A gyermekneveléssel kapcsolatos attitűd jellemzői a 0–7 éves korú gyermeket nevelő családokban [1]
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.2Absztrakt
A szülő–gyermek kapcsolat a személyiségfejlődés különböző területeire hatással van, így a nevelési gyakorlat megismerése mind a neveléstudományi, mind pedig a pszichológiai kutatások egyik központi kérdése. Kutatásunk célja a 0–7 éves korú gyermeket nevelő szülők nevelési stílusának a megismerése, valamint a nevelési gyakorlatot befolyásoló tényezőknek az azonosítása volt. Az adatok elemzése során megállapítást nyert, hogy a vizsgálatba bevont szülők körében a gyermeknevelési attitűdök és gyakorlatok irányítással kapcsolatos aspektusai kevésbé, a gondoskodást kifejező rugalmas nevelői attitűdök inkább hangsúlyosak.
Hivatkozások
Ács Pongrác (2009): Sporttudományi kutatások módszertana. Pécs : Magyar Sporttudományi Társaság, 2009. 291 p.
Falus Iván – Ollé János (2008): Az empirikus kutatások gyakorlata. Budapest : Nemzeti Tankönyvkiadó, 2008. 341 p.
Ketskeméty László – Izsó Lajos (2005): Bevezetés az SPSS programrendszerbe. Budapest : ELTE Eötvös Kiadó, 2005. 459 p.
Margitics Ferenc – Pauwlik Zsuzsa (2006): Megküzdési stratégiák preferenciájának összefüggése az észlelt szülői nevelői hatásokkal. In: Magyar Pedagógia, 16. évf. 1. szám 43–62. p.
Oroszné Perger Mónika (2002): A szülői nevelési stílus. In: Iskolakultúra. 2002. 12. évf. 2. szám, 107–114. p.
Posztos Katalin – Uzonyi Adél (1989): A szülői-nevelői attitűd hatása a gyermek szociometriai pozíciójára. In: Magyar Pszichológiai Szemle, 1989. XLIV. évf. 5. szám, 482–500. p.
Ranschburg Jenő – Bolla István Károly – Sipos Mihály (1984): A szülői nevelői stílus percepciójának vizsgálata 10–14 éves korú gyerekeknél. In: Pszichológia, 1984. IV. évf. 4. szám, 525–545. p.
Ranschburg Jenő (1995): Félelem, harag, agresszió. Budapest : Nemzeti Tankönyvkiadó, 1995. 161 p.
Rickel, Annette U. – Biasatti, Lawrence L. (1982): Modification of the block child rearing practices report. In: Journal of Clinical Psychology, volume 38. 129–134. p. doi: https://doi.org/10.1002/1097-4679(198201)38:1<129::AID-JCLP2270380120>3.0.CO;2-3
Sallay Hedvig – Münnich Ákos (1999): Családi nevelési attitűdök percepciója és a self-fejlődéssel való összefüggései. In: Magyar Pedagógia. 99. évf. 2. szám 157–174. p.
Sallay Hedvig (2003): A szülői nevelés hatása a serdülők jövő-orientációjának alakulására. In: Magyar Pedagógia. 103. évf. 3. szám 389–404. p.
Sameroff, Arnold J. – Seifer, Ronald (2011): Familial Risk and Child Competence. In: Society for Research in Child Development, 1254–1268. p. doi: https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1983.tb00545.x
Székelyi Mária – Barna Ildikó (2002): Túlélőkészlet az SPSS-hez. Budapest : Typotex Kiadó, 2002. 453 p.
Tóth Ildikó – Gervai Judit (1999): Szülői Bánásmód Kérdőív (H-PBI): A Parental Bonding Instrument (PBI) magyar változata. In: Magyar Pszichológiai Szemle, LIV. évf. 1–4. szám 551–566. p.
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2015 Csima Melinda, Deutsch Krisztina, Bánfai Bálint, Betlehem József, Jeges Sára, