"Mit szólna Bach, Mozart és Beethoven?"
Szülői vélemények a Covid-19 világjárvány miatti lezárásokat követő online hangszeres zeneoktatás hatékonyságáról
DOI:
https://doi.org/10.17165/tp.2024.1.46-62Keywords:
online music education, Covid19, art education, parental opinionsAbstract
In March 2020, the COVID19 pandemic led to a number of fundamental changes in all education systems. Following the lockdowns that aimed at limiting the spread of the virus, educational processes had to be re-thought globally. Countless institutions have started online-based distance education, in many cases despite the lack of the necessary infrastructure background and adequate preparation of teachers. At the time of the data collection of our research, in the spring of 2022, the distance learning form was only used in certain areas, e.g. in the part-time and evening courses of some higher education institutions. In all levels of public education, the previous in-person education has returned, including in the field of music education. Singing and the sound of instruments can be heard from music schools again, and for the outside observer, the old order has been re-stored. However, those who participated in online education must carry their good or not so good memories with them, Children carry on the knowledge they acquired or seemed to have, and teachers and parents mainly carry their experiences. Our previous investigation focused on music teachers and children, and our current research focuses on par-ents who are in the background, but are constantly present, providing reinforcement and help. The aim of our study is to analyse how the parents of children attending music school and playing instruments (N=458) felt about the movement of music education to online platforms, as well as their children’s motivation and academic efficiency. Based on our results, we concluded that the parents accepted and undertook the additional burdens associated with virtual education, and their children could continue their extracurricular studies in a supportive environment. Parents noticed a change in the effectiveness of education, but it was important to them that their children did not interrupt their music studies, so they supported them with their attention even when the chil-dren were less motivated.
References
Arisztotelész (1984). Politika. Gondolat Kiadó.
Burián, M. (2012). A motiváció fogalmának újabb megközelítése: Motiváció az iskolában, avagy egy feje tetejére állított pedagógia. Új Pedagógiai Szemle, 62(9-10), 174–181.
Creech, A., & Hallam, S. (2003). Parent-teacher-pupil interactions in instrumental music tuition: A literature review. British Journal of Music Education, 20(1), 29–44. https://doi.org/10.1017/S0265051702005272
Custodero, L. A. (2006). Singing Practices in 10 Families with Young Children. Journal of Research in Music Education, 54(1), 37–56. https://doi.org/10.1177/002242940605400104
Daubney, A., & Fautley, M. (2021). U-turns in the fog: the unfolding story of the impact of COVID-19 on music education in England and the UK. British Journal of Music Education, 38(1), 3–12. https://doi.org/10.1017/S0265051721000048
Digitális oktatási cselekvési terv 2021-2027 (2020). Letöltés dátuma: 2024.10.08. forrás: https://education.ec.europa.eu/hu/focus-topics/digital-education/action-plan
Engler, Á., Markos, V., & Dusa, Á. R. (2021). Szülői segítségnyújtás a jelenléti és távolléti oktatás idején. Educatio, 30(1), 72–87. https://doi.org/10.1556/2063.30.2021.1.6
Erős, A. (2020). Hangszertanítás-zenetanítás 2020 tavaszán. Parlando, 61(4). Letöltés dátuma: 2024.10.08. forrás: http://www.parlando.hu/2020/2020-4/Eros_Andrea.pdf
Gáspár, B. Cs., & Rausch, A. (2022). Digitális technológia az alsó tagozatos ének-zene tanításban: a digitális tanrend tapasztalatai és hatásai. Neveléstudomány, 22(4), 19–41. Letöltés dátuma: 2024.10.08. forrás: https://doi.org/10.21549/NTNY.39.2022.4.2
Héjja, B. (2017). A zenei képzésben eltérő formában részt vevő tanulók családi háttere és énképe. In Váradi J. & Szűcs T. (Eds.), Sokszínű zenepedagógia. Debreceni Egyetemi Kiadó.
