A számítógéppel támogatott tanítás és tanulás története a közoktatásban Magyarországon (1983–2016)

Szerzők

  • Czékmán Balázs Puskás Ferenc Általános Iskola, Budapest, DE-BTK Humán Tudományok Doktori Iskola, Nevelés- és Művelődéstudományi Doktori Program
  • Fehér Péter IKT MasterMinds Kutatócsoport, Veszprém

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2017.1-2.3

Absztrakt

A számítógéppel segített tanulás és tanítás lassan negyvenéves múltra tekinthet vissza Magyarországon. Az 1983-as iskola-számítógépesítési program óta számos kormányzati (például Sulinet, TÁMOP, HEFOP, TIOP) és más forrásokból (Phare, Soros Alapítvány Közoktatás-fejlesztési Program stb.) megvalósuló fejlesztés történt a magyar közoktatásban az említett területen. Tanulmányunkban ezen fejlesztések bemutatását tűztük ki célul, kronologikus sorrendben. Bízunk abban, hogy a kutatásunk során összegyűjtött adatok további elemzések és értékelések kiindulópontjaként szolgálhatnak.

Szerző életrajzok

  • Czékmán Balázs, Puskás Ferenc Általános Iskola, Budapest, DE-BTK Humán Tudományok Doktori Iskola, Nevelés- és Művelődéstudományi Doktori Program

    tanár, PhD hallgató
    balazs.czekman@gmail.com

  • Fehér Péter, IKT MasterMinds Kutatócsoport, Veszprém

    vezető kutató
    feherp1@t-online.hu

Hivatkozások

Abonyi-Tóth, A. – Turcsányi-Szabó, M. – Tóth-Mózer, Sz. – Főző, A. (szerk.) (2015). Mobiltechnológiával támogatott tanulás és tanítás módszerei. Budapest: Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.

Bakó, M. (2000) Számítógéppel segített oktatás a gyakorlatban? Iskolakultúra, 10. évf. 9. sz. pp. 63–70.

Biczóné Lengyel, B. – Gyöngyösiné, Szabó J. (2014). Az érettségivel kapcsolatos jogszabályok változása a közismereti informatika tantárgy tanításának tükrében. Acta Scientiarum Socialium, 41. sz. pp. 81–91.

Boráros, A. (1996). A számítástechnika oktatásának lehetőségei 10 osztályos általános iskolákban (tanterv). [szakdolgozat] Kandó Kálmán Műszaki Főiskola, Budapest.

Dancsó, T. (2005). Az információs és kommunikációs technológia fejlesztésének irányvonalai a hazai oktatási stratégiákban. Új Pedagógiai Szemle, 55. évf. 11. sz. pp. 36–48.

Dancsó, T. (2007). A digitális pedagógia fejlesztése a Sulinet Digitális Tudásbázis alkalmazásával. Új Pedagógiai Szemle, 57. évf. 3–4. sz. pp. 126–133.

Digitális Megújulási Cselekvési Terv, Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, 2010. [online] http://www.etudasportal.gov.hu/download/attachments/17367065/ Digitalis_Megujulas_Cselekvesi_Terv.pdf [2017. 02. 12]

Fehér, P. (2001a). “Hol vannak az Internet-pedagógusok, avagy a kistelepülések Internet kultúrája”. Új Pedagógiai Szemle, 51. évf. 7–8.sz. pp. 137–147.

Fehér, P. (2001b). The Road less travelled – ICT Culture of Hungarian village schools. In: EARLI (szerk.) Bringing Instruction to Learning: 9th Biennial Conference of European Association of Research on Learning and Instruction EARLI: Programme & Abstracts. Fribourg: University of Fribourg, 2001. p. 118.

Fehér, P. (2001c). Internet a falusi iskolákban - baranyai esettanulmányok alapján In: Fulajtár P. (szerk.): NetworkShop 2001. Konferencia. Budapest: NIIF Koordinációs Iroda. p. 112.

