Analysis of school grounds in Budapest, in the context of environmental education

Authors

  • Jákli Eszter Hungarian University of Life Sciences, Institute of Landscape Architecture, Urban Planning and Garden Art, Department of Garden and Open Space Design
  • Boromissza Zsombor Hungarian University of Life Sciences, Institute of Landscape Architecture, Urban Planning and Garden Art

DOI:

https://doi.org/10.36249/59.4

Keywords:

school grounds

Abstract

The research maps the school grounds of primary schools in Budapest. It seeks to answer the question of how functions that support environmental education are reflected in school grounds and what potential the different types of school grounds offer. It examines the criteria for the spatial representation of environmental education functions and identifies the supporting and limiting conditions. Based on the results of the studies, it identifies the types of school grounds that are characteristic of environmental education, their features and possible development directions.

Author Biographies

  • Jákli Eszter, Hungarian University of Life Sciences, Institute of Landscape Architecture, Urban Planning and Garden Art, Department of Garden and Open Space Design

    assistant lecturer

  • Boromissza Zsombor, Hungarian University of Life Sciences, Institute of Landscape Architecture, Urban Planning and Garden Art

    associate professor

References

BALOGH, P. I., NAGY, I. R., REITH, A., ZAJACZ, V., TEREMY, V. (2020): Child-Friendly Urban Landscapes : The Meaning of Child-Friendly Urban Open Spaces and the Opportunities for Implementing Initiatives in Hungary = Gyermekbarát városi szabadterek : A gyermekbarát szabadtér jelentése és szempontjainak érvényesítési lehetősége Magyarországon. 4D Tájépítészeti és Kertművészeti Folyóirat (55-56). 94-113. p. CIC [é.n.]: Child in the city. https://www.childinthecity.org/ (letöltés dátuma: 2021. 04. 03.) DANENBERG, R., DOUMPA, V., KARSSERNBERG, H. (szerk, 2018): The city at eye level for kids. Rotterdam: STIPO Publishing. 394 p. DANKS, S. G. (2010): Asphalt to Ecosystems: design ideas for schoolyard transformation. Oakland, CA: New Village Press. 276 p DEMJÉN, I. (1988): Alapfokú közintézmények. 115-159. p. In: JÁMBOR I. (szerk.): Kertépítészet II. Budapest: KÉE. 345 p. DERR, V., CHAWLA, L., MINZER, M. (2018): Placemaking with Children and Youth: Participatory Practices for Planning Sustainable Communities. New York: New Village Press. 416 p. EGRI Z., REISCHL P., ZÓLYOMI A. (1964): Iskolaépületek. Budapest: Műszaki Kiadó. 303 p. KLAGYIVIK M. (2018): Oktatási és nevelési intézmények szabadterei Magyarországon 1868 és 1945 között. PhD értekezés. Gödöllő: Szent István Egyetem. 241 p. LOUGHLAND, T., REID, A., PETOCZ, P. (2002): Young people’s conceptions of environment: a phenomenographic analysis. Environmental Education Research, 8(2), 187–197. p. MIKHÁZI Zs. (2006): Környezeti nevelés és a turizmus kapcsolata Magyarországon. In: III. Magyar Földrajzi Konferencia tudományos közleményei. Budapest: Magyar Tudományos Akadémia, MTA Földrajztudományi Kutatóintézete. 8 p. http:// geography.hu/mfk2006/pdf/Mikh%E1zi%20 Zsuzsanna_k%F6rnyezeti%20nevel%E9s.pdf (letöltés dátuma: 2020.02.25) MOORE, R. C. (2006): Playgrounds: A 150-Year-Old Model. 86-103. p. In: FRUMKIN, H., GELLER, R., RUBIN, I. (szerk.): Safe and Healthy School Environments. New York: Oxford University Press. 462 p. MOORE, R. C., MARCUS, C. C. (2008): Healthy Planet, Healthy Children: Designing Nature into the Daily Spaces of Childhood. 153-203. p. In: KELLERT, S. R., HEERWAGEN, J., MADOR, M. (szerk): Biophilic design: the theory, science, and practice of bringing buildings to life. Hoboken, N.J.: Wiley. 400 p. NICHOLSON, S. (1971). How not to cheat children: The theory of loose parts. Landscape Architecture Magazine, 62, 30-34. p. ORMOS, I: (1967): A kerttervezés története és gyakorlata. Második, átdolgozott kiadás. Budapest: Mezőgazdasági Kiadó. 579 p. RIVKIN, M. S. (1995): The great outdoors: Restoring children’s rights to play outside. Washington, DC: National Association for the Education of Young Children. 119 p. TÍMÁR G. (2016): Erdei mikroélőhelyek és védelmük lehetőségei az erdőgazdálkodás során. 533-548. p. In: KORDA (szerk.): Az erdőgazdálkodás hatása az erdők biológiai sokféleségére. Tanulmánygyűjtemény. Budapest: Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság. 679 p. UN [2018]: World Urbanisation Prospects 2018. Population of Urban and Rural Areas at Mid-Year (thousands) and Percentage Urban, 2018. https://population.un.org/wup/Download/ (letöltés dátuma: 2020. 04. 24.) VASTAG ZS., SUHAJDA É. V., RUSSELL, W., BURTON, L., CONIBERE, K. (2019): A Játékbarát Iskola cím – Kézikönyv iskolák részére. 73 p. https://bfc236e5-1361-4474-8eb4-5500bfee4e90. f ilesusr.com/ugd/5d4978_1e8a65f53e014804a302a127106803da. pdf (letöltés dátuma: 2020.04.23.) WHITE, R. (2004): Young Children's Relationship with Nature: Its Importance to Children's Development & the Earth's Future. White Hutchinson Leisure & Learning Group. 10 p. http://www. childrenandnature.org/uploads/White_YoungChildren.pdf (letöltés dátuma: 2017.03.25. WHITE, R., STOECKLIN, V. (1998): Children's Outdoor Play & Learning Environments: Returning to Nature. www.whitehutchinson.com/children/articles/outdoor.shtml (letöltés dátuma: 2017.03.25.

Downloads

Published

2021-06-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

Jákli, E., & Boromissza, Z. (2021). Analysis of school grounds in Budapest, in the context of environmental education. 4D Journal of Landscape Architecture and Garden Art, 59, 52-71. https://doi.org/10.36249/59.4

Similar Articles

1-10 of 19

You may also start an advanced similarity search for this article.