The Origin and Importance of Freinet Research Team in the Innovation Movement of Early Childhood Education During the Middle of 1980s

Authors

  • Réka Kissné Zsámboki

Abstract

Democratic changes in the middle of the 1980s provoked paradigmatic turn in early childhood education as well; providing an innovation movement of pedagogical practise. Leaving the former methods behind, by the opportunity of alternativity and pluralism, educators and kindergarten-teachers tried to search new ways of children-based pedagogical techniques. In this period, a research team was founded at Kindergarten Teachers Training College of Sopron implementing the pedagogy of the French educator, Célestin Freinet, with the purpose of guaranteeing children’s right to self-expression and underpinning the importance of cooperation, individual and social development and differences. The principal aim of this study is representing the significance and relations network of Freinet Research Team in the innovation movement of early childhood education and care.

References

Horváth H. Attila (1999): Freinet-találkozók. In: Horváth H. Attila és Karczewicz Józsefné (szerk.): Freinet évkönyv. Magyar Freinet Alapítvány, Budapest. 41-47.

Miskó Judit (1995): Kibontakozás természetközelségben – Sokszemközt a Freinet-féle óvodai programról. A Hét. 40. 4. sz. 7.

Rákosi Judit (1990): Iskolateremtő szülők? Népszabadság. XLVIII. 8. sz. január 10. 9.

Sarkady Sándor és M. Horváth Adrienn (1993, szerk.): A Benedek Elek Óvóképző Főiskola. Benedek Elek Óvóképző Főiskola, Sopron.

Sarkady Sándor és Tóth Marianna (1993): 33 év története dióhéjban In.: Sarkady Sándor és M. Horváth Adrienne (szerk.): A Benedek Elek Óvóképző Főiskola. Sopron, 122-126.

Újvári Judit (1991): A Magyar Freinet Alapítvány felhívása a Freinet-pedagógia iránt érdeklődőkhöz. Freinet-Magazin. I. 4-5. sz. 21-23.

Zsámboki Károlyné (1993a): Freinet itt és most – óvodai nézőpontból. Új Pedagógiai Szemle, XLIII. 3. sz. 67-74.

Zsámboki Károlyné (1993b): Hogyan lesznek a Freinet-pedagógusok? Iskolakultúra, III. 3-4. sz. 111-114.

Zsámboki Károlyné és Eperjesy Barnáné (1991): Egy Freinet szellemű alternatív óvodai program. Soproni Óvóképző Főiskola, Sopron.

Zsámboki Károlyné és Eperjesy Barnáné (1992): Freinet-vel szabadabban. Ajánlások egy Freinet szellemű óvodai élethez. 2. füzet. Benedek Elek Óvóképző Főiskola, Sopron.

Zsámboki Károlyné, Eperjesy Barnáné, Friedrich Árpádné és Lakihegyi Alfrédné (1991a): Freinet óvoda Sopronban. 1. rész. Óvodai Nevelés, XLIV. 7. sz. 223-224.

Zsámboki Károlyné, Eperjesy Barnáné, Friedrich Árpádné és Lakihegyi Alfrédné (1991b): Freinet óvoda Sopronban. 2. rész. Óvodai Nevelés, XLIV. 8. sz. 256-258.

Published

2012-12-30

Issue

Section

Studies

How to Cite

The Origin and Importance of Freinet Research Team in the Innovation Movement of Early Childhood Education During the Middle of 1980s. (2012). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 10(3-4), 83-101. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5142

Most read articles by the same author(s)