Olvashatósági tesztek: elmélet és gyakorlat

Szerzők

  • Dóra László EMMI-Hagyományok Háza

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2019.2.2

Absztrakt

Az Amerikai Egyesült Államokban már a XX. század közepétől alkalmazzák az angol nyelv matematikai elemzésére szolgáló olvashatósági formulákat. Ezek közül hármat a neveléstudomány is használ a tengerentúli oktatásban, a különböző rendeltetési célú szövegek elemzésére. A vizsgálatok célja az, hogy meghatározzák a tanítási folyamatban használt könyvek és tankönyvek érthető megfogalmazásának korcsoport vagy iskolai osztályok alapján besorolható szintjét. Figyelembe véve az elméleti hátteret, magyar szövegeken is teszteltük a formulákat, hogy megállapítsuk, érvényesek-e az angol nyelvű szövegek következtetései.

Információk a szerzőről

  • Dóra László, EMMI-Hagyományok Háza

    felnőttképzési és szakképzési előadó
    dora.laci@vipmail.hu

Hivatkozások

Bachman, L. F. (1990). Fundamental Considerations in Language Testing. Oxford: Oxford University Press.

Bormuth, J. R. (1971). Development of Standards of Readability. Washington: Office of Education, Bureau of Research, U.S. Department of Health, Education, and Welfare.

Buzan, T. (2009). The Speed Reading Book. London: BBC.

Chall, J. S. (1974). Readability: An Appraisal of Research and Application. England: Bowker Publishing Company.

Darville, R. ‒ Hiebert, M. (1985). Small Claims Court Materials: Can They Be Read? Can They Be Understood? Canada: Canadian Law Information Council.

Davison, A. (1986). Readability: The situation Today. Champaign, Illinois: Center for the Study of Reading. University of Illinois.

Dehaene, S. (2009). Reading in the Brain. London: Penguin Books.

DuBay, W. H. (2006). Smart language: Readers, Readability, and the Grading of Text. Costa Mesa: Impact Information.

Flesch, R. (1974). The Art of Readable Writing. New York: Harper.

Flesch, R. (1979). How to Write in Plain English. New York: Harpers.

Fountas, I.C. ‒ Pinnell, G. S. (1999). Matching Books to Readers: Using Leveled Books in Guided Reading. Portsmouth: Heinemann.

Harris, A. J. ‒ Sipay, E. (1985). How to Increase Reading Ability. New York & London: Longman.

Klare, G. R. ‒ Buck, B. (1954). Know Your Reader: The Scientific Approach to Readability. New York: Heritage House.

Klare, G. R. (1963). The Measurement of Readability. Iowa: Iowa State University Press.

Klare, G. R. (1975): A Manual for Readable Writing. Glen Burnie: REMco.

Klare, G. R. (1980): How to Write Readable English. London: Hutchinson.

McBride, C. C. (2004). Children’s Literacy Development. New York: Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203783887

Puczkó László & Rátz Tamara (2000). Az attrakciótól az élményig. Budapest: Geomédia. DOI: https://doi.org/10.1556/9789630598835

Stornich, K. E. (2000). Progress in Understanding Reading. New York: The Guilford Press.

Zakaluk, B. L. ‒ Samuels, S. J. (1988). Readability: It's Past, Present. Newark: International Reading Association.

Letöltések

Megjelent

2019-07-27

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok

Hogyan kell idézni

Olvashatósági tesztek: elmélet és gyakorlat. (2019). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 17(2), 21-34. https://doi.org/10.17165/TP.2019.2.2