Oktatás tájjal - kihívások a tudománykommunikáció és az ökoturizmus területén

Szerzők

  • Zsombor Boromisza Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem
  • László Kollányi Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem
  • Eszter Jákli Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem
  • Zsófia Földi Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem

DOI:

https://doi.org/10.36249/55.56.5

Kulcsszavak:

környezeti nevelés, tájkommunikáció, természetismeret, kulturális örökség, tájtörténet

Absztrakt

Jelen tanulmány célja összefoglalni a Tájépítészeti és Településtervezési Kar tudománykommunikációs tevékenységét, amely többek között a társadalom tájról alkotott képének megismerésére is alapoz kommunikációfejlesztési stratégiájában. A Szent István Egyetem Tájépítészeti és Településtervezési Kara a környezeti nevelést 2006-tól kezdődően különböző formákban építette be oktatási programjaiba. Az óvodások, iskoláskorúak és felnőttek számára szervezett környezeti nevelési programokkal párhuzamosan, 2016-tól kezdve a Kar hagyományos beiskolázási programjai is megújultak, kibővültek. A táj kommunikációja tervezői szemszögből nézve is fontos. Tájépítészeti feladatként, a táj megértését szolgáló természetvédelmi bemutató létesítmények tervezése során ismerni kell a létesítményeket és tájat használók igényeit és ismereti szintjeit. Ez fordítva is igaz: a természetvédelmi bemutató létesítmények tartalmának vizsgálata információt adhat annak feltárására, mit kaphat, mit tudhat a társadalom a tájról, milyen irányba érdemes fejleszteni a tervezési irányelveket. A fenti kérdésekre a válaszok egy részét attól a kutatástól várjuk, amely során eddig a különböző hazai természetvédelmi bemutató létesítmények közül 29 tanösvényt vizsgáltunk. A kutatás jelenlegi fázisában megállapítható, hogy a vizsgált helyszínek közül 23 esetben volt tájhoz kötődő tartalom. A legjellemzőbb témák ezeknél a bemutatóhelyeknél a tájtörténet, a hagyományok, illetve a jelenlegi tájhasználat, és a kultúrtörténeti értékek. Összességében, a tudománykommunikáció egyszerre eszköze és célja a tájépítészeti oktatásnak. A hallgatók számára új készségeket és kompetenciákat biztosít, segít megértetni a kortárs társadalom tájhoz és tájépítészethez fűződő viszonyát, értékes tudással és tapasztalatokkal járulva hozzá az ökoturisztikai projektekhez szükséges tervezési ismeretek elsajátításához, elmélyítéséhez.

Hivatkozások

BAJOR-LAMPERT, R., BAJOR Z. (2018): Nature trails for nature study in Budapest (in Hungarian). Hungarian Asssociation for Ornithology. Budapest.

BELL, S. (2009, ed.): European Forest Recreation and Tourism: A Handbook. Taylor & Francis, New York. 264 p.

BÉKÉSINÉ CSÍZIK S., BÍRÓ GY., BOROMISZA ZS. (2011): Environmental Training Program in the framework of Landscape architects’ training (in Hungarian). pp. 221-231. In. Kováts-Németh Mária (eds.): Together for the environment. Palatia Nyomda és Kiadó Kft. Győr.

BOROMISZA ZS., BECSEI R., CSER J., NÉMETH O. (2014): Design plan of a nature trail – Zalakaros, Termáltó és Ökopart. Investor: Local Government of Zalakaros.

BOROMISZA ZS., BECSEI R., CSER J., CSER J.M., LUGOSI F., NÉMETH O., TURI E. (2016): Canopy walk, nature interpretation. Nature trail of Vöröshíd. Süttő – Tardos. Design plan. Investor: Budapesti Erdőgazdaság Zrt. General planner: ADU Építésziroda Kft.

