A szociális kompetenciák fejlesztési lehetőségei az élménypedagógia módszerével hátrányos helyzetű gyermekek körében

Szerzők

  • Csajka Edina Kaposvári Egyetem, Pedagógiai Kar, Neveléstudományi Intézet
  • Csimáné Pozsegovics Beáta Kaposvári Egyetem, Pedagógiai Kar, Neveléstudományi Intézet

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2019.2.5

Absztrakt

Kutatásunkban az élménypedagógia szociális kompetenciák fejlesztésében rejlő lehetőségeivel foglalkoztunk a döntően roma származású és hátrányos helyzetű gyermekeket oktató, kaposvári Pécsi utcai iskola II., III., és IV. osztályos tanulóinak bevonásával.
A kutatás elején felmértük a kiválasztott osztályokban a szociális kompetenciák aktuális állapotát személyes kérdőívek, valamint az osztályfőnökkel lefolytatott interjúk segítésével. Ezt alapul véve alkottuk meg foglalkozásaink tematikáját, melyet két féléven át folytattunk le az osztályokban. A szociáliskompetencia-fejlesztő gyakorlatok a következő területeket célozták meg: bizalom, önbizalom; együttműködés, konfliktuskezelés; érzékenyítés, egymás elfogadása; kreativitásfejlesztés. A kutatás végén újra elvégeztük a kompetenciamérést. Legjelentősebb változást a vegyes, bizalmon és együttműködésen alapuló gyakorlat kapcsán tapasztaltunk.

Kutatásunkban az élménypedagógia szociális kompetenciák fejlesztésében rejlő lehetőségeivel foglalkoztunk a döntően roma származású és hátrányos helyzetű gyermekeket oktató, kaposvári Pécsi utcai iskola II., III., és IV. osztályos tanulóinak bevonásával.
A kutatás elején felmértük a kiválasztott osztályokban a szociális kompetenciák aktuális állapotát személyes kérdőívek, valamint az osztályfőnökkel lefolytatott interjúk segítésével. Ezt alapul véve alkottuk meg foglalkozásaink tematikáját, melyet két féléven át folytattunk le az osztályokban. A szociáliskompetencia-fejlesztő gyakorlatok a következő területeket célozták meg: bizalom, önbizalom; együttműködés, konfliktuskezelés; érzékenyítés, egymás elfogadása; kreativitásfejlesztés. A kutatás végén újra elvégeztük a kompetenciamérést. Legjelentősebb változást a vegyes, bizalmon és együttműködésen alapuló gyakorlat kapcsán tapasztaltunk.

Szerző életrajzok

  • Csajka Edina, Kaposvári Egyetem, Pedagógiai Kar, Neveléstudományi Intézet

    docens
    csajka.edina@ke.hu

  • Csimáné Pozsegovics Beáta, Kaposvári Egyetem, Pedagógiai Kar, Neveléstudományi Intézet

    adjunktus
    pozsegovics.beata@ke.hu

Hivatkozások

Dr. Csimáné Dr. Pozsegovics, B. ‒ Sáriné Dr. Csajka, E. (2017). Élménypedagógia a minőségi időskorért. In: Kissné Zsámboki, R. ‒ Horváth, Cs. (szerk.), Diverzitás a hazai és nemzetközi neveléstudományi kutatásokban és a pedagógiai gyakorlatban: X. Képzés és Gyakorlat Nemzetközi Neveléstudományi Konferencia Absztraktkötet. (p. 38.), Sopron: Soproni Egyetem Kiadó. DOI: https://doi.org/10.17165/TP.2017.4.7

Földes, P. (2009). Élmény és tanulás. Az élménypedagógia pedagógiai megközelítése. „Osztályfőnöknek lenni a mai iskolában” Élménypedagógia: módszerek a személyes és szociális készségek fejlesztésére. Az OFOE programja a XV. Nógrádi Pedagógustalálkozón. [online] http://www.osztalyfonok.hu/cikk.php?id=734 [2015.11.16.]

Kispéter, A. ‒ Sövényházi, E. (2009). Élménypedagógia – Csapatépítő játékok. Szeged: Bába Kiadó.

Kolb, D.A. – Fry, R.E. (1975). Towards an applied theory of experiential learning. In: Cooper, C. (Ed.), Theories of group processes, (pp. 33–57). N.Y.: John Wiley and Sons.

Liddle, D. M. (2008). Tanítani a taníthatatlant – élménypedagógiai kézikönyv. Budapest: Pressley Ridge Magyarország Alapítvány.

Mészáros, V. – Bárnai, Á. (2010). Az élménypedagógia egy lehetséges meghonosítási módja gyermekotthoni közegben. Új Pedagógiai szemle, 60. évf. 1-2. sz. pp. 55–72.

Németh Gáborné Doktor, A. (2008). A szociális kompetencia fejlesztésének lehetőségei az iskolában. Új pedagógiai szemle, 58. évf. 1. sz. pp. 23–34.

Sáriné Csajka, E. – Csimáné Pozsegovics, B. (2015). Az élménypedagógia és a Komplex Instrukciós Program integrációjának lehetséges szinergiái. In: Domokos, Á. – Gombos, P. A megújulás útjai I. A KIP módszer háttere és elterjesztése a Dél-Dunántúli Régióban. (pp. 74‒88.) Kaposvár: Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar.

Tari, A. (2010). Y generáció: klinikai pszichológiai jelenségek és társadalomlélektani összefüggések az információs korban, Budapest: Jaffa Kiadó.

Tari, A. (2015). A Z generációval való együttműködés kihívásai az oktatásban és a munkaerőpiacon. Szent István Egyetem GTK Társadalomtudományi és Tanárképző Intézete által szervezett konferencia előadása. Gödöllő, 2015. március 13. [online] http://moderniskola.hu/cikk/hogyan-banjunk-z-generacio-tagjaival [2015.11.03.]

Tuckman, B. W. (1965). Development Sequence in Small Groups, Psychology Bulletin, Vol. 63. No. 6. pp. 384–399. DOI: https://doi.org/10.1037/h0022100

„Segédlet – Bemeneti mérés, egyéni fejlesztés” [online] https://www.educatio.hu/pub_bin/download/tamop335.../segedlet_jav.doc [2017.09.05.]

Letöltések

Megjelent

2019-07-27

Folyóirat szám

Rovat

Képzés és Gyakorlat

Hogyan kell idézni

A szociális kompetenciák fejlesztési lehetőségei az élménypedagógia módszerével hátrányos helyzetű gyermekek körében. (2019). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 17(2), 67-78. https://doi.org/10.17165/TP.2019.2.5