"Mit szólna Bach, Mozart és Beethoven?"
Szülői vélemények a Covid-19 világjárvány miatti lezárásokat követő online hangszeres zeneoktatás hatékonyságáról
DOI:
https://doi.org/10.17165/tp.2024.1.46-62Palabras clave:
online zeneoktatás, Covid19, művészeti nevelés, szülői véleményekResumen
2020 márciusában a COVID19-világjárvány számos alapvető változáshoz vezetett minden oktatási rendszerben. A vírus terjedésének korlátozása miatti lezárásokat követően globálisan újra kellett gondolni az oktatási folyamatokat. Számtalan intézmény kezdte meg az online alapú távolléti oktatást, sok esetben a szükséges infrastrukturális háttér és a tanárok megfelelő felkészültsége hiányában. Kutatásunk adatfelvételének idején, 2022 tavaszán, már csak bizonyos területeken alkalmazták a távolléti képzési formát, például egyes felsőoktatási intézmények levelező és esti tagozatos képzésében. A közoktatásban minden szinten visszatért a korábbi jelenléti oktatás, így a zenei képzések területén is. A zeneiskolákból ismét kiszűrődik az éneklés, a hangszerek hangja, és a külső szemlélő számára visszaállt a régi rend. Az oktatásban részt vevők azonban magukkal hordozzák jó vagy kevésbé jó emlékeiket, a gyermekek az elsajátított vagy elsajátítottnak vélt ismereteiket, a pedagógusok és a szülők pedig elsősorban a tapasztalataikat. Korábbi vizsgálatunk a zenetanárokra és a gyermekekre irányult, jelenlegi kutatásunk pedig a háttérben meghúzódó, de folyamatosan jelenlevő, megerősítést, segítséget nyújtó szülőkre fókuszál. Tanulmányunk célja annak elemzése, hogy a zeneiskolába járó, hangszeren játszó gyermekek szülei (N=458) hogyan vélekedtek a zenetanulás online térbe helyezéséről, gyermekük motivációjáról és tanulmányi hatékonyságáról. Eredményeink alapján azt láttuk, hogy a szülők elfogadták és vállalták a virtuális oktatással járó plusz terheket, gyermekeik támogató közegben folytathatták extrakurrikuláris tanulmányaikat. Az oktatás hatékonyságának változását érzékelték, de fontos volt számukra, hogy gyermekük ne szakítsa meg zenei tanulmányait, így odafigyelésükkel támogatták őket akkor is, amikor kevésbé voltak motiváltak.
Referencias
Arisztotelész (1984). Politika. Gondolat Kiadó.
Burián, M. (2012). A motiváció fogalmának újabb megközelítése: Motiváció az iskolában, avagy egy feje tetejére állított pedagógia. Új Pedagógiai Szemle, 62(9-10), 174–181.
Creech, A., & Hallam, S. (2003). Parent-teacher-pupil interactions in instrumental music tuition: A literature review. British Journal of Music Education, 20(1), 29–44. https://doi.org/10.1017/S0265051702005272
Custodero, L. A. (2006). Singing Practices in 10 Families with Young Children. Journal of Research in Music Education, 54(1), 37–56. https://doi.org/10.1177/002242940605400104
Daubney, A., & Fautley, M. (2021). U-turns in the fog: the unfolding story of the impact of COVID-19 on music education in England and the UK. British Journal of Music Education, 38(1), 3–12. https://doi.org/10.1017/S0265051721000048
Digitális oktatási cselekvési terv 2021-2027 (2020). Letöltés dátuma: 2024.10.08. forrás: https://education.ec.europa.eu/hu/focus-topics/digital-education/action-plan
Engler, Á., Markos, V., & Dusa, Á. R. (2021). Szülői segítségnyújtás a jelenléti és távolléti oktatás idején. Educatio, 30(1), 72–87. https://doi.org/10.1556/2063.30.2021.1.6
Erős, A. (2020). Hangszertanítás-zenetanítás 2020 tavaszán. Parlando, 61(4). Letöltés dátuma: 2024.10.08. forrás: http://www.parlando.hu/2020/2020-4/Eros_Andrea.pdf
Gáspár, B. Cs., & Rausch, A. (2022). Digitális technológia az alsó tagozatos ének-zene tanításban: a digitális tanrend tapasztalatai és hatásai. Neveléstudomány, 22(4), 19–41. Letöltés dátuma: 2024.10.08. forrás: https://doi.org/10.21549/NTNY.39.2022.4.2
Héjja, B. (2017). A zenei képzésben eltérő formában részt vevő tanulók családi háttere és énképe. In Váradi J. & Szűcs T. (Eds.), Sokszínű zenepedagógia. Debreceni Egyetemi Kiadó.