BOROMISZA ZS., BECSEI R., ERDEI T., MADÁCSI F., NÉMETH O., POÓR K., VIDÁK B. (2019a): ”Dune wanderer” Nature trail (Győr). Design plan. Investor: Fertő-Hanság Nemzeti Park Igazgatóság. Budapest.

BOROMISZA ZS., JÁKLI E., FÖLDI ZS. (2019b): Assessment of science communication’s experiences and reserach possibilities of landscape architecture (in Hungarian). In. Fazekas I., Lázár I. (eds.): Functioning and scenery of landscapes. MTA DTB Földtudományi Szakbizottság. Debrecen. pp. 249-252.

FEKETE J. Gy.. (2010): Ideas on training environmental engineers (in Hungarian). Environmental protection 18. 3. pp. 26-27.

DUHAY G. (2006, ed.): Eco-tourism on the protected nature areas (in Hungarian). Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium, Természetvédelmi Hivatal. Budapest.

GERBER, A. (2014): Science caught flat-footed: How academia struggles with open science communication? In. Bartling, S., Friesike, S.( eds.): Opening Science. Springer. Berlin.339 p.

JÁKLI E. (2017): Approaches, methods of environmental training with regard to landscape architecture’s research (in Hungarian). In. Keresztes G. (ed.): Tavaszi Szél. Budapest: Doktoranduszok Országos Szövetsége. pp. 44-49.

JÁKLI E., BOROMISZA ZS. (2017): Evaluation of the connection between landscape ecological features and landscape identity on a landscape part of Lake Velence (in Hungarian). In. Blanka V., Ladányi Zs. (szerk.): Interdisciplinary landscape research in XXI. Century Studies of VII. Hungarian Landscape Ecological Conference. U-GEO Foundation, Szegedi Tudományegyetem Földrajzi és Földtudományi Intézet. Szeged. May 25-27 May. 2017. pp. 283-290. National Landscape Strategy (2017-2026) (in Hungarian). Földművelésügyi Minisztérium, Nemzeti Parki és Tájvédelmi Főosztály. Budapest.

ORR, D.W. (2010): What is the higher education like today ? pp. 107-116. In. The world today 2010.A Transformation of culture. From consumption to sustainability. Report of Worldwatch Institute on the process towards a sustainable society. Day of the Earth Foundation . Budapest.

KISS G. (2007, ed.): Planning of nature trails. Methodological Guide (in Hungarian). Bükki Nemzeti Park Igazgatóság. Eger. Mikházi Zs. (2016): Characteristics of planning eco-tourism (in Hungarian). In. Horváth G. (ed.): Use and protection of landscape – challenges and possibilities . Lectures of VI. Hungarian Landscape Ecological Conference in Budapest between 21-23 May 2015. pp. 10-19. ELTE, Department for Environment and Landscape Geography. Budapest. pp. 114-122.

PÁDÁRNÉ TÖRÖK É. (2018): Role of nature trails in the eco-touristic offer of the directorates of Hungarian National Parks (in Hungarian). In. Módosné Bugyi I., Földi Zs. (eds.):What does the landscape want? Scientific handbook in the honour of dr. Csima Péter for his 70. birthday. SZIE Faculty of Landscape Architecture and Urbanism, Department of Landscape Protection and Landscape Restoration. Budapest. pp. 103-108. url1: home-page of Patkós Stúdó a, http://patkosstudio.hu/tanosvenyek/1 Date of downloading : 29. March 2020.

Letöltések

Megjelent

2020-08-01

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek

Hogyan kell idézni

Boromisza, Z., Kollányi, L., Jákli, E., & Földi, Z. (2020). Oktatás tájjal - kihívások a tudománykommunikáció és az ökoturizmus területén. 4D Tájépítészeti és Kertművészeti Folyóirat, 55-56, 66-75. https://doi.org/10.36249/55.56.5

Hasonló cikkek

1-10 a 340-ból/ből

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei

1 2 3 > >>