A viselkedés-gazdaságtan és a turizmus elméleti összefüggései

Szerzők

  • Elizaveta Polischchuk Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Gazdaság és Regionális Tudományok Doktori Iskola
  • Bujdosó Zoltán Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet https://orcid.org/0000-0002-5023-074X

DOI:

https://doi.org/10.33032/acr.2870

Kulcsszavak:

viselkedésgazdaságtan, magatartás, turizmus

Absztrakt

Az ügyfelek viselkedésének vizsgálata a közgazdaságtan egyik fontos feladata általában, ezért a viselkedés-gazdaságtan az egyik legfontosabb része. Számos tényező befolyásolja az emberek vásárlási döntését, de vajon ugyanez a helyzet a turizmusban is, ahol a termék valójában különböző termékek és szolgáltatások komplexuma? Az emberek utazási szokásai változatosak és folyamatosan változnak a különböző tényezők miatt: belső és külső. A turizmus fontos helyet foglal el a világgazdaságban. 2019-ben az egyik vezető pozíciót töltötte be. Egyes országok gazdasága teljes mértékben a turisztikai tevékenységtől függ. Évente több mint egymilliárd ember utazik. Éppen ezért fontos a turizmus egyik legfontosabb elemének – a turistáknak – és viselkedés-gazdaságtanának tanulmányozása.

Szerző életrajzok

  • Elizaveta Polischchuk, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Gazdaság és Regionális Tudományok Doktori Iskola

    PhD-hallgató
    liza.polishchuk.96@inbox.ru

     

     

  • Bujdosó Zoltán, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet

    habil., PhD egyetemi tanár
    levelező szerző
    bujdoso.zoltan@uni-mate.hu

Hivatkozások

Ariely, D. – Loewenstein, G. – Prelec, D. (2003): “Coherent arbitrariness”: Stable demand curves without stable preferences. Quarterly Journal of Economics 118(1) 73–106. DOI: https://doi.org/10.1162/00335530360535153

Ashraf, N. – Camerer, C. F. – Loewenstein, G. (2005): "Adam Smith, Behavioral Economist" Journal of Economic Perspectives 19(3) 131-145 DOI: https://doi.org/10.1257/089533005774357897 45

Becker, G. S. (1976): An Economic Approach to Human Behavior. Chicago: The Unity-sity of Chicago Press.

Cambridge Dictionary. Letöltés dátuma: 2020. 11. 18. Forrás: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/customization

Chernev, A. – Bockenholt, U. – Goodman, J. (2015): Choice Overload: A Conceptual Review and Meta-Analysis. Journal of Consumer Psychology 25(2) 325-333 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jcps.2014.08.002

Uniquely designed tours, international exotic trips. Letöltés dátuma: 2020. 11. 20. Forrás: https://www.exoticjourneys.com/custommadetour.html

Gigerenzer, G. - Goldstein, D.G. (1996): Reasoning the fast and frugal way: Models of bounded rationality. Psychological Review 103(4), 650–669. DOI: https://doi.org/10.1037/0033-295X.103.4.650

Gilmore, J. H. – Pine, B. J. (1997): The Four Faces of Mass Customization. Harvard Business Review. Letöltés dátuma: 2020. 11. 19. Forrás: DOI: https://hbr.org/1997/01/the-four-faces-of-mass-customization

Golman, R. – Hagmann, D. – Loewenstein, G. (2017): Information avoidance. Journal of Economic Literature 55 (1): 96-135. DOI: https://doi.org/10.1257/jel.20151245

Happe, K. (2017): What does populism have to do with behavioral economics, Linkedin, July 13, download date: January 21, 2021: https://www.linkedin.com/pulse/what-does-populism-have -do -behavioral-economics-karl-happe

Free report: https: what-behavioral-economics-is-and-why-travel-brands-should-care, Boxever Letöltés dátuma: 2020. 11. 9. Forrás: https://skift.com/2015/07 / 15 / what-behavioral-economics-is-and-why-travel-brands-should-care /

Horváthné Kovács B. – Koponicsné Györke D. – Nagy, B. – Szabó, K. (2021): Classification of the Development Areas of the South Transdanubian Region (Hungary). Regional and Business Studies, 13(1), 31–44. DOI: https://doi.org/10.33568/rbs.2816

Iyengar, S. – Lepper, M. (2000): When Choice Demotivates: Can There Be Too Much Desire for a Good One? Journal of Personality and Social Psychology 79(6), 995–1006. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.79.6.995

Kahneman, D. (2003): Maps of bounded rationality: Psychology for behavioral economics. The American Economic Review 93(5) 1449-1475

Katona, G. (2011): The Powerful Consumer: Psychological Studies of the American Economy. ‎ Literary Licensing, LLC, USA

