A fenntarthatóságra nevelés egyik lehetősége: az egyszerűsített karbonlábnyom-számítás

Szerzők

  • Patocskai Mária Eötvös József Főiskola Pedagógusképző Intézet
  • Győrfi Tamás Eötvös József Főiskola Pedagógusképző Intézet

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2018.4.9

Absztrakt

Az éghajlatváltozás bizonyos hatásait az emberek többsége érzékeli, de annak okaival, vagyis a környezeti problémák és az emberi cselekvések közötti kapcsolatrendszerrel nincsenek tisztában, főleg, ha azok áttételesen, több lépésen keresztül zajlanak. Az emberi tevékenységekből származó környezeti terhelés egzakttá tételével a személyes felelősséget lehet hangsúlyozni. A szerzők a számszerűsítés egyik lehetséges módjaként a karbonlábnyom-számítást választották, amely megmutatja, hogy az életviteli tevékenységeinkkel milyen mértékben járulunk hozzá a globális klímaváltozáshoz. A számítások alapja a legnagyobb energiaigénylő tevékenységeink. A szerzők a villamosenergia fogyasztásból számított üvegházgáz-felszabadulást használják fel a fogyasztói felelősség hangsúlyozására.

Szerző életrajzok

  • Patocskai Mária, Eötvös József Főiskola Pedagógusképző Intézet

    főiskolai docens
    patocskai.maria@ejf.hu

  • Győrfi Tamás, Eötvös József Főiskola Pedagógusképző Intézet

    főiskolai docens
    gyorfi.tamas@ejf.hu

Hivatkozások

Andrási M. (szerk.) (2016). Energiagazdálkodási Statisztikai Évkönyv 2009. Budapest: Energia Központ Nonprofit Kft Energia Információs Igazgatósága, pp. 67–92.

Elek L. (2016). A háztartások energiafogyasztása. Budapest: Energia Központ Nonprofit Kft Energia Információs Igazgatósága, pp. 93–113.

Herendeen, R. A. – Tanaka, J. (1976). Energy cost of living. Energy, Vol.1. Issue 2. pp. 165–178. DOI: https://doi.org/10.1016/0360-5442(76)90015-3

Hammond, G. (2007). Time to give due weight to the carbon footprint issue. Nature, Vol. 445. Issue 7125. pp.256–264. DOI: https://doi.org/10.1038/445256b

Matthews, H. S. – Hendrickson, C. T. – Weber, C. L. (2008). The importance of carbon footprint estimation boundaries. Environmental Science and Technology, 42. 16. pp. 5839–5842. DOI: https://doi.org/10.1021/es703112w

KSH Magyar Statisztikai Évkönyv, 2016.(2017). Budapest: Központi Statisztikai Hivatal pp. 238–241. [online] [http://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/evkonyv/evkonyv_2016.pdf [2018.03.30.]

National Inventory Report for 1985–2017 [online] forrás [2018.03.30.]

Letöltések

Megjelent

2018-12-20

Folyóirat szám

Rovat

Képzés és Gyakorlat

Hogyan kell idézni

A fenntarthatóságra nevelés egyik lehetősége: az egyszerűsített karbonlábnyom-számítás. (2018). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 16(4), 89-100. https://doi.org/10.17165/TP.2018.4.9