A comparative study of singing ability in students from specialized music classes and general education classes

Authors

  • Katalin Kovács Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Kar Ének-zenei Tanszék, Eötvös Loránd Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola https://orcid.org/0000-0003-2233-9403
  • Krisztián Józsa Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Neveléstudományi Intézet, Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet https://orcid.org/0000-0001-7174-5067
  • Norbert Szabó Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Neveléstudományi Intézet, MTA-MATE Kora Gyermekkor Kutatócsoport https://orcid.org/0000-0003-4891-7718
  • Márta Janurik Szegedi Tudományegyetem Bartók Béla Művészeti Kar Művészettudományi Intézet, MTA-MATE Kora Gyermekkor Kutatócsoport https://orcid.org/0000-0002-5343-9434

DOI:

https://doi.org/10.17165/tp.2024.2.40-55

Keywords:

singing ability, cross-sectional study, music education, primary school, specialized music classes

Abstract

This study investigates the development of singing skills among 6–13-year-old students enrolled in general music classes and specialized music classes. Singing skills were assessed individually using a self-developed testing tool. The sample included 476 students from general music education and 160 students from specialized music programs, spanning grades 1, 3, 5, and 7. The findings reveal that students in specialized music programs consistently outperform their peers in general education in terms of singing skills across all grade levels. Significant progress was observed in both groups between grades 1 and 3. However, no notable improvement was detected between grades 3 and 5, while a significant decline in singing skills occurred between grades 5 and 7 among students in general music education. Although participation in specialized music programs does not result in a faster or more substantial overall development of singing skills, it has a positive impact on two critical subskills: song singing and vocal quality. These findings highlight the benefits of specialized music programs in enhancing specific aspects of singing proficiency.

Author Biographies

  • Katalin Kovács, Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Kar Ének-zenei Tanszék, Eötvös Loránd Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola

    kovacs.katalin@tok.elte.hu

  • Krisztián Józsa, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Neveléstudományi Intézet, Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet

    jozsa.krisztian@uni-mate.hu

  • Norbert Szabó, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Neveléstudományi Intézet, MTA-MATE Kora Gyermekkor Kutatócsoport

    szabo.norbert@uni-mate.hu

  • Márta Janurik, Szegedi Tudományegyetem Bartók Béla Művészeti Kar Művészettudományi Intézet, MTA-MATE Kora Gyermekkor Kutatócsoport

    gevayne.janurik.marta@zmk.szte.hu

References

Asztalos, A. (2019). Zenei képességfejlesztés az általános iskolában. Parlando, 5. https://www.parlando.hu/2019/2019-5/Asztalos_Andrea.pdf

Brown, W. S., Hunt, E., & Williams, W. N. (1988). Physiological differences between the trained and untrained speaking and singing voice, Journal of Voice, 2(2), 102–110. https://doi.org/10.1016/S0892-1997(88)80065-1

Erős, I. (1993). Zenei alapképesség. Akadémiai Kiadó.

Gembris, H. (2002). The development of musical ability. In R. Colwell, & C. Richardson (Eds.), The new handbook of research on music teaching and learning (pp. 487–509). Oxford University Press.

Gévayné Janurik, M. (2010). A zenei hallási képességek fejlődése és összefüggése néhány alapkészséggel 4–8 éves kor között [PhD értekezés]. Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola. https://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/602/1/Janurik_M_Disszert%C3%A1ci%C3%B3.pdf

Gordon, E. E. (1965). Musical aptitude profile manual. Houghton Mifflin.

Janurik, M., & Józsa, K. (2012). Findings of a three months long music training programme. Hungarian Educational Research Journal, 4(2), https://doi.org/10.5911/HERJ2012.04.01

Janurik, M., & Józsa, K. (2013). A zenei képességek fejlődése négy- és nyolcéves kor között. Magyar Pedagógia, 113(2), 75–99.

Kerettanterv az általános iskola 1–4. évfolyama számára. https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/kerettterv_ alt_isk_1_4_evf

Kerettanterv az általános iskola 5–8. évfolyama számára. https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/kerettanterv_ alt_isk_5_8/

Kodály, Z. (1964). Visszatekintés. Összegyűjtött írások, beszédek, nyilatkozatok. (sajtó alá rendezte és bibliográfiai jegyzetekkel ellátta Bónis Ferenc) I. kötet. (pp. 117–118). Zeneműkiadó Vállalat.

Kovács, K., Szabó, N., Józsa, K. & Janurik, M. (2024). Az éneklési képesség keresztmetszeti vizsgálata általános iskolás tanulók körében. Magyar Pedagógia, 124(2), 111–142. https://doi.org/10.14232/mped.2024.2.111

Lakner, T. (2020a). Ének-zene 5. tankönyv. Oktatási Hivatal. https://www.tankonyvkatalogus.hu/tankonyv/OH-ENZ05TA

Lakner, T. (2020b). Ének-zene 6. tankönyv. Oktatási Hivatal. https://www.tankonyvkatalogus.hu/tankonyv/OH-ENZ06TA

Lakner, T. (2020c). Ének-zene 7. tankönyv. Oktatási Hivatal. https://www.tankonyvkatalogus.hu/tankonyv/OH-ENZ07TA

Lakner, T. (2020d). Ének-zene 8. tankönyv. Oktatási Hivatal. https://www.tankonyvkatalogus.hu/tankonyv/OH-ENZ08TA

Nagy, J. (2003). Az eredményesebb képességfejlesztés feltételeiről és lehetőségeiről. Iskolakultúra, 13(8), 40–52.

Nemzeti alaptanterv (2020). Magyar Közlöny, 17, 290–446.

Nichols, E. B. (2015). Critical variables in singing accuracy test construction: A review of literature. National Association for Music Education. 35(1), 39–46. https://doi.org/10.1177/8755123315576764

Rápli, Gy. (2020a). Ének-zene 1. tankönyv. Oktatási Hivatal. https://www.tankonyvkatalogus.hu/tankonyv/OH-ENZ01TA

Rápli, Gy. (2020b). Ének-zene 2. tankönyv. Oktatási Hivatal. https://www.tankonyvkatalogus.hu/tankonyv/OH-ENZ02TA

Rápli, Gy. (2021). Ének-zene 3. tankönyv. Oktatási Hivatal. https://www.tankonyvkatalogus.hu/tankonyv/OH-ENZ03TA

Rápli, Gy. (2022). Ének-zene 4. tankönyv. Oktatási Hivatal. https://www.tankonyvkatalogus.hu/tankonyv/OH-ENZ04TA

Seashore, C. E. (1919). Measures of music talent. Academic Press.

Sloboda, J. A., Davidson, J. W., Howe, J. A. M., & Moore, D. G. (1996). The role of practice in the development of performing musicians. British Journal of Psychology, 87(2), 287–309. https://doi.org/10.1111/j.2044-8295.1996.tb02591.x

Turmezeyné Heller, E., Máth, J., & Balogh, L. (2005). Zenei képességek és iskolai fejlesztés. Magyar Pedagógia, 105(2), 207–236.

Published

2025-02-11

Issue

Section

Studies

How to Cite

A comparative study of singing ability in students from specialized music classes and general education classes. (2025). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 22(2), 40-55. https://doi.org/10.17165/tp.2024.2.40-55

Similar Articles

1-10 of 385

You may also start an advanced similarity search for this article.