A soproni Freinet-kutatócsoport keletkezése és szerepe az 1980-as évek közepétől kibontakozó óvodapedagógiai innovációs mozgalomban

Autor/innen

  • Réka Kissné Zsámboki

Abstract

Az 1980-as évek közepétől meginduló rendszerváltoztató folyamatok a közoktatásban, így az óvodai nevelésben is innovatív pedagógiai törekvések kibontakozását idézték elő. Az alternativitás és pluralizmus kínálkozó lehetőségeit kihasználva a szakmaiságukban bízó pedagógusok a korábbi, uniformizált óvodai élet rendszeréből kilépve, jó pedagógiai érzékkel útkeresésre indultak. Így történt ez az egykori Soproni Óvóképző Főiskola két oktatójával és két gyakorlatvezető óvodapedagógusával is, akik Célestin Freinet, francia néptanító és reformpedagógus szellemiségét adaptálva próbálkoztak megvalósítani egy természet- és életközeli, a gyermek és az óvodapedagógus egyéniségét tisztelő, kényszer nélküli fejlesztést és szabad önkifejezést biztosító óvodai életet. Kezdeményezésük a későbbiekben meghatározó jelentőségű óvodai életmódszervezéssé vált, amely a szélesedő szakmai kapcsolatok révén számos óvodai innováció számára szolgált példaként.

Literaturhinweise

Horváth H. Attila (1999): Freinet-találkozók. In: Horváth H. Attila és Karczewicz Józsefné (szerk.): Freinet évkönyv. Magyar Freinet Alapítvány, Budapest. 41-47.

Miskó Judit (1995): Kibontakozás természetközelségben – Sokszemközt a Freinet-féle óvodai programról. A Hét. 40. 4. sz. 7.

Rákosi Judit (1990): Iskolateremtő szülők? Népszabadság. XLVIII. 8. sz. január 10. 9.

Sarkady Sándor és M. Horváth Adrienn (1993, szerk.): A Benedek Elek Óvóképző Főiskola. Benedek Elek Óvóképző Főiskola, Sopron.

Sarkady Sándor és Tóth Marianna (1993): 33 év története dióhéjban In.: Sarkady Sándor és M. Horváth Adrienne (szerk.): A Benedek Elek Óvóképző Főiskola. Sopron, 122-126.

Újvári Judit (1991): A Magyar Freinet Alapítvány felhívása a Freinet-pedagógia iránt érdeklődőkhöz. Freinet-Magazin. I. 4-5. sz. 21-23.

Zsámboki Károlyné (1993a): Freinet itt és most – óvodai nézőpontból. Új Pedagógiai Szemle, XLIII. 3. sz. 67-74.

Zsámboki Károlyné (1993b): Hogyan lesznek a Freinet-pedagógusok? Iskolakultúra, III. 3-4. sz. 111-114.

Zsámboki Károlyné és Eperjesy Barnáné (1991): Egy Freinet szellemű alternatív óvodai program. Soproni Óvóképző Főiskola, Sopron.

Zsámboki Károlyné és Eperjesy Barnáné (1992): Freinet-vel szabadabban. Ajánlások egy Freinet szellemű óvodai élethez. 2. füzet. Benedek Elek Óvóképző Főiskola, Sopron.

Zsámboki Károlyné, Eperjesy Barnáné, Friedrich Árpádné és Lakihegyi Alfrédné (1991a): Freinet óvoda Sopronban. 1. rész. Óvodai Nevelés, XLIV. 7. sz. 223-224.

Zsámboki Károlyné, Eperjesy Barnáné, Friedrich Árpádné és Lakihegyi Alfrédné (1991b): Freinet óvoda Sopronban. 2. rész. Óvodai Nevelés, XLIV. 8. sz. 256-258.

Veröffentlicht

2012-12-30

Ausgabe

Rubrik

Tanulmányok

Zitationsvorschlag

A soproni Freinet-kutatócsoport keletkezése és szerepe az 1980-as évek közepétől kibontakozó óvodapedagógiai innovációs mozgalomban. (2012). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 10(3-4), 83-101. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5142

Am häufigsten gelesenen Artikel dieser/dieses Autor/in