Fehér, P. (2004). OECD Roma Informatikai projektjének eredményeiről. Új Pedagógiai Szemle, 54. évf. 6. sz. pp. 43–53.

Fehér, P. – Szabó, B. (2007). Merre tovább SDT? Felhasználó tapasztalatok, fejlesztési igények és lehetőségek az SDT-ben, „Multimédia az oktatásban” konferencia 2007. Budapest. [online] http://www.mmo.njszt.hu/Kiadvanyok/2007/cikkek/61_FeherSzabone.pdf [2017. 01. 11.]

Fehér, P. (2008). Internet és számítógéppel segített tanulás a kistelepülések iskoláiban (A pedagógusok módszertani kultúrája fejlesztésének és megújításának lehetőségei IKT-eszközök alkalmazásával). [Doktori disszertáció] Szegedi Tudományegyetem. [online] http://www.edu.u-szeged.hu/phd/downloads/feher_ertekezes.pdf [2017. 01. 03.]

Hunya, M. – Dancsó, T. – Tartsayné, Németh N. (2005). Informatikai eszközök az oktatásban. Új Pedagógiai Szemle, 55. évf. 7–8. pp. 163–177.

Hunya, M. (2007). A számítógéppel segített tanulás. Informatikai eszközök és digitális pedagógiai módszerek a tanórán [Doktori disszertáció]. Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest. [online] http://nevelestudomany.phd.elte.hu/vedesek/2008/phd_2008_hunya_marta.pdf [2017. 01. 08.]

Kárpáti, A: (2004). Tanári szerepek az informatizált iskolában. Iskolakultúra, 14. évf. 9. sz. pp. 3–13.

Kárpáti, A. – Molnár, É. (2004). Képességfejlesztés az oktatási informatika eszközeivel. Magyar Pedagógia, 104. évf. 3. sz. pp. 293–317.

Kárpáti, A. (szerk.) (2003). A tudásalapú társadalom pedagógiája és a számítógéppel segített tanulás. Információs társadalom 3. évf. 2. sz. pp. 34–51. DOI: https://doi.org/10.22503/inftars.III.2003.2.2

Kárpáti, A. – Varga, K. (1999). Digitális taneszközök az iskolában - az első országos online felmérés eredményei. Networkshop’99 Konferencia kötete, Budapest: 1999 [online] http://edutech.elte.hu/karpati/content/download/newcik5.doc [2017. 01. 08.]

Komenczi, B. (2006). Az E-learning lehetséges szerepe a magyarországi felnőttképzésben. Kutatási zárótanulmány. [online] http://konyvtar.nive.hu/files/03_komenczi.pdf [2017. 01. 07.]

Koplányi, E. (2010). A Magyar Soros Alapítvány informatikai fejlesztései a közoktatásban. (szakdolgozat). Gábor Dénes Főiskola, Budapest [online] http://www.kka.hu/_soros/kiadvany.nsf/daaf25ff08ec8dd1c1256e9f00417f81/ 881742c5b2b48d93c1256e47003b07a3?OpenDocumentOpenDocument [2017. 01. 03.]

Könczöl, T. (2004). A Sulinet Digitális Tudásbázis program. Iskolakultúra, 14. évf. 12. sz. pp. 90–96.

Könczöl, T. (2006). A digitális kompetencia fejlesztése, IKT alapú módszerek és eszközök alkalmazása az oktatásban (konferenciaelőadás). Kompetencia és esélyegyenlőség konferencia, november 6.

Kőfalvi, T. (2006). e-tanítás, Információs és kommunikációs technológiák felhasználása az oktatásban, Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.

Kőrösné (1986). A számítógépek gyógypedagógiai alkalmazása. In: Gyógypedagógia, 1986. 31. évf. 6. szám. pp.164–169.

