Az emberi erőforrás tanácsadó mesterszakos hallgatók szakmai gyakorlatának vizsgálata a „Gödöllői iskolában”
DOI:
https://doi.org/10.17165/tp.2024.2.27-39Kulcsszavak:
emberi erőforrás tanácsadás, szakmai gyakorlat, tanácsadói képességekAbsztrakt
Az emberi erőforrás tanácsadó mesterszak követelményei között mindösszesen 170 óra szakmai gyakorlat szerepel. Az empirikus munkánk során arra vállalkozunk, hogy megvizsgáljuk a „Gödöllői iskola” hallgatóinak a gyakorlathoz kapcsolódó személyes gyarapodását, illetve a szakma terminológiájával egyéni hozadékát. Célunk egy pilot kutatási projekt első eredményeinek bemutatása, amely a gyakorlat során megjelenő tanulási tevékenység sajátosságait, tapasztalatait tárja fel, különös tekintettel a két vizsgálati csoport közti különbségekre. Az egyik csoportot a gyakorlatukat önállóan menedzselők képezik, míg a másikat az egyetem által irányított, támogatott külső gyakorlatot (is) választók. A Nghia & Duyen (2019) által kidolgozott Internship-related Learning Outcomes kérdőív alkalmazásával készült vizsgálatunkba 159 fő végzős és alumnihallgatót vontunk be. Kutatásunk során kitüntetett figyelemmel fordultunk a tanácsadó professzió szempontjából releváns képességek feltárására, azok fejlődésére.
Hivatkozások
Baker, A. C., Jensen, P. J., & Kolb, D. A. (2002). Conversational Learning: An Experiential Approach to Knowledge Creation. Quorum Books.
Berde, Cs., & Móré, M. (2014). A munkavállalói tudás hasznosításának új lehetősége felsőoktatási keretek között. Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 45(11), 44–54. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2014.11.05
Billet, S., & Choy, S. (2013). Learning through work: emerging perspectives and new challenges. Journal of Workplace Learning, 25(4), 264–276. https://doi.org/10.1108/13665621311316447
Borbély-Pecze, T. B. (2009). A tanácsadás múltja, jelene, kérdései. Életpálya-tanácsadás, 1(1-2), 10–15. https://epa.oszk.hu/02512/00001/pdf/EPA02512_eletpalya_tanacsadas_2009_1-2.pdf
Borbély-Pecze, T. B. (Ed.) (2022). Pályaválasztás, pályaorientáció, pályaedukáció. ELTE Eötvös Kiadó, Magyar Pedagógiai Társaság, Wesley Könyvek.
Cedefop (2009). Professionalising career guidance: practitioner competences and qualification routes in Europe. European Centre for the Development of Vocational Training. Office for Official Publications of the European Communities.
https://epa.oszk.hu/02500/02512/00001/pdf/EPA02512_eletpalya_tanacsadas_ 2009_1-2.pdf
IAEVG (2018). International Competencies for Educational and Vocational Guidance Practitioners. International Association for Educational ang Vocational Guidance. https://iaevg.wildapricot.org/competencies
Kenderfi, M. (2018). A Gödöllői Pályaorientációs Iskola tevékenységének bemutatása. In M. Kenderfi (Ed.), 18 éves a „Gödöllői Pályaorientációs Iskola”: Tanulmányok a pályaorientáció témaköréből (pp. 28–38). SZIE GTK.
