A SMART közlekedési rendszerek városfejlesztési tényezői
DOI:
https://doi.org/10.18531/sme.vol.12.no.2.pp.87-101Kulcsszavak:
okos közlekedési rendszerek, mobilitás, területfejlesztési stratégiaAbsztrakt
Napjainkban a SMART/okos közlekedési rendszerek nem csak a technológia fejlődését jelképezik, hanem a fenntartható és felelős mobilitás irányába mutatnak. Ezek az innovatív megoldások olyan válaszokat nyújtanak a közlekedési kihívásokra, amelyek megfelelnek a modern városok fejlesztési követelményeinek és hozzájárulnak a fenntartható városi fejlődéshez és egyben a jövőbeni területfejlesztési stratégiákat is megalapozzák. A SMART közlekedési rendszerek célja az, hogy összekapcsolják az embereket és a városokat, javítsák a közlekedés hatékonyságát és biztonságát, valamint elősegítsék a fenntartható mobilitást. Jelen tanulmányban áttekintjük azokat a legfontosabb szempontokat, amelyek alátámasztják a SMART közlekedési rendszerek létrehozásának szükségességét és stratégiai jelentőségét a modern társadalomban. Kiemelt figyelmet kapnak olyan alapvető tényezők, mint például a fenntarthatóság és a környezettudatosság, amelyek egyre nagyobb prioritást kapnak a közlekedés területén. Véleményünk szerint az ökológiai hatékonyság és a zöld technológiák fejlesztése szintén kulcsfontosságúak a SMART közlekedési rendszerek sikeres implementálásához. Továbbbá a technológiai fejlődés és innováció szintén fontos elemét képezik a SMART közlekedési rendszereknek, hiszen csak újszerű megoldásokkal és modern technológiákkal lehet hatékonyabbá tenni a közlekedést. A tanulmány célja, hogy átfogó és részletes elemzést nyújtsunk a hazai közlekedési rendszerek új irányairól és fejlesztési lehetőségeiről. A bemutatott szempontok és stratégiák segítségével a SMART közlekedési rendszerek tervezése és megvalósítása hatékonyabb és fenntarthatóbb módon történhet, megfelelve a modern társadalom igényeinek és kihívásainak.
Hivatkozások
Aggarwal, P. – Zougmoré, R. – Kinyangi, J. (2013): Climate-smart villages: A community approach tosustainable agricultural development.CGIAR Research Program on Climate Change, Agricultureand Food Security, Copenhagen
Csonka, B. (2020): Centralized charging power distribution method for electric vehicles. 2020 Smart City Symposium Prague (SCSP). https://doi.org/10.1109/SCSP49987.2020.9134002
ENSZ (2018): World Urbanization Prospects: The 2018 Revision. https://population.un.org/wup/Download
Flügge, B. (eds.) (2017): Smart Mobility – Connecting Everyone - Trends, Concepts and Best Practices-Springer Vieweg, 293 p. https://doi.org/10.1007/978-3-658-15622-0
Martin, R. – Sunley, P. (2015): On the notion of regional economic resilience: Conceptualisation and explanation. Journal of Economic Geography, 15 (1), 1–42. https://doi.org/10.1093/jeg/lbu015
Nagy, S. – Csonka, B. – Csiszár, Cs. – Földes, D. (2021): A városi személyközlekedési rendszer fejlődési irányai, Városi közlekedés. Közlekedéstudományi Szemle, 71 (6), 46–60. https://doi.org/10.24228/KTSZ.2021.6.4
Némediné Kollár, K. – Káposzta, J. – Péli, L. (2017): A smart kezdeményezések alkalmazhatóságának vizsgálata Magyarországon. Studia Mundi – Economica, 4 (4), 29–37. https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2017.04.04.29-37
Káposzta, J. (2019): A regionális térszerkezet változásainak kapcsolatrendszere. Studia Mundi – Economica, 6 (3), 18–28. https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2019.06.03.18-28
Káposzta, J. (2024): Fenntartható közlekedési rendszerek stratégiai kérdései. Közlekedésstratégiai kutatás, Kutatási jelentés, KTI, Budapest, 346 p.
Kovács, Z. (2017): Városok és urbanizációs kihívások Magyarországon. Magyar Tudomány, 178 (3), 302–310.
Krauth, P. (2010): „Az intelligens közlekedés jövője Magyarországon”. Információs Társadalom, 10 (2), 17–36. https://dx.doi.org/10.22503/inftars.X.2010.2.2
Rácz, Sz. (2019):Development Processes of Regional Centres in Central and Southeast Europe –From State Socialism to Dependent Market Economies. DETUROPE, 11 (2), 92–100. https://doi.org/10.32725/det.2019.017
Sallai, Gy. szerk. (2018): Magyar Jövő Internet Konferencia 2015 „Smart City a célkeresztben”. Híradástechnika, 71 (1), 1–64. http://www.hte.hu/documents/10180/1542618/HT_2016-1_MJIK2015.pdf
Stadler, G. (2015): Big Data – tömeges adatelemzés gyorsan. MediaNet 2015. Híradástechnika, 70 (suppl.) 44–48. http://www.hte.hu/documents/847429/1921516/HT_2015_2_9_Stadler.pdf
Sebestyénné Szép, T. – Szendi, D. – Nagy, Z. – Tóth, G. (2020): A gazdasági reziliencia és a városhálózaton belüli centralitás közötti összefüggések vizsgálata, Területi Statisztika, 60 (3), 352–369. https://doi.org/10.15196/TS600303
Online források
https://smartlynx.hu/smart-city-megoldasok-az-okos-parkolas/
https://internet.kozut.hu/intelligens-kozlekedesi-rendszerek/
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2025 Kitti Némediné Kollár, József Káposzta, Mónika Urbánné Malomsoki, László Péli

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A folyóirat Open Access (Gold). Cikkeire a Creative Commons 4.0 standard licenc alábbi típusa vonatkozik: CC-BY-NC-ND-4.0. Ennek értelmében a mű szabadon másolható, terjeszthető, bemutatható és előadható, azonban nem használható fel kereskedelmi célokra (NC), továbbá nem módosítható és nem készíthető belőle átdolgozás, származékos mű (ND). A licenc alapján a szerző vagy a jogosult által meghatározott módon fel kell tüntetni a szerző nevét és a szerzői mű címét (BY).