Jakobicz, D., Wamzer, G., & Józsa, K. (2018). Motiválás az ének-zene órákon. Gyermeknevelés, 6(2), 18–31. https://doi.org/10.31074/gyn201821831
Józsa, G., Szűcs, T., & Váradi, J. (2022). A zenetanárok digitális attitűdjére ható tényezők vizsgálata. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban. MMA MMKI. (pp. 39–52). [E-könyv]. Letöltés dátuma: 2024.10.08. forrás: https://www.mma-mmki.hu/kiadvany/varadi-judit-az-online-ter-megjelenese-a-zenemuveszeti-oktatasban-es-a-hangverseny-latogatasban/
Kerekes, R., & Kiss, J. (2022). Csoportos zenei órák az online térben. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban. MMA MMKI. (pp. 53–70). [E-könyv]. Letöltés dátuma: 2024.10.08. forrás: https://www.mma-mmki.hu/kiadvany/varadi-judit-az-online-ter-megjelenese-a-zenemuveszeti-oktatasban-es-a-hangverseny-latogatasban/
Kibici, V. B., & Sarikaya, M. (2021). Readiness Levels of Music Teachers for Online Learning during the COVID19 Pandemic. International Journal of Technology in Education, 4(3), 501–515. https://doi.org/10.46328/ijte.192
Kiss, J., Kerekes, R., & Bartalis, I. (2022). Motiváció megtartása az online térben. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban. MMA MMKI. (pp. 71–85). [E-könyv]. Letöltés dátuma: 2024.10.08. forrás: https://www.mma-mmki.hu/kiadvany/varadi-judit-az-online-ter-megjelenese-a-zenemuveszeti-oktatasban-es-a-hangverseny-latogatasban/
Masopust, K. (2012). Motiváció és értékelés a művészeti oktatásban I-II. Parlando, 54(3). Letöltés dátuma: 2024.10.08. forrás: http://www.parlando.hu/2012/2012-3/Masopust.htm
McDowell, C. (2008). Parents' Viewpoints Concerning the Value of Preschool Summer Camps. Journal of General Music Education, 22(1), 19–23. https://doi.org/10.1177/1048371308323034
McPherson, G. E. (2009). The role of parents in children’s musical development. Psychology of Music, 37(1), 91–110. https://doi.org/10.1177%2F0305735607086049
McPherson, G. E., & Davidson, J. W. (2002): Musical practice: Mother and child interactions during the first year of learning an instrument. Music Education Research, 4(1), 141–156. https://doi.org/10.1080/14613800220119822
Oliveira, A., McPherson, G., Ribeiro, L. M., & Oliveira-Silva, P. (2021). Musical Achievement During a Lockdown: The Parental Support Miracle. Research Studies in Music Education, 1(1), 211–226. https://doi.org/10.1177/1321103X211033794
Péter, Cs., Radócz, J. M., & Mike, Á. (2020). A szülők művészeti múltja és jelene. In Váradi, J. (Ed.), Művészeti körkép. Kutatás a művészeti nevelés helyzetéről és lehetőségeiről, a tanórai és tanórán kívüli művészeti tevékenységről és rendezvényekről. MMA MMKI.
Péterffy, G. (2021). Gondolatok a digitális hangszeroktatásról. Parlando, 63(1). Letöltés dátuma: 2024.10.08. forrás: https://www.parlando.hu/2021/2021-1/Peterffy_Gabriella-Digitalis-oktatas.htm
Pintér, T. K., & Csíkos, Cs. (2020). Tanulók, szülők és tanárok perspektívái az iskolai zenei nevelés céljáról és feladatáról. Iskolakultúra, 30(7), 3–25. https://doi.org/10.14232/iskkult.2020.7.3
Polónyi, I. (2007). Minőség az oktatásban. Competitio, 6(1), 149–182. https://doi.org/10.21845/comp/2007/1/8
Pusztai, G., & Győri, K. (2021). Learning Alone – a kapcsolati beágyazódás vizsgálata a távolléti oktatás alatt. Educatio, 30(1), 112–125. https://doi.org/10.1556/2063.30.2021.1.9
Rónaszékiné Keresztes, M. (2020). Kodályi Kincsek az online térben: A rendkívüli digitális távoktatási rendszer tapasztalatai az alapfokú zeneoktatás szereplői körében. Emberi Erőforrások Minisztériuma, 2020. március-június. Letöltés dátuma: 2024.10.08. forrás: https://mzmsz.hu/images/csatolmanyok/2020/Kodalyi_Kincsek_online_terben_ 2020marcius_junius.pdf
Samuel, S. A. M. (2014). Music in the Home- New Evidence for an Intergenerational Link. Journal of Research in Music, 62(1), 78–88. https://doi.org/10.1177/0022429413520008
Setényi, J., & Szepesi, B. (2020a). Nyertesek, áldozatok és következmények: A digitális oktatás három hónapjának tapasztalatai. I. Letöltés dátuma: 2024.10.08. forrás: https://osszkep.hu/2020/09/nyertesek-aldozatok-es-kovetkezmenyek-a-digitalis-oktatas-harom-honapjanak-tapasztalatai-i-resz/
Setényi, J., & Szepesi, B. (2020b). A karantén felszabadította az iskolát: A digitális oktatás három hónapjának tapasztalatai. II. Letöltés dátuma: 2024.10.08. forrás: https://osszkep.hu/2020/09/a-karanten-felszabaditotta-az-iskolat-a-digitalis-oktatas-harom-honapjanak-tapasztalatai-ii-resz/
Sloboda, J., & Davidson, J. (1996). The young performing musician. In Deliege, I., & Sloboda, J. (Eds.), Musical Beginnings: Origins and Development of Musical Competence (pp. 171–190). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198523321.003.0007
Sz. Fodor, A., & Molnár-Tamus, V. (2022). Zeneoktatás szokatlan környezetben. A gyermek, a tanár és az online tér. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 23–38). MMA MMKI. [E-könyv]. Letöltés dátuma: 2023. 09. 30. forrás: https://www.mma-mmki.hu/kiadvany/varadi-judit-az-online-ter-megjelenese-a-zenemuveszeti-oktatasban-es-a-hangverseny-latogatasban/
Szalai, T., Mike, Á., & Radócz, J. M. (2022). A digitális zeneoktatás előnyei és hátrányai. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 103-116). MMA MMKI. [E-könyv]. Letöltés dátuma: 2024.10.08. forrás: https://www.mma-mmki.hu/kiadvany/varadi-judit-az-online-ter-megjelenese-a-zenemuveszeti-oktatasban-es-a-hangverseny-latogatasban/
Szűcs, T. (2019). Az alapfokú művészeti iskola, egy esélynövelő iskolatípus. Debreceni Egyetemi Kiadó.