Kenderfi, M. (2023). Az Emberi erőforrás tanácsadó mesterszakos hallgatók szakmai gyakorlatának vizsgálata a „Gödöllői Iskolában”. In M. Petőné Csima, & G. Zentai (Eds.), 16. Képzés és Gyakorlat Nemzetközi Neveléstudományi Konferencia, 2023. május 18–19. Program és absztraktok (p. 88.). Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Neveléstudományi Intézet. https://kepzesesgyakorlat.uni-mate.hu/download/16_Kepzes_es_Gyakorlat_Konferencia_Absztraktkotet.pdf
Kovács, Zs., Hegyi-Halmos, N., & Schiller, E. (2021). Az elmélet-gyakorlat integrációjának lehetőségei a munkaalapú tanulás keretei között. In Gy. Molnár, & E. Tóth (Eds.), Új kutatások a neveléstudományokban 2021: A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira (pp. 253–262). SZTENI, MTAPTB. http://acta.bibl.u-szeged.hu/78919/1/ukn_2021_253-262.pdf
Kraiciné Szokoly, M., Kovács, Zs., & Schiller, E. (2022). Az elmélet és a gyakorlat integrációja a munkaalapú tanulás gyakorlatában egy egyetemi mesterszak szakmai gyakorlatának vizsgálata kapcsán. Opus et Educatio, 9(1) 48–55. https://doi.org/10.3311/ope.496
KSH (2011). FEOR’08. Foglalkozások Egységes Osztályozási Rendszere. Központi Statisztikai Hivatal, Budapest. https://www.ksh.hu/docs/szolgaltatasok/hun/feor08/feorlista.html
Maclaren, P., & Marshall, S. (1998). Who is the learner? an examination of the learner perspectives in work-based learning. Journal of Vocational Education and Training, 50(3), 327–336. https://doi.org/10.1080/13636829800200058
Major, D. (2016). Models of work-based learning, examples and reflections, Journal of Work-Applied Management, 8(1), 17–28. https://doi.org/10.1108/JWAM-03-2016-0003
Makkosi, A., Fehér, Á., & Benyák, A. (2020). Consultancy skills in the light of emotional intelligence and communication skills of students specialised in human resources consultancy. Training and Practise, 18(1-2), 101–112. http://trainingandpractice.hu/?q=hu/kepzes_es_gyakorlat/content/1987378303
Mertens, D. (1974). Schlüsselqualifikationen. Thesen zur Schulung für eine moderne Gesellschaft. Mitteilungen aus der Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, 7(1), 36–43.
Nghia, T. L. H., & Duyen, N. T. M. (2019). Developing and validating a scale for evaluating internship-related learning outcomes. Higher Education, 77, 1–18. https://doi.org/10.1007/s10734-018-0251-4
Siegrist, M., & Wunderli, R. (1993). Bildungsarbeit mit arbeitslosen Mensschen. Schweizerischer Verband für Berufsberatung SVB.
Suhajda, Cs. J., & Kenderfi, M. (2019). Az emberi erőforrás tanácsadó mesterszak 10 éve a gödöllői tapasztalatok tükrében. In J. Baranyiné Kóczy, & Á. Fehér (Eds.), Pedagógusképzés, oktatás a Kárpát-medencében, társadalmi kontextusok. XXII. Apáczai-napok Tudományos Konferencia tanulmánykötet (pp. 349–357). Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Kar.
Suhajda, Cs. J., & Kiss, Á. G. (2016). Hallgatók a tanácsadói képzésben, különös tekintettel a regionális különbségekre. In J. Szabó (Ed.), 20 éves a tanácsadó képzés (pp. 23–29). Kontakt Alapítvány.
Szretykó, Gy. (2019). 10 éves az Emberi Erőforrás Tanácsadó Mesterszak az Apáczai Csere János Karon. In J. Baranyiné Kóczy, & Á. Fehér (Eds.), Pedagógusképzés, oktatás a Kárpát-medencében, társadalmi kontextusok. XXII. Apáczai-napok Tudományos Konferencia tanulmánykötet (pp. 358–364). Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Kar.
Tajtiné Lesó, Gy., Borbély-Pecze, T. B., Juhász, Á., & Kenderfi, M. (2020). „Karanténtanácsadók” – Hazai pályaorientáció, pályaedukáció a karantén alatt a tanácsadók szemszögéből. Új Pedagógiai Szemle, 70(5–6), 39–58. https://upszonline.hu/index.php?article=700506008
Taylor, A. R., & Hooley, T. (2014). Evaluating the impact of career management skills module and internship programme within a university business school. British Journal of Guidance & Counselling, 42(5), 487–499. https://doi.org/10.1080/03069885.2014.918934
Watts, A. G. (1992). Occupational profiles of vocational counsellors in the European Community: A synthesis report. European Centre for the Development of Vocational Training. CEDEFOP.
Zahidi, S., & Till, A. (2016). What is the future of your job? World Economic Forum. https://www.weforum.org/agenda/2016/01/what-is-the-future-of-your-job/
https://www.ksh.hu/docs/szolgaltatasok/hun/feor08/2/2523.html
https://www.diplomantul.hu/dpr-aae-palyaorientaciot-tamogato-modul
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2024 Kenderfi Miklós

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.