Vásárlói elvárások az élelmiszer-termékek csomagolásai kapcsán az online kereskedelemben Magyarországon

Szerzők

  • Póka Viktor Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Gazdaság- és Regionális Tudományok Doktori Iskola

DOI:

https://doi.org/10.18531/sme.vol.10.no.4.pp.47-57

Kulcsszavak:

E-kereskedelem, Csomagolás, fenntarthatóság

Absztrakt

A tanulmány célja az, hogy rávilágítson az online kereskedelem okozta negatív ökológiai hatásokra, mely egyenes arányosságban állnak a növekvő rendelésszámokkal. A korábban is lendületben lévő e-kereskedelem forgalma 2020-tól kezdve tovább erősödött a COVID-19-re adott válaszlépések kapcsán. Ez azonban számos negatív externáliát is magában hordozott, hiszen a különböző kereskedőtől rendeltek a vásárlók, amelyeket különböző futárok szállítottak ki és sok esetben az ellátási láncok több kontinensen átíveltek. Ez azt is jelentette, hogy logisztikai folyamatok nagy terhelést róttak a környezetre. Gondolhatunk itt a szállítmányozás, illetőleg a csomagolóanyagok okozta terhelésekre. Ezzel egyidőben  megnövekedett azon fogyasztók száma, akik elvárják a „zöld megoldásokat” a szolgáltatók  részéről és ezt még figyelembe is veszik a vásárlás során, vagy akár hajlandóak is többet fizetni egy termékért vagy szolgáltatásért, ha az felmutat fenntarthatósági törekvéseket. A tanulmány bemutatja az e-kereskedelem területén a csomagolóanyagok okozta kihívásokat. A rendelkezésre álló kérdőív elemzése során pedig választ kaphatunk, hogy az elvárások a csomagolóanyagokhoz kapcsolódó zöld megoldások kapcsán összefüggésben állnak-e a fogyasztók iskolai végzettségétől vagy jövedelmi szintjétől illetőleg a lakóhelyétől, korától, illetve nemétől.

Információk a szerzőről

  • Póka Viktor, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Gazdaság- és Regionális Tudományok Doktori Iskola

    PhD-jelölt
    e-mail: Poka.Viktor@phd.uni-mate.hu

Hivatkozások

Bangsa, A. B., & Schlegelmilch, B. B. (2020). Linking sustainable product attributes and consumer decision-making: Insights from a systematic review. Journal of Cleaner Production (Vol. 245). Else-vier Ltd. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.118902

Bianca Ignat, & Stanislav Chankov. (2020.). Do e-commerce customers change their preferred last-mile delivery based on its sustainability impact? The International Journal of Logistics Management (pp. 521–548).

Buldeo, H., Broekaert, C., Verlinde, S., & Macharis, C. (2021). Sharing is caring: How non-financial incentives drive sustainable e-commerce delivery. Transportation Research Part D: Transport and Environment. 93. https://doi.org/10.1016/j.trd.2021.102794

Creazza, A., Ellram, L. M., & Colicchia, C. (2023). Culture counts: Implications of consumer pre-ferences for more sustainable ecommerce fulfillment. Journal of Cleaner Production, 382. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2022.135288

Chunfang, W., Ming, X., & Yanqiu, X. (2019). Research on Innovation and Application of Green Packaging Energy Saving Technology for E-commerce Logistics. IOP Conference Series Earth and Environmental Science. https://doi.org/10.1088/1755-1315/242/5/052006

D’Adamo, I., Sánchez, R. G., Maria Sonia;, & Blundo, D. S. (2021). Methodological Perspective for Assessing European Consumers’ Awareness of Cybersecurity and Sustainability in E-Commerce. Sustainability. https://doi.org/10.3390/su132011343

Deloison, T., Hannon, E., Huber, A., Heid, B., Klink, C., Sahay, R., & Wolff, C. (2020). The Futu-re of the Last-mile Ecosystem: Transition Roadmaps for Public-and Private-Sector Players.

Dias, E., Guerra; Oliveira, Leise Kelli, & Isler, C. A. (2022). Assessing the Effects of Delivery Att-ributes on E-Shopping Consumer Behaviour. Sustainability.

