Vásárlói elvárások az élelmiszer-termékek csomagolásai kapcsán az online kereskedelemben Magyarországon
DOI:
https://doi.org/10.18531/sme.vol.10.no.4.pp.47-57Schlagwörter:
E-kereskedelem, Csomagolás, fenntarthatóságAbstract
A tanulmány célja az, hogy rávilágítson az online kereskedelem okozta negatív ökológiai hatásokra, mely egyenes arányosságban állnak a növekvő rendelésszámokkal. A korábban is lendületben lévő e-kereskedelem forgalma 2020-tól kezdve tovább erősödött a COVID-19-re adott válaszlépések kapcsán. Ez azonban számos negatív externáliát is magában hordozott, hiszen a különböző kereskedőtől rendeltek a vásárlók, amelyeket különböző futárok szállítottak ki és sok esetben az ellátási láncok több kontinensen átíveltek. Ez azt is jelentette, hogy logisztikai folyamatok nagy terhelést róttak a környezetre. Gondolhatunk itt a szállítmányozás, illetőleg a csomagolóanyagok okozta terhelésekre. Ezzel egyidőben megnövekedett azon fogyasztók száma, akik elvárják a „zöld megoldásokat” a szolgáltatók részéről és ezt még figyelembe is veszik a vásárlás során, vagy akár hajlandóak is többet fizetni egy termékért vagy szolgáltatásért, ha az felmutat fenntarthatósági törekvéseket. A tanulmány bemutatja az e-kereskedelem területén a csomagolóanyagok okozta kihívásokat. A rendelkezésre álló kérdőív elemzése során pedig választ kaphatunk, hogy az elvárások a csomagolóanyagokhoz kapcsolódó zöld megoldások kapcsán összefüggésben állnak-e a fogyasztók iskolai végzettségétől vagy jövedelmi szintjétől illetőleg a lakóhelyétől, korától, illetve nemétől.
Literaturhinweise
Bangsa, A. B., & Schlegelmilch, B. B. (2020). Linking sustainable product attributes and consumer decision-making: Insights from a systematic review. Journal of Cleaner Production (Vol. 245). Else-vier Ltd. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.118902
Bianca Ignat, & Stanislav Chankov. (2020.). Do e-commerce customers change their preferred last-mile delivery based on its sustainability impact? The International Journal of Logistics Management (pp. 521–548).
Buldeo, H., Broekaert, C., Verlinde, S., & Macharis, C. (2021). Sharing is caring: How non-financial incentives drive sustainable e-commerce delivery. Transportation Research Part D: Transport and Environment. 93. https://doi.org/10.1016/j.trd.2021.102794
Creazza, A., Ellram, L. M., & Colicchia, C. (2023). Culture counts: Implications of consumer pre-ferences for more sustainable ecommerce fulfillment. Journal of Cleaner Production, 382. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2022.135288
Chunfang, W., Ming, X., & Yanqiu, X. (2019). Research on Innovation and Application of Green Packaging Energy Saving Technology for E-commerce Logistics. IOP Conference Series Earth and Environmental Science. https://doi.org/10.1088/1755-1315/242/5/052006
D’Adamo, I., Sánchez, R. G., Maria Sonia;, & Blundo, D. S. (2021). Methodological Perspective for Assessing European Consumers’ Awareness of Cybersecurity and Sustainability in E-Commerce. Sustainability. https://doi.org/10.3390/su132011343
Deloison, T., Hannon, E., Huber, A., Heid, B., Klink, C., Sahay, R., & Wolff, C. (2020). The Futu-re of the Last-mile Ecosystem: Transition Roadmaps for Public-and Private-Sector Players.
Dias, E., Guerra; Oliveira, Leise Kelli, & Isler, C. A. (2022). Assessing the Effects of Delivery Att-ributes on E-Shopping Consumer Behaviour. Sustainability.
Eisenhardt, K. M. & Martin J.A. (2000). Dynamic capabilities: what are they? Strategic Management Journal.
GKID. (2021). 2020-ban három évet ugrott előre az e-kereskedelem. 2020-ban három évet ugrott előre az e-kereskedelem. https://www.digitalhungary.hu/e-kereskedelem/2020-ban-harom-evet-ugrott-elore-az-e-kereskedelem/11443/ Accessed: 2023.07.20.
