Médiapedagógia – a német nyelvterületen
Abstract
A német kultúrkörben már közel negyven éve folyik a neveléstudományi diskurzus arról az új diszciplínáról, amely Magyarországon kommunikációtudomány néven vált ismerté. Ezen belül is megkülönböztetett figyelmet szentelnek a tömegkommunikáció „jelenségének”, és beépítették a mindennapi oktatás gyakorlatába. A média alkalmazása nemcsak mint oktatási – szemléltető – eszköz jelenik meg a tanítás során, hanem mint kulturálisan meghatározott tanegység is. Főként a televíziónak és a világhálónak tulajdonított ártalmas és látens hatások akkumuláló jellegét védik ki ezzel, és cselekvőképes, kognitív műveletekre építő elméleti tudást alapoznak meg, a hallgatók élményvilágát alapul vevő didaktikai folyamatok során.
Literaturhinweise
Baacke, Dieter (1973): Kommunikation und Kompetenz. München : Juventa-Verlag, 1973. 408 p.
Baacke, Dieter (2007): Medienpädagogik. Tübingen : Niemeyer, 2007. 105 p. doi: https://doi.org/10.1515/9783110938043
Bauer, Petra (2010): Fokus Medienpädagogik. München : Kopäd Verlag, 2010. 380 p.
Bazalgette, Carrie (1991): Teaching the National Curriculum: Media Education. London : Hodder and Stoughton, 1991. 120 p.
Buckingham, David (2005): Médiaoktatás. Budapest : ZSKF, 2005. 206 p.
Doelker, Christian (2005): Media in Media – Texte zur Medienpädagogik. Zürich : Verlag Pestalozzianum, 2005. 296 p.
Dörr, Günter – Jüngst, Karl Ludwig (1998): Lernen mit Medien. Weinheim: Juventa, 1998. 224 p.
Findahl, Olle – Höijer, Birgitta (1976): Fragments of Reality: An Experiment with News and TV-visuals. Sweden: Audience and Programme Research Department, Swedish Broadcasting Corporation, 1976. 106 p.
Gapski, Harald (2001): Medienkompetenz. Wiesbaden : Westdeutscher Verlag, 2001. 336 p. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-322-87335-4
Ganguin, Sonja – Meister, Dorothee (2012): Digital Native oder Digital Naiv? Medianpädagogik der Generationen. München : Band, 2012. 230 p.
Gunter, Barrie (1987): Poor Reception: Misunderstanding and Forgetting Broadcast News. Hillsdale : NJ: Lawrence Erlbaum, 1987. 359 p.
Hoffmann, Bernward (2003): Medienpädagogik. Eine Einführung in die Theorie und Praxis. Paderborn : Ferdinand Schöningh, 2003. 473 p.
Klein, Cornelia (2012): Mediale Vorbildkompetenz. Basel : Beltz-Juventa, 2012. 346 p.
Leirman, Walter (1998): Négyféle nevelési kultúra. Budapest : Magyar Népfőiskolai Társaság, 1998. 176 p.
Livingstone, Sonia (1990): Making Sense of Television: the Psychology of Audience Interpretation. Oxford : Pergamon, 1990. 212 p.
Lokk, Peter (2009): Bürgermedien, Neue Medien, Medienalternativen. München : Journalistenakademie, 2009. 153 p.
McQuail, Dennis (2003): A tömegkommunikáció elmélete. Budapest : Osiris, 2003. 474 p.
Moser, Heinz (2010): Einführung in die Medienpädagogik: Aufwachsen im Medienzeitalter. Wiesbaden : VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2010. 313 p.
Neuß, Norbert (2003): Beruf Medienpädagoge: Selbstverständnis – Ausbildung – Arbeitsfelder. München : KoPäd-Verlag, 2003. 240 p.
Pikó András et al.(2007): Általános médiaismeret. Pécs : Dialog Campus, 2007. 198 p.
Robinson, John - Levy, Mark (1986): The Main Source. Beverly Hills : CA: Sage, 1986. 272 p.
Schill, Wolfgang (1992): Medienpädagogisches Handeln in der Schule. Opladen, 1992. 328 p. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-322-95929-4
Stiftung, Heinz (2000): Studium online – Hochschulentwicklung durch neue Medien. Gütersloh : Verlag Bertelsmann Stiftung, 2000. 176 p.
Tulodziecki, Gerhard (1997): Medien in Erziehung und Bildung. Bad Heilbrunn : Klinkhardt Verlag, 1997. 300 p.
Vollbrecht, Ralf (2001): Einführung in die Medienpädagogik. Weinheim : Beltz, 2001. 239 p.
Downloads
Veröffentlicht
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2014 Dóra László
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.