Angyalkertek egykor és ma – Az óvodapedagógus hallgatók metaforáiban megjelenő óvodakép pedagógiatörténeti vonatkozásai és jelenkori sajátosságai

Szerzők

  • Kissné Zsámboki Réka Soproni Egyetem, Benedek Elek Pedagógiai Kar, Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet
  • Patyi Gábor Soproni Egyetem, Benedek Elek Pedagógiai Kar, Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2018.4.2

Absztrakt

Az első hazai kisdedóvó intézet megalapítása óta eltelt csaknem két évszázad alatt az óvoda megnevezése és a hozzá rendelt célok, feladatok (tehát az óvodakép) folyamatosan változtak. Kutatásunk célja az egykori kisdedóvó intézetekről – mai nevén óvodákról – alkotott kép történeti változásainak vizsgálata az első magyar óvoda megalapításától napjainkig, továbbá a múltban és a jelenben megfogalmazott óvodakép összevetése az óvodapedagógus hallgatók nézeteivel. Vizsgálatainkat a Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Karának első éves, óvodapedagógus hallgatóinak körében végeztük. Kutatási módszerként a dokumentumelemzést és a metaforaelemzést választottuk. Kutatásunk eredményeképp kialakíthatók olyan reflektív képzési tartalmak, amelyek hozzájárulhatnak a pedagógusjelöltek pályaszocializációjának támogatásához.

Szerző életrajzok

  • Kissné Zsámboki Réka, Soproni Egyetem, Benedek Elek Pedagógiai Kar, Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

    PhD. egyetemi docens
    kissne.zsamboki.reka@uni-sopron.hu

  • Patyi Gábor, Soproni Egyetem, Benedek Elek Pedagógiai Kar, Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

    PhD. egyetemi docens
    patyi.gabor@uni.sopron.hu

Hivatkozások

Bakonyi, P. – Szabadi, I (Szerk.) (1971). Az óvodai nevelés programja. Budapest: Tankönyvkiadó.

Brunszvik, T. (1836). Számadás a kisdedovó intézetekről 1830-dik esztendei 1-ső juliustól fogva 1833-dik végéig. Budán: A Magyar Kir. Egyetem Betűivel.

A 363/2012. (XII. 17.) Korm. rendelet az Óvodai nevelés országos alapprogramjáról [online] https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1200363.kor [2018. 06. 10]

Komjáthy, Zs. (2012). A magyar óvodatörténet nyilvántartott szakmai folyóiratainak gyermek- és ifjúságképe a 19. századtól napjainkig. Új Pedagógiai Szemle, 62. évf. 9–10 sz. pp. 198–206.

Kovács, Gy. – Lévay, P. – Bauer, T. – Iványi, G. (1971). Az óvodai nevelés programja. Budapest: Tankönyvkiadó Vállalat.

Montessori, M. (2002): A gyermek felfedezése. Budapest: Carttaphilus.

Patyi, G. (2011). Az elveszett paradicsom iránti romantikus vágyakozástól a fröbeli gyermekkertekig: egy nevelőintézmény keletkezésének eszmetörténeti gyökereiről. Képzés és Gyakorlat, 9. évf. 1–2. sz. pp. 47–55.

Pirka, V. (2011). A századfordulón megjelenő kultúra és ellenkultúra mozgalmak gyermekké- pében a gyermeki „szentség” és a megmentés motívumának összefüggései. Képzés és Gyakorlat 9. évf. 3–4. sz.

Pukánszky, B. (2005). A gyermekről alkotott kép változásai az óvoda történetében. Educatio, 14. évf. 5. sz. pp. 703–714.

Ruzsányiné Hajzer, Sz. (Szerk.) (1993). Szöveggyűjtemény I. A magyar óvodai nevelés történetének tanulmányozásához az első óvodától a felszabadulásig. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.

Szabó, E. (1873). A gyermekkert. Népszerű ismertetés ezen intézet céljáról s berendezéséről. Kolozsvár.

Szabó, E. – Balogh, E. – Szabó, F. – Földesi, K. – Hermann, A. (1957). Nevelőmunka az óvodában. Budapest: Tankönyvkiadó Vállalat.

Vámos, Á. (2003). Metafora a pedagógiában. Budapest: Gondolat Kiadói Kör-ELTE BTK Neveléstudományi Intézet.

Wargha, I. (1843). Terv a Kisdedóvó-intézetek terjesztése iránt a két magyar hazában. Pest.

Letöltések

Megjelent

2018-12-20

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok

Hogyan kell idézni

Angyalkertek egykor és ma – Az óvodapedagógus hallgatók metaforáiban megjelenő óvodakép pedagógiatörténeti vonatkozásai és jelenkori sajátosságai. (2018). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 16(4), 17-28. https://doi.org/10.17165/TP.2018.4.2