22:1 pp. 81-99., 19 p. (2015) DOI: https://doi.org/10.1515/esrp-2015-0018

Kate Whiting (2020): These are the top 10 job skills of tomorrow – and how long it takes to learn them, https://www.weforum.org/agenda/2020/10/top-10-work-skills-of-tomorrow-how-long-it-takes-to-learn-them/, letöltve: 2022. 01. 08.

Kimberly S. Young - Cristiano Nabuco de Abreu (2011): Internet Addiction: A Handbook and Guide to Evaluation and Treatment, John Wiley & Sons, Inc. ISBN: 978-0470551165

Kiss Orchidea Edit – Izsó Lajos – Eglesz Dénes – Fekete István (2002): Professzionális számítógépes játékok a motiváció empirikus vizsgálatának tükrében, Alkalmazott Pszichológia, IV. 1. 5-33, https://people.inf.elte.hu/fekete/pub/Folyoirat_cikkek/2005%20Jatekosok_motivacioja.pdf, letöltve: 2022. 01. 08.

Lottó-Számok.hu, A számítógép- és internetfüggőség - https://lotto-szamok.hu/jatekszenvedely/, letöltve: 2022. 01. 13.

Malatyinszki Szilárd (2020a): Az új generáció, mint erőforrás, Multidiszciplináris kihívások, sokszínű válaszok, DOI: https://doi.org/10.33565/MKSV.2020.01.07

Malatyinszki Szilárd (2020b): Experiencing Digital Education, EasyChair Preprint, https://easychair.org/publications/preprint_download/GtvW, letöltve: 2022. 01. 14.

Sas, I. (2007). Reklám és pszichológia. Budapest, Kommunikációs Akadémia Könyvtár

The History Of Esports - https://americanesports.net/blog/the-history-of-esports/, letöltve: 2022. 01. 08.

Tóth, T., Káposzta, J. (2021): Succesful management of settlements to boost rural development. EUROPEAN COUNTRYSIDE 13 (2021) 4. pp. 819-833. 15 p. (2021) DOI: https://doi.org/10.2478/euco-2021-0044

WHO: Gaming disorder - ICD-11 for Mortality and Morbidity Statistics (who.int), letöltve: 2022. 01. 08.

Published

2022-03-02

Similar Articles

11-20 of 24

You may also start an advanced similarity search for this article.