Kőrösné, Mikis M. (szerk.) (1996). Az írott nyelv felfedezése kisgyermekkorban az informatika segítségével. Konferenciakiadvány. Budapest: I&I Informatika és Iskola Alapítvány.

Kőrösné, Mikis M. (1997). Az informatika tantárgy vagy szemlélet? – Rendhagyó beszélgetés az informatika oktatási hatásairól. In: Új Pedagógiai Szemle, XLVII. évf. 7–8. szám, pp. 107–118.

Kőrösné, Mikis M. (2003). Informatika gyermekkorban – hazai helyzetkép. In: Iskola – Informatika – Innováció. (szerk.: Kőrösné Mikis Márta) Országos Közoktatási Intézet, 2003. pp. 89–99. o.

Kőrösné, Mikis M. (2005). Informatika az iskolában – betolakodó vagy várt vendég? Kerekasztal beszélgetés az informatika iskolai helyzetéről. In: Új Pedagógiai Szemle, LV. évf. 5. sz. pp. 40–50.

Liskó, I. (2002). Taneszköz-fejlesztés a világbanki iskolákban, Educatio, 11. évf. 4. sz. pp. 566–577.

Nagy, Á. (2000). Információs írástudás és informatikai intelligencia. Az informatikaoktatás paradigmaváltásai Magyarországon. Új Pedagógiai Szemle. 50. évf. 4. sz. pp. 34–41.

Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) (2012). Kiemelt pályázati útmutató a Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program, „Intézményi informatikai infrastruktúra-fejlesztés a közoktatásban” c. Kiemelt Pályázati Felhívásához. TIOP-1.1.1-12/1. [online] https://www.educatio.hu/pub_bin/download/tiop111/TIOP-111-2012-0001-palyazati-utmutato.pdf [2017. 01. 13.]

Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) (2015): Sajtóközlemény. [online] http://ofi.hu/sites/default/files/attachments/sajtokozlemeny_sajtoanyag_lezarult _a_tamop_3.1.1_kiemelt_projekt_0.pdf [2017. 01. 12.]

Oktatási és Kulturális Minisztérium (OKM) (2009). Pályázati felhívás a Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program. A pedagógiai, módszertani reformot támogató informatikai infrastruktúra fejlesztése c. pályázati felhívásához. TIOP-1.1.1/09/1. [online] https://www.palyazat.gov.hu/download.php?objectId=26849 [2017. 01. 13.]

Oktatási és Kulturális Minisztérium (OKM) (2007). Pályázati felhívás a Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program. A pedagógiai, módszertani reformot támogató informatikai infrastruktúra fejlesztése. c. pályázati felhívásához. TIOP-1.1.1/07/1. [online] https://www.palyazat.gov.hu/download.php?objectId=6802 [2017. 01. 13.]

Oktatási Minisztérium (OM) (2004). Középtávú Közoktatás-Fejlesztési Stratégiája. [online] http://www.okm.gov.hu/letolt/kozokt/om_kozeptavu_kozoktatas-fejlesztesi_strategiaja_040506.pdf [2017. 01. 12.]

Racskó, P. (1998). A Művelődési és Közoktatási Minisztérium Közoktatási Internet Programja. Networkshop konferencia előadás, Networkshop CD-ROM, Győr.

Szalai, E. (2010). A Magyar Telekom lakossági IT szolgáltatásának bevezetése (szakdolgozat). [online] http://elib.kkf.hu/edip/D_15166.pdf [2017. 01. 08.]

Soros Alapítvány Évkönyv (1996, 1997, 1998, 1999). Soros Alapítvány, Budapest, 1997–2000.

Tót, É. (2001). Számítógépek az iskolában. Kutatás közben – 229. sz. Budapest: OKI.

Letöltések

Megjelent

2017-06-26

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok

Hogyan kell idézni

A számítógéppel támogatott tanítás és tanulás története a közoktatásban Magyarországon (1983–2016). (2017). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 15(1-2), 45-66. https://doi.org/10.17165/TP.2017.1-2.3