Impact of changes in transport infrastructure on the social infrastructure system of the Ipoly valley
DOI:
https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2021.08.03.16-30Keywords:
közlekedés,, fenntartható közlekedésfejlesztés, Ipoly folyó, határ, közlekedéstörténet, hídAbstract
Transport is as old as humanity, and the development of society, technology and transport has changed in parallel and interdependence. The basic task of transport is to change location, as an economic link, and to act as a mediator. For a long time, transport was also a channel of communication, so its importance cannot be questioned. Today, it can be observed that, despite the fact that virtual space can replace almost all areas of communication, it cannot replace personal appearance and personal relationships. In the absence of these, the relations between them change, become incomplete.
Urban external links are made possible by transport corridors, with the largest number of interactions between pairs of settlements connected by bridges in areas separated by rivers, which affect social, including family, kinship relationships, but create local, commercial and economic districts.
As long as most domestic infrastructure developments do not necessarily require a thorough justification and investigation for the construction of a new bridge, the cross-border structure needs to be supported for a number of reasons – partly because, where a bridge once stood, society needs to restore connectivity, but the resources needed to do so are not adequately available. One of the simplest and most tangible is the significant increase in the number of additional roads due to the lack or lack of road links between municipalities, as a measure of road network shortages. The indicator only shows the additional need for travel, does not refer to any other factor that may be taken into account, so it is a raw data in itself. In the case of the Ipoly River, it is necessary to examine the network deficit indicator on a historical scale: how this number has evolved between municipalities in about a century.
References
Dévai M. (1991). Magyar Laorusse Enciklopédia. Budapest: Akadémiai Kiadó ISBN 963 05 5856 4. 2. Horváth Gy. (2004). Dél-Szlovákia - A Kárpát Medence régiói Budapest - Pécs: Magyar Tudományos Akadámia Regionális Kutatások Központja - Dialóg Campus Kiadó ISBN 963 9052 33 7
Nagy, Z. (2018). Közlekedésföldrajz. Budapest: Akadémiai Kiadó ISBN: 978 963 454 304 6, DOI: 10.1556/9789634543046
Rónai A. (szerk) . (1945). Közép - Európa Atlasz. Balatonfüred: Államtudományi Intézet.
Tóth, E. D. (2007). Hidak Nógrád megyében. Salgótarján - Eger: Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ, ISBN 978 963 06 3051 1.
Arcanum, A. K. (2021. február 2.). Magyar Királyság (1819–1869) - Második katonai felmérés. Österreichisches Staatsarchiv, Ausztria. Forrás: https://mapire.eu/hu/map/secondsurveyhungary/?layers=5&bbox=2129097.427959444%2C6110993.211521397%2C22018 27.2603727896%2C6133924.320006951
Arcanum, A. K. (Szerk.). Habsburg Birodalom - Kataszteri térképek (XIX. század). Letöltés dátuma: 2021. 02 02, forrás: https://mapire.eu/hu/map/cadastral/?layers=3%2C4&bbox=2166265.9887731713%2 C6123795.516895306%2C2175357.2178248395%2C6126661.905456
Bakó G. (2021. február 2.). Távérzékelési technológiák és térinformatika online, a szolgáltatók és felhasználók online folyóirata 2013/1. Forrás: ISSN 2062-8617: https://www.rsgis.hu/RS&GIS-2013-1-3.html
Czigler, L. (2017.). A fokgazdálkodás visszaállításáért. Országépítő - ÉpítészetKörnyezet-Társadalom, 45-49. pp.
Csonka B. (2012. május 31). A mezőgazdasági utak tényfeltáró elemzése - Tanulmány. Budapest: Földmérési és Távérzékelési Intézet.
Európai útvonaltervező. (2021. 02 16). Forrás: www.utvonalterv.net
Google Earth. (2021. 02. 16.). Forrás: www.googleearth.hu
Juhász M. (2021. február 18.). Galvani vita: amire egy új Duna-híd való, abban az albertfalvai a jobb. Forrás: 444.hu: https://444.hu/2021/02/18/galvani-vita-amire-egyuj-duna-hid-valo-abban-az-albertfalvai-a-jobb
Miller, G. (2020. március 24.). A társas távolságtartás véd a fertőzés ellen, de fel kell készülnünk emberi hatásaira. Forrás: Magyar Tudományos Akadémia: Studia Mundi - Economica Vol. 8. No. 3.(2021) 30 DOI: https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2021.08.03.16-30 https://mta.hu/mta_hirei/a-tarsas-tavolsagtartas-ved-a-fertozes-ellen-de-fel-kellkeszulnunk-emberi-hatasaira-110477
Sitku, L. (2007. október 8.). Hidak a magyar-szlovák határon - Új Ipoly-hidak megvalósításának lehetősége. Beszámoló a 3. Hídműhely Szimpóziumról, Eger
Hivatkozott jogszabályok
„Felzárkózó települések” hosszú távú programjának megalapozásáról szóló 1404/2019. (VII. 5.) Korm. határozat
Magyarország egyes területei közötti gazdasági egyenlőtlenség csökkentése érdekében szükséges fejlesztési programcsomagról szóló 1403/2019. (VII. 5.) Korm. határozat
A „Felzárkózó települések” és a gazdaságélénkítő program folytatása érdekében teendő további intézkedésekről szóló 1186/2020. (IV. 28.) Korm. határozat
Az Új Roma Stratégiával (2019–2030) összefüggő feladatok meghatározásáról szóló 1426/2019. (VII. 26.) Korm. határozat
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Feketéné Benkó Kata
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A folyóirat Open Access (Gold). Cikkeire a Creative Commons 4.0 standard licenc alábbi típusa vonatkozik: CC-BY-NC-ND-4.0. Ennek értelmében a mű szabadon másolható, terjeszthető, bemutatható és előadható, azonban nem használható fel kereskedelmi célokra (NC), továbbá nem módosítható és nem készíthető belőle átdolgozás, származékos mű (ND). A licenc alapján a szerző vagy a jogosult által meghatározott módon fel kell tüntetni a szerző nevét és a szerzői mű címét (BY).