Eisenhardt, K. M. & Martin J.A. (2000). Dynamic capabilities: what are they? Strategic Management Journal.

GKID. (2021). 2020-ban három évet ugrott előre az e-kereskedelem. 2020-ban három évet ugrott előre az e-kereskedelem. https://www.digitalhungary.hu/e-kereskedelem/2020-ban-harom-evet-ugrott-elore-az-e-kereskedelem/11443/ Accessed: 2023.07.20.

GKID. (2022a). Közel 70 millió vásárlás pörgette tavaly az online kiskereskedelmet. https://gkid.hu/2022/03/24/70-millio-online-vasarlas/ Accessed: 2023.07.20.

GKID. (2022b). Két hipertempójú bővülést követő év után jelentősen lassult az e-kereskedelem. https://Gkid.Hu/2022/11/29/Lassult-Az-e-Kereskedelem

https://gkid.hu/2022/11/29/lassult-az-e-kereskedelem/ Accessed: 2023.07.20.

GKID. (2023). Digitális kereskedelmi körkép. https://ekerkutatas.hu/tavaszi-eredmenyek-digitalis-kereskedelmi-korkep/. Accessed: 2023.07.14.

Ignat, B., & Chankov, S. (2020). Do E-commerce Customers Change Their Preferred Last-Mile Delivery Nased on its Sustainability Impact. The International Journal of Logistics Manage-ment. https://doi.org/10.1108/ijlm-11-2019-0305

Gold, S., Seuring, S., & Beske, P. (2009). Sustainable supply chain management and inter-organizational resources: a literature review. Corporate Social Responsibility and Environmental Ma-nagement. https://doi.org/10.1002/csr.207

Hosta, M., & Zabkar, V. (2021). Antecedents of Environmentally and Socially Responsible Susta-inable Consumer Behavior. Journal of Business Ethics. 171(2), 273–293.

Končar, J., Marić, R., Vukmirović, G., & Vučenović, S. (2021). Exploring Pro-Environmental Be-haviour in FMCG Supply Chain. Tehnički vjesnik. 28(6).

Lesniak P. (2017). Packaging Digest. Forrás: The sustainability of ecommerce packaging is in question: https://www.packagingdigest.com/sustainability/sustainability-ecommerce-packaging-question. Accessed: 2023.07.14.

Malhotra N. K., & Simon J.-(2017): Marketingkutatás. Budapest: Akadémiai kiadó.

Pierce, L. (2017). Packaging Digest. Forrás: The sustainability of ecommerce packaging is in question: https://www.packagingdigest.com/sustainability/sustainability-ecommerce-packaging-question. Accessed: 2023.07.14.

Póka, V. (2022). A fenntarthatóság kihívásai az online élelmiszerkereskedelem területén. Acta Peri-odica, 24, 36–49. https://doi.org/10.47273/ap.2022.24.36-49

Póka, V., & Lányi M.. (2022). Environmental Awareness Survey in the Hungarian Online Food Trade. Interdisciplinary Description of Complex Systems, 20(3), 284–294. https://doi.org/10.7906/indecs.20.3.8

Reacty Digital. (2021). Zöld e-kereskedelem: mit gondolnak a vásárlók? https://Reacty.Digital/Zold-e-Kereskedelem-Mit-Gondolnak-a-Vasarlok. Accessed: 2023.07.20.

Reacty Digital. (2023). ne vásárlásra inkább a fiatalok szavaznak, a környezettudatosság kortól füg-getlen. https://Reacty.Digital/Az-Online-Vasarlasra-Inkabb-a-Fiatalok-Szavaznak-a-Kornyezettudatossag-Kortol-Fuggetlen. Accessed: 2023.07.20.

Theodor, P., Franc, V. I., Ionescu, Ş. A., Purcărea, I. M., Purcărea, V. L., Purcărea, I., Mateescu-Soare, M. C., Platon, O. E., & Orzan, A. O. (2022). Major Shifts in Sustainable Consumer Be-havior in Romania and Retailers’ Priorities in Agilely Adapting to It. Sustainability.

Letöltések

Megjelent

2023-12-29

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek