Some Ideas About Using Mass Media in Adult Education

Szerzők

  • Dóra László Eötvös Loránd Tudományegyetem, Pedagógiai és Pszichológiai Kar

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2016.3-4.12

Absztrakt

According to Franzmann (1998) the basic cultural industries are always changing in modern society and in education. Understanding the mass media message is a necessity, and it is not possible without critical thinking, which is equal to confident treatment. The up to date literacy and everyday information can be served from mass media taking into consideration the needs of adults. Adults with their age and experiences can use some different learning forms which significantly differ from the tools of formal teaching (Buckingham, 2003). The media is one of these tools if the adults have appropriate methods to analyze media events from news. The education-culture-mass media triangle has a very diverse link, but mass communication has an accepted priority during formal education (McQuail, 2003). Mediandragogy – as a special term – investigates the personality-forming effects and possibility of mass media, which can make adult learning efficient.

Információk a szerzőről

  • Dóra László, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Pedagógiai és Pszichológiai Kar

    PhD jelölt
    dora.laci@vipmail.hu

Hivatkozások

Baacke, D. (2007). Medienpädagogik. Tübingen: Niemeyer. doi: https://doi.org/10.1515/9783110938043

Buckingham, D. (2003). Media Education: Literacy, Learning, and Contemporary Culture. Oxford: Blackwell.

Comission of the European Communities (2000). A Memorandum on Lifelong Learning. [online] http://www.bologna-berlin2003.de/pdf/MemorandumEng.pdf [2011.11.11.]

Council of Europe (2001). Parliamentary Assembly Recommendation 1466 (2000) on Media Education. [online] https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=186021&Site=COE [2011. 04.05.]

Csíkos, Cs. (2009). Mintavétel a kvantitatív pedagógiai kutatásban. Budapest: Gondolat Kiadó.

Federighi, P. (1999). Glossary of Adult Learning in Europe. [online] http://www.eaea.org/doc/pub/eurENG.pdf [2012.01.23.]

Franzmann, B. (1998). Handbuch Lesen. Wiesbaden. doi: https://doi.org/10.1515/9783110961898

Griffin, E. (2003). Bevezetés a kommunikációelméletbe. Budapest: Harmat.

Héra G. and Ligeti Gy. (2006). Módszertan. A társadalmi jelenségek kutatása. Budapest: Osiris Kiadó.

Koltai D. and Hinzen, H. (2000). Felnőttoktatás az ezredfordulón. Perspektívák, tapasztalatok, dokumentumok. Budapest: PTE FEEFI.

Komenczi, B. (2009). Elektronikus tanulási környezetek. Budapest: Gondolat Kiadó.

Livingstone, S., Van Couvering, E. and Thumim, N. (2005). Adult Media Literacy. London: Department of Media and Communication – London School of Economics and Political Science.

Mayer, J. (2002). Kihívások és válaszok: új pályán az iskolarendszerű felnőttoktatás. Budapest: OKI.

McQuail, D. (2003). A tömegkommunikáció elmélete. Budapest: Osiris kiadó.

Potter, W. J. (2004). Theory of Media Literacy: A Cognitive Approach. Sage. Thousand Oaks. doi: https://doi.org/10.4135/9781483328881

Reischmann, J. (2003). Weiterbildung-Evaluation. Lernerfolge messbar machen. Neuwied: Luchterhand.

Robinson, J. P. and Levy, M. (1986). The Main Source: Learning from Television News. Beverly Hills: Sage.

Zrinszky, L. (2008). A felnőttképzés tudománya: Bevezetés az andragógiába. Budapest: Okker.

Letöltések

Megjelent

2016-12-22

Folyóirat szám

Rovat

Angol nyelvű tanulmányok

Hogyan kell idézni

Some Ideas About Using Mass Media in Adult Education. (2016). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 14(3-4), 197-203. https://doi.org/10.17165/TP.2016.3-4.12