Rizikó- és protektív tényezők a családban

Autores/as

  • Krisztina Deutsch Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar, Pécs
  • Kinga Lampek Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar, Pécs
  • József Betlehem Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar, Pécs
  • Bálint Bánfai Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar, Pécs
  • Dóra Tancsics Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar, Pécs
  • Sára Jeges Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar, Pécs
  • Melinda Csima Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar, Pécs

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.3

Resumen

Számos vizsgálat azonosította a családban lévő azon változókat, melyek segítik, illetve gátolják az optimális fejlődést, beleértve a személyiség egészét és a kognitív fejlődést. A családban jelenlévő rizikó- és protektív tényezők feltárásával célunk volt annak megállapítása, hogy a vizsgált családok életében milyen mértékben vannak jelen a 0–7 éves gyermek fejlődését befolyásoló rizikófaktorok. A változók közötti összefüggések igazolására matematikai statisztikai próbákat, a differenciáló tényezőnek bizonyuló változók közvetlen és közvetett hatásának statisztikai szignifikancia-vizsgálatára többváltozós regressziós modelleket alkalmaztunk. Elemzéseink alapján a gyermek fejlődését befolyásoló rizikótényezők sok esetben együttesen fordulnak elő, így egymás hatását felerősítve járulnak hozzá a kedvezőtlen fejlődéshez.

Referencias

Benasich, A. A. – Brooks-Gunn, J. (1996): Maternal attitudes and knowledge of child-rearing: associations with family and child outcomes. In: Child Development, 1996. vol. 67, 1186–1205. p. doi: https://doi.org/10.2307/1131887

Field, T. M. (1980): Interactions of preterm and term infants with their lower- and middle- class teenage and adult mothers. In.: Field, T. M. – Goldberg, S. – Stern, D. – Sostek, A. M. (Eds.) High risk infants and children: Adult and peer interactions. NY : Academic Press, 1980. 113–132. p.

Landry, S. H. – Smith, K. E. – Swank, P. R. – Assel, M. A. – Vellet, S. (2001): Does early responsive parenting have a special importance for children’s development or is consistency across early childhood necessary? In: Developmental Psychology. 2001. vol. 37, no. 3, 387–403. p. doi: https://doi.org/10.1037//0012-1649.37.3.387

Margitics Ferenc – Pauwlik Zsuzsa (2006): Megküzdési stratégiák preferenciájának összefüggése az észlelt szülői nevelői hatásokkal. In: Magyar Pedagógia, 2006. 16. évf. 1. sz. 43–62. p.

Narita, T. – Sato, T. – Hirano, S. – Gota, M. – Sakado, K. – Uehara, T. (2000): Parental child-rearing behaviour as measured by the Parental Bonding Instrument in a Japanese population: Factor structure and relationship to a lifetime history of depression. In: Journal of Affective Disorders, 2000. vol. 57, 229–234. p. doi: https://doi.org/10.1016/S0165-0327(99)00071-3

Oroszné Perger Mónika (2002): A szülői nevelési stílus. In: Iskolakultúra, 2002. 4. sz. 107–114. p.

Ranschburg Jenő – Bolla István – Sipos Mihály (1984): A szülői nevelési stílus percepciójának vizsgálata 10–14 éves korú gyerekeknél. In: Pszichológia, 1984. 4. évf. 4. sz. 525–545. p.

Sallay Hedvig – Münnich Ákos (1999): Családi nevelési attitűdök percepciója és a self-fejlődéssel való összefüggései. In: Magyar Pedagógia, 1999. 99. évf. 2. sz. 157–174. p.

Sameroff, A. J. – Seifer, R. – Baldwin, A. – Baldwin, C. (1993): Stability of intelligence from preschool to adolescence: The influence of social and family risk factors. In: Child Development, 1993. 64. sz. 80–97. p. doi: https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1993.tb02896.x

Sameroff, A. J. – Seifer, R. (2011): Familial Risk and Child Competence. Society for Research. In: Child Development, 2011. vol. 54, no. 5, 1254–1268. p. doi: https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1983.tb00545.x

Parker, G. (1983): Parental „affectionless controll” as an antecendent to adult depression. A risk factor delienated. In: Archives of General Psychiatry, 1983. vol. 40, 956–960. p. doi: https://doi.org/10.1001/archpsyc.1983.01790080038005

Ribiczey Nóra (2010): Környezeti hatások és intellektuális fejlődés – különböző megközelítések a környezet releváns aspektusainak megragadására. In: Gyógypedagógiai Szemle [online] 2010. 1. sz. [2013. 05. 14.] < URL: https://www.scribd.com/doc/141416141/7-Ribiczey-Nora-Kornyezeti-hatasok-es-intellektualis-fejl%C5%91des

Weiss, L. – Schwarz, J. (1996): The Relationship between Parenting Types and Older Adolescents’s Personality, Academic Achievemet, Adjustment and Substance Use. In: Child Development, 1996. vol. 67, no. 5, 2101–2114. p. doi: https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1996.tb01846.x

Publicado

2015-06-28

Número

Sección

Tanulmányok

Cómo citar

Rizikó- és protektív tényezők a családban. (2015). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 13(1-2), 49-67. https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.3