Jakobicz, D., Wamzer, G., & Józsa, K. (2018). Motiválás az ének-zene órákon. Gyermeknevelés, 6(2), 18–31. https://doi.org/10.31074/gyn201821831
Józsa, G., Szűcs, T., & Váradi, J. (2022). A zenetanárok digitális attitűdjére ható tényezők vizsgálata. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban. MMA MMKI. (pp. 39–52). [E-könyv]. Letöltés dátuma: 2024.10.08. forrás: https://www.mma-mmki.hu/kiadvany/varadi-judit-az-online-ter-megjelenese-a-zenemuveszeti-oktatasban-es-a-hangverseny-latogatasban/
Kerekes, R., & Kiss, J. (2022). Csoportos zenei órák az online térben. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban. MMA MMKI. (pp. 53–70). [E-könyv]. Letöltés dátuma: 2024.10.08. forrás: https://www.mma-mmki.hu/kiadvany/varadi-judit-az-online-ter-megjelenese-a-zenemuveszeti-oktatasban-es-a-hangverseny-latogatasban/
Kibici, V. B., & Sarikaya, M. (2021). Readiness Levels of Music Teachers for Online Learning during the COVID19 Pandemic. International Journal of Technology in Education, 4(3), 501–515. https://doi.org/10.46328/ijte.192
Kiss, J., Kerekes, R., & Bartalis, I. (2022). Motiváció megtartása az online térben. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban. MMA MMKI. (pp. 71–85). [E-könyv]. Letöltés dátuma: 2024.10.08. forrás: https://www.mma-mmki.hu/kiadvany/varadi-judit-az-online-ter-megjelenese-a-zenemuveszeti-oktatasban-es-a-hangverseny-latogatasban/
Masopust, K. (2012). Motiváció és értékelés a művészeti oktatásban I-II. Parlando, 54(3). Letöltés dátuma: 2024.10.08. forrás: http://www.parlando.hu/2012/2012-3/Masopust.htm
McDowell, C. (2008). Parents' Viewpoints Concerning the Value of Preschool Summer Camps. Journal of General Music Education, 22(1), 19–23. https://doi.org/10.1177/1048371308323034
McPherson, G. E. (2009). The role of parents in children’s musical development. Psychology of Music, 37(1), 91–110. https://doi.org/10.1177%2F0305735607086049
McPherson, G. E., & Davidson, J. W. (2002): Musical practice: Mother and child interactions during the first year of learning an instrument. Music Education Research, 4(1), 141–156. https://doi.org/10.1080/14613800220119822
Oliveira, A., McPherson, G., Ribeiro, L. M., & Oliveira-Silva, P. (2021). Musical Achievement During a Lockdown: The Parental Support Miracle. Research Studies in Music Education, 1(1), 211–226. https://doi.org/10.1177/1321103X211033794
Péter, Cs., Radócz, J. M., & Mike, Á. (2020). A szülők művészeti múltja és jelene. In Váradi, J. (Ed.), Művészeti körkép. Kutatás a művészeti nevelés helyzetéről és lehetőségeiről, a tanórai és tanórán kívüli művészeti tevékenységről és rendezvényekről. MMA MMKI.
Péterffy, G. (2021). Gondolatok a digitális hangszeroktatásról. Parlando, 63(1). Letöltés dátuma: 2024.10.08. forrás: https://www.parlando.hu/2021/2021-1/Peterffy_Gabriella-Digitalis-oktatas.htm
Pintér, T. K., & Csíkos, Cs. (2020). Tanulók, szülők és tanárok perspektívái az iskolai zenei nevelés céljáról és feladatáról. Iskolakultúra, 30(7), 3–25. https://doi.org/10.14232/iskkult.2020.7.3
Polónyi, I. (2007). Minőség az oktatásban. Competitio, 6(1), 149–182. https://doi.org/10.21845/comp/2007/1/8
Pusztai, G., & Győri, K. (2021). Learning Alone – a kapcsolati beágyazódás vizsgálata a távolléti oktatás alatt. Educatio, 30(1), 112–125. https://doi.org/10.1556/2063.30.2021.1.9
Rónaszékiné Keresztes, M. (2020). Kodályi Kincsek az online térben: A rendkívüli digitális távoktatási rendszer tapasztalatai az alapfokú zeneoktatás szereplői körében. Emberi Erőforrások Minisztériuma, 2020. március-június. Letöltés dátuma: 2024.10.08. forrás: https://mzmsz.hu/images/csatolmanyok/2020/Kodalyi_Kincsek_online_terben_ 2020marcius_junius.pdf
Samuel, S. A. M. (2014). Music in the Home- New Evidence for an Intergenerational Link. Journal of Research in Music, 62(1), 78–88. https://doi.org/10.1177/0022429413520008
Setényi, J., & Szepesi, B. (2020a). Nyertesek, áldozatok és következmények: A digitális oktatás három hónapjának tapasztalatai. I. Letöltés dátuma: 2024.10.08. forrás: https://osszkep.hu/2020/09/nyertesek-aldozatok-es-kovetkezmenyek-a-digitalis-oktatas-harom-honapjanak-tapasztalatai-i-resz/
Setényi, J., & Szepesi, B. (2020b). A karantén felszabadította az iskolát: A digitális oktatás három hónapjának tapasztalatai. II. Letöltés dátuma: 2024.10.08. forrás: https://osszkep.hu/2020/09/a-karanten-felszabaditotta-az-iskolat-a-digitalis-oktatas-harom-honapjanak-tapasztalatai-ii-resz/
Sloboda, J., & Davidson, J. (1996). The young performing musician. In Deliege, I., & Sloboda, J. (Eds.), Musical Beginnings: Origins and Development of Musical Competence (pp. 171–190). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198523321.003.0007
Sz. Fodor, A., & Molnár-Tamus, V. (2022). Zeneoktatás szokatlan környezetben. A gyermek, a tanár és az online tér. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 23–38). MMA MMKI. [E-könyv]. Letöltés dátuma: 2023. 09. 30. forrás: https://www.mma-mmki.hu/kiadvany/varadi-judit-az-online-ter-megjelenese-a-zenemuveszeti-oktatasban-es-a-hangverseny-latogatasban/
Szalai, T., Mike, Á., & Radócz, J. M. (2022). A digitális zeneoktatás előnyei és hátrányai. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 103-116). MMA MMKI. [E-könyv]. Letöltés dátuma: 2024.10.08. forrás: https://www.mma-mmki.hu/kiadvany/varadi-judit-az-online-ter-megjelenese-a-zenemuveszeti-oktatasban-es-a-hangverseny-latogatasban/
Szűcs, T. (2019). Az alapfokú művészeti iskola, egy esélynövelő iskolatípus. Debreceni Egyetemi Kiadó.
