,,Engine-Educators ” in the Smoke of Alternativity and Pluralism — the Education Act 1985 in the Reflection of Educational Reforms and Changes in 1980s, 1990s

Authors

  • Réka Kissné Zsámboki

Abstract

The changes of Hungarian education in the 1980s and 90s with special regard to ideas of pluralism and alternativity in public education after the Education Act 1985 are in the focus of this study. Considering the reform efforts of this period, which were formed by democratic and liberal ideas, can be stated that the educational changes of the mid-eighties had to ensure new values, beliefs, institutions and methods of pedagogical practise providing the liberty of choice. One of the most celebrated importance of the Education Act 1985 was institutionalization of pluralism and alternativity in public education and legalization of teachers' and schools’ autonomy, which was undoubtedly the proof of an existence of democratic reforms and changes.

References

Báthory Zoltán (2000a): A maratoni reform. Iskolakultúra. 2000/10. 10. szám. 45–60.

Báthory Zoltán (2000b): A maratoni reform. Iskolakultúra. 2000/10. 11. szám. 3–26.

Báthory Zoltán (2001): Maratoni reform. Önkonet, Budapest.

Báthory Zoltán és Falus Iván (1997, főszerk.) Pedagógiai Lexikon. I-III. kötet. Keraban Kiadó, Budapest.

Beke Kata (1988): Jelentés a kontraszelekcióról. Magvető Kiadó, Budapest.

Brezsnyánszky László (1997): Pluralizmus. In: Báthory Zoltán és Falus Iván (főszerk.) Pedagógiai Lexikon. I-III. Keraban Kiadó, Budapest. 189-190.

Brezsnyánszky László (2004): Alternatívok és alternatívák. Az alternatív iskolák értelmezéséhez. Új Pedagógiai Szemle, 2004/54. 6. szám. 28–33.

Czike Bernadett (1997): Az alternatív iskolák jellemzői – kezdeti elveik, mai gyakorlatuk. Új Pedagógiai Szemle, 1997/47. 6. szám. 24–32.

Feuer, L. S. (1989): The inventor of pluralism (Harold J. Laski). The New Leader [on-line] 1989. September [http://www.highbeam.com/doc/1G1-7966625.html] [2010-11-23.]

Gazsó Ferenc (1988): Az iskolák önállóságának értelmezéséről. Pedagógiai Szemle, 1988/38. 6. szám. 483–493.

Halász Gábor (1984): Az oktatáspolitika szerkezete a hatvanas-hetvenes években, Medvetánc, IV. 2-3. sz. 73–96.

Halász Gábor (1985): A nyolcvanas évek reformfolyamatai és a közoktatás irányítása, Ifjúsági Szemle, 1985/5. 5. szám. 96–106.

Halász Gábor (1992): Az 1972-es oktatáspolitikai párthatározat, Neveléstörténeti Füzetek 11. szám. 72–79.

Kelemen Elemér (2003a): Oktatásügyi törvényhozásunk fordulópontjai a 19–20. században. Iskolakultúra, 2003/13. 2. szám. 47–56.

Kelemen Elemér (2003b): Rendszerváltás és iskola. Iskolakultúra, 2003/13. 6–7. szám. 81–87.

Kelemen Elemér (2003c): Oktatáspolitikai irányváltások Magyarországon a 20. század második felében (1945–1990). A korszak oktatási reformjainak természetéről. Új Pedagógiai Szemle 2003/53. 9. szám. 25–32.

Kozma Tamás (1985): Tudásgyár? - Az iskola mint társadalmi szervezet. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest.

Kozma Tamás (1987): Miért (ne) legyenek önállóak az iskolák? Valóság, 1987/30. 1. szám. 65–77.

Kozma Tamás (1990): Kié az iskola? Educatio Kiadó, Budapest.

Kozma Tamás (2001): Oktatás és politika: rendszerváltó viták. Iskolakultúra, 2001/11. 2. szám. 63–72.

Kozma Tamás (2009): Kié a rendszerváltás? Educatio, 2009/18. 4. szám. 423-435.

Lukács Péter (1991, szerk.): Alternatív iskolák, alternatív pedagógiák Magyarországon. Edukáció Könyvkiadó, Budapest.

M. Nádasi Mária (1995): Úton a pedagógiai többszólamúság felé. In: Kereszty Zsuzsa és T. Hajabács Ilona (szerk.): Több út. Alternativitás az iskolázás első éveiben. Iskolafejlesztési Alapítvány, Budapest.

Mihály Ottó (1989): Iskola és pluralizmus. Educatio, Budapest.

Mihály Ottó (1999): Fordulat és pedagógia. In: Mihály Ottó: Az emberi minőség esélyei. OKKER Kiadó, Budapest.

Mihály Ottó (2001a): Interjú. In: Báthory Zoltán: Maratoni reform. Önkonet, Budapest. 223–232.

Mihály Ottó (2001b): Pedagógiai, etikai, tudományos és jogi normák az iskolai erkölcsi szocializációban. Új Pedagógiai Szemle, 2001/51. 1. szám. 4-17.

Nanszákné Dr. Cserfalvi Ilona (1996, szerk.): Pedagógiai kislexikon. Tóth Könyvkereskedés, Debrecen.

Németh András (1998): A reformpedagógia múltja és jelene. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.

Németh András és Ehrenhard Skiera (1999): Reformpedagógia és az iskola reformja Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.

Ősz Gábor (1999): A Katyn-szindróma. Iskolakultúra. 1999/9. 12. szám. 12–19.

Romsics Ignác (1999): Magyarország története a XX. században. Osiris Kiadó, Budapest.

Sáska Géza (2004): Az alternatív pedagógia posztszocialista győzelme. Beszélő, 2004/9. 12. szám. 20–30.

Takács Géza (1987): Az iskola vaskos bástyái. Valóság, 1987/30. 2. szám. 75–89.

Trencsényi László (1999): Az alternatív pedagógiák nyomában. Iskolakultúra, 1999/9. 5. szám. 92–97.

Zsolnai József és Zsolnai László (1987): Mi a baj a pedagógiával? Tankönyvkiadó, Budapest

Published

2011-12-20

Issue

Section

Studies

How to Cite

, Engine-Educators ” in the Smoke of Alternativity and Pluralism — the Education Act 1985 in the Reflection of Educational Reforms and Changes in 1980s, 1990s. (2011). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 9(3-4), 51-64. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5230

Most read articles by the same author(s)