GKID. (2022a). Közel 70 millió vásárlás pörgette tavaly az online kiskereskedelmet. https://gkid.hu/2022/03/24/70-millio-online-vasarlas/ Accessed: 2023.07.20.
GKID. (2022b). Két hipertempójú bővülést követő év után jelentősen lassult az e-kereskedelem. https://Gkid.Hu/2022/11/29/Lassult-Az-e-Kereskedelem
https://gkid.hu/2022/11/29/lassult-az-e-kereskedelem/ Accessed: 2023.07.20.
GKID. (2023). Digitális kereskedelmi körkép. https://ekerkutatas.hu/tavaszi-eredmenyek-digitalis-kereskedelmi-korkep/. Accessed: 2023.07.14.
Ignat, B., & Chankov, S. (2020). Do E-commerce Customers Change Their Preferred Last-Mile Delivery Nased on its Sustainability Impact. The International Journal of Logistics Manage-ment. https://doi.org/10.1108/ijlm-11-2019-0305
Gold, S., Seuring, S., & Beske, P. (2009). Sustainable supply chain management and inter-organizational resources: a literature review. Corporate Social Responsibility and Environmental Ma-nagement. https://doi.org/10.1002/csr.207
Hosta, M., & Zabkar, V. (2021). Antecedents of Environmentally and Socially Responsible Susta-inable Consumer Behavior. Journal of Business Ethics. 171(2), 273–293.
Končar, J., Marić, R., Vukmirović, G., & Vučenović, S. (2021). Exploring Pro-Environmental Be-haviour in FMCG Supply Chain. Tehnički vjesnik. 28(6).
Lesniak P. (2017). Packaging Digest. Forrás: The sustainability of ecommerce packaging is in question: https://www.packagingdigest.com/sustainability/sustainability-ecommerce-packaging-question. Accessed: 2023.07.14.
Malhotra N. K., & Simon J.-(2017): Marketingkutatás. Budapest: Akadémiai kiadó.
Pierce, L. (2017). Packaging Digest. Forrás: The sustainability of ecommerce packaging is in question: https://www.packagingdigest.com/sustainability/sustainability-ecommerce-packaging-question. Accessed: 2023.07.14.
Póka, V. (2022). A fenntarthatóság kihívásai az online élelmiszerkereskedelem területén. Acta Peri-odica, 24, 36–49. https://doi.org/10.47273/ap.2022.24.36-49
Póka, V., & Lányi M.. (2022). Environmental Awareness Survey in the Hungarian Online Food Trade. Interdisciplinary Description of Complex Systems, 20(3), 284–294. https://doi.org/10.7906/indecs.20.3.8
Reacty Digital. (2021). Zöld e-kereskedelem: mit gondolnak a vásárlók? https://Reacty.Digital/Zold-e-Kereskedelem-Mit-Gondolnak-a-Vasarlok. Accessed: 2023.07.20.
Reacty Digital. (2023). ne vásárlásra inkább a fiatalok szavaznak, a környezettudatosság kortól füg-getlen. https://Reacty.Digital/Az-Online-Vasarlasra-Inkabb-a-Fiatalok-Szavaznak-a-Kornyezettudatossag-Kortol-Fuggetlen. Accessed: 2023.07.20.
Theodor, P., Franc, V. I., Ionescu, Ş. A., Purcărea, I. M., Purcărea, V. L., Purcărea, I., Mateescu-Soare, M. C., Platon, O. E., & Orzan, A. O. (2022). Major Shifts in Sustainable Consumer Be-havior in Romania and Retailers’ Priorities in Agilely Adapting to It. Sustainability.
Downloads
Veröffentlicht
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2023 Póka Viktor
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
A folyóirat Open Access (Gold). Cikkeire a Creative Commons 4.0 standard licenc alábbi típusa vonatkozik: CC-BY-NC-ND-4.0. Ennek értelmében a mű szabadon másolható, terjeszthető, bemutatható és előadható, azonban nem használható fel kereskedelmi célokra (NC), továbbá nem módosítható és nem készíthető belőle átdolgozás, származékos mű (ND). A licenc alapján a szerző vagy a jogosult által meghatározott módon fel kell tüntetni a szerző nevét és a szerzői mű címét (BY).