Gender-kutatások a klasszikus zenében

Szerzők

  • Nagyné Árgány Brigitta Pécsi Tudományegyetem, BTK Neveléstudományi Intézet, Oktatás és Társadalom Doktori Iskola

Absztrakt

Hivatásomból adódóan a zenepedagógia és a zenetudomány elméletének és gyakorlatának több területével is foglalkozom az óvodai ének-zene tanításától kezdve a zenei szakosoknak tanított szolfézs-zeneelméleten át a tanárképzősöknek tartott zenetörténet kurzusokig. Akár saját életutammal, akár az általam oktatott témákkal kapcsolatban több olyan észrevétel és kérdés fogalmazódott már meg bennem, amelyek a Gender Studies tudományágba történő rövid betekintés során értelmet kaptak. Ráébredtem arra, hogy ami engem „zavart”, az nem feltétlenül és kizárólag „tájékozatlanságomból” adódott, hanem abból, hogy ez a fajta szemlélet sem szűkén vett zenetudományunkban, sem zenepedagógiánkban nem honos.
Jelen írás kiindulópontját tehát saját észrevételeim képezik, melyekhez igyekeztem támpontokat, igazolásokat és véleményeket keresni a magyar és a külföldi szakirodalomban. Az ilyen jellegű zenei kutatásokkal kapcsolatban - a téma felderítetlenségéből adódóan - magyar nyelvű irodalmat alig találtam. Fel kellett fedeznem, hogy hazánkban annyira kerülik a kutatók ezt a területet, hogyha vannak is publikációk, azok jó része nem zenész tollából származnak.

Letöltések

Megjelent

2007-12-29

Folyóirat szám

Rovat

Közlemények

Hogyan kell idézni

Gender-kutatások a klasszikus zenében. (2007). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 5(4), 65-77. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5429