Szűcs, T., Kelemen, H., Miklódi-Simon, Zs., & Váradi, J. (2022). A szülők szerepe gyermekük művészeti nevelésében. In Kovács, K. (Ed.), Értékközvetítés és iskola. Tanulmányok Szabó László Tamás tiszteletére (pp. 54–71). Center for Higher Education Research and Development. (Oktatáskutatók Könyvtára 14.)
Uzsalyné Pécsi, R. (2020). Fejleszt vagy rombol? Kulcs az okoseszközök okos használatához. Kulcs a Muzsikához Kiadó.
Vargancsik-Thörik, K. I. (2023). Művészetoktatás online térben pandémia idején – tapasztalatok, kihívások és megoldások. Symbolon, 24, 55–65. https://doi.org/10.46522/S.2023.S2.8
Váradi, J. (2021). Music on the Air. In Vidulin, S. (Ed.), Music Pedagogy in the Context of Present and Future Changes 7. Multidisciplinary Crossroads. Researches in Music Education (pp. 159–176). Sveučilište Jurja Dobrile u Puli.
Váradi, J. (2022). Zeneoktatás távhangolásban. Valóság, 65(9), 87–102.
Váradi, J. (2023). A művészeti nevelés helyzete a 21. században. Balassi Kiadó.
Váradi, J., & Józsa, G. (2022). A zeneoktatás jellemzői az online térben. A kutatás előzménye, mintája és módszere. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban. (pp. 11–22). MMA MMKI. [E-könyv]. Letöltés dátuma: 2024.10.08. forrás: https://www.mma-mmki.hu/kiadvany/varadi-judit-az-online-ter-megjelenese-a-zenemuveszeti-oktatasban-es-a-hangverseny-latogatasban/
Váradi, J., Józsa, G. (2023). Factors Affecting Attendance of and Attitudes towards Artistic Events among Primary School Children. Social Sciences 12(7), 404. https://doi.org/10.3390/socsci12070404
Váradi, J., Kerekes, R., Pótfi, M., & Radócz, M. (2024). Determining factors in the career choice of music high school students. International Journal of Educational Research Open. 6. 1–6. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2024.100321
Váradi, J., & Józsa, G. (2024). Az alapfokú zeneoktatás jellemzői virtuális térben a Covid-19 ideje alatt. Képzés és Gyakorlat, 22(1), 7–18. https://doi.org/10.17165/tp.2024.1.7-18
Vega, J. (2021). Music Education During the Pandemic of COVID-19. Academia Letters, 333. 1–5. http://doi.org/10.20935/AL333
Ververis, A., & Apostolis, A. (2020). Online Music Education in the Era of COVID-19: Teaching Instruments in Public Music Secondary Schools of Greece During the 2020 Lockdown. In R. Thripp (Ed.), Proceedings of ICSES 2020 - International Conference on Studies in Education and Social Sciences Istanbul, Turkey. ISTES Organization. (pp. 1–9). Letöltés dátuma: 2024.10.08. forrás: https://www.researchgate.net/publication/349105299_Online_Music_Education_ in_the_Era_of_COVID-19_Teaching_Instruments_in_Public_Music_ Secondary_Schools_of_Greece_During_the_2020_Lockdown
Zdzinski, S. (2013). The Underlying Structure of Parental Involvement–Home Environment in Music. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 198, 69–88. https://doi.org/10.5406/bulcouresmusedu.198.0069
Zsigmond, Z., & Zs. Pap, Éva (2022). A preferenciák és attitűdök változása a zongoraoktatásban a pandémia első évében. Symbolon, 23(Special), 139–146. https://doi.org/10.46522/S.2022.S1.15
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2024 Sz. Fodor Adrienne, Molnár-Tamus Viktória
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.