Szűcs, T., Kelemen, H., Miklódi-Simon, Zs., & Váradi, J. (2022). A szülők szerepe gyermekük művészeti nevelésében. In Kovács, K. (Ed.), Értékközvetítés és iskola. Tanulmányok Szabó László Tamás tiszteletére (pp. 54–71). Center for Higher Education Research and Development. (Oktatáskutatók Könyvtára 14.)
Uzsalyné Pécsi, R. (2020). Fejleszt vagy rombol? Kulcs az okoseszközök okos használatához. Kulcs a Muzsikához Kiadó.
Vargancsik-Thörik, K. I. (2023). Művészetoktatás online térben pandémia idején – tapasztalatok, kihívások és megoldások. Symbolon, 24, 55–65. https://doi.org/10.46522/S.2023.S2.8
Váradi, J. (2021). Music on the Air. In Vidulin, S. (Ed.), Music Pedagogy in the Context of Present and Future Changes 7. Multidisciplinary Crossroads. Researches in Music Education (pp. 159–176). Sveučilište Jurja Dobrile u Puli.
Váradi, J. (2022). Zeneoktatás távhangolásban. Valóság, 65(9), 87–102.
Váradi, J. (2023). A művészeti nevelés helyzete a 21. században. Balassi Kiadó.
Váradi, J., & Józsa, G. (2022). A zeneoktatás jellemzői az online térben. A kutatás előzménye, mintája és módszere. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban. (pp. 11–22). MMA MMKI. [E-könyv]. Letöltés dátuma: 2024.10.08. forrás: https://www.mma-mmki.hu/kiadvany/varadi-judit-az-online-ter-megjelenese-a-zenemuveszeti-oktatasban-es-a-hangverseny-latogatasban/
Váradi, J., Józsa, G. (2023). Factors Affecting Attendance of and Attitudes towards Artistic Events among Primary School Children. Social Sciences 12(7), 404. https://doi.org/10.3390/socsci12070404
Váradi, J., Kerekes, R., Pótfi, M., & Radócz, M. (2024). Determining factors in the career choice of music high school students. International Journal of Educational Research Open. 6. 1–6. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2024.100321
Váradi, J., & Józsa, G. (2024). Az alapfokú zeneoktatás jellemzői virtuális térben a Covid-19 ideje alatt. Képzés és Gyakorlat, 22(1), 7–18. https://doi.org/10.17165/tp.2024.1.7-18
Vega, J. (2021). Music Education During the Pandemic of COVID-19. Academia Letters, 333. 1–5. http://doi.org/10.20935/AL333
Ververis, A., & Apostolis, A. (2020). Online Music Education in the Era of COVID-19: Teaching Instruments in Public Music Secondary Schools of Greece During the 2020 Lockdown. In R. Thripp (Ed.), Proceedings of ICSES 2020 - International Conference on Studies in Education and Social Sciences Istanbul, Turkey. ISTES Organization. (pp. 1–9). Letöltés dátuma: 2024.10.08. forrás: https://www.researchgate.net/publication/349105299_Online_Music_Education_ in_the_Era_of_COVID-19_Teaching_Instruments_in_Public_Music_ Secondary_Schools_of_Greece_During_the_2020_Lockdown
Zdzinski, S. (2013). The Underlying Structure of Parental Involvement–Home Environment in Music. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 198, 69–88. https://doi.org/10.5406/bulcouresmusedu.198.0069
Zsigmond, Z., & Zs. Pap, Éva (2022). A preferenciák és attitűdök változása a zongoraoktatásban a pandémia első évében. Symbolon, 23(Special), 139–146. https://doi.org/10.46522/S.2022.S1.15
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sz. Fodor Adrienne, Molnár-Tamus Viktória
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.