Káposzta J. (2019): A regionális térszerkezet változásainak kapcsolatrendszere. Studia Mundi – Economica 6(3), pp. 18-28. DOI: https://doi.org/10.18531

Koncz, G. (2017): Demográfiai folyamatok és humán erőforrások Észak-Magyarország vidéki térségeiben In: Koncz, Gábor (szerk.) Mérföldkövek a gyöngyösi agrárkutatásban, Gyöngyös, Magyarország : Károly Róbert Kft. pp. 75-81

Maslow, A. H. (1943): Theory of Human Motivation, Psychological Review 50(4), 370-396 DOI: https://doi.org/10.1037/h0054346

Mátyás Sz. (2015): Subjective sense of security - public opinion about public safety and the police (Public feeling of public safety and Police). Hungarian Police 2015 (5). 159-170

Mosalev, A. (2020): Marketing Framework of the Territory as a Basis for the Development of Tourism Strategy. In: Solovev, D. (eds) Smart Technologies and Innovations in Design for Control of Technological Processes and Objects: Economy and Production. FarEastСon 2018. Smart Innovation, Systems and Technologies, vol 139. Springer, Cham. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-18553-4_57

Mosalev, A. (2020): Impact on the Behavioral Economy of the Tourism Industry, Economic Advances, Business and Management Research 128(1), 726-743.

Novotny A. – Dávid L. – Csáfor H. (2015): Applying RFID Technology In The Retail Industry – Benefits And Concerns From The Consumer’s Perspective. Amfiteatru Economic 17 (39), 615-631.

Polishchuk, E. (2020): Impact of COVID-19 on tourist behavior. In: Magda, R., Katekhaye, D. Ed. Challenges and changes in the shadow of COVID-19. Proceedings of the 7 VUA YOUTH Scientific Session, Hungary: Szent István University, 2020, 45-53.

Pollock, A. (2017): Behavioral Economics Can Help in Tourism Management?, Linkedin. Downloaded: June 29, 2017 from https://www.linkedin.com/pulse/can-behavioural-economics-help-manage-tourism-anna-pollock

Rick, S. I. (2018): Tightwads and spendthrifts: An Interdisciplinary Review. Financial planning overview 018;1:e1010. DOI: https://doi.org/10.1002/cfp2.1010

Shampanier, K. – Mazar, N. – Ariely D. (2007): Zero as a special price: The true value of free products. Marketing Science. 26(6), 742–757 DOI: https://doi.org/10.1287/mksc.1060.0254

Shiv, B. – Carmon, Z. – Ariely, D. (2005): Placebo effects of marketing activities: Consumers can get what they pay for. Marketing research journal. 42(4), 383-393. DOI: https://doi.org/10.1509/jmkr.2005.42.4.383

Simon, H. A. (1990): Invariants of human behavior. Annual review of psychology, 41 (1), 1-20.

Simon, H. A. (1982): Models of bounded rationality. Cambridge, MA: MIT Press.

Szűcs, Cs.- Vanó, G. - Marselek, S. (2017): Agrár- és élelmiszertermelés Magyarországon, várható tendenciák, Acta Carolus Robertus 7(1), 11-20

Thaler, R. H. – Sunstein, C. (2008): Nudge: Improving decisions about health, wealth, and happiness. New Haven, CT: Yale University Press.

Thaler, R. H. (1999): Mental Accounting Issues. Journal of Behavioral Decision Making 12(3), 183-206 DOI: https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-0771(199909)12:3%3C183::AID-BDM318%3E3.0.CO;2-F

Tóth G. – Dávid L. – Vasa L. (2013): Transportation and accessibility at European level. Regional Statistics 3 (1) 79-97.

Tóth G. – Dávid L. – Vasa L. (2014): The role of transport. The flows of European tourism. Acta Geographica Slovenica 54 (2) 311-320.

Tversky, A. – Kahneman, D. (1980): Decision-making and the psychology of choice. Science. 211, 453-458.

Szabó Z. – Kocsondi J. – Lakner Z. (2013): The role of thermal tourism in regional development - a case study of the Hungarian side of the Hungarian-Croatian border: Uloga Termalnog Turizma u Regionalnom Raz u Regionalnom Razvoju - Studija Slucaja s Madarske Strane Madarsko-Hrvatske Granice Podravina: Casopis Zavanzijaarna Multidisciplina 12:23 70-76. , 7 p. (2013)

Zellermayer, O. (1996): The pain of pay. (Doctoral dissertation). Department of Social and Decision Science, Carnegie Mellon University, Pittsburgh, PA.

Letöltések

Megjelent

2022-07-28

Hogyan kell idézni

A viselkedés-gazdaságtan és a turizmus elméleti összefüggései. (2022). Acta Carolus Robertus, 12(1), 75-83. https://doi.org/10.33032/acr.2870

Hasonló cikkek

11-19 a 19-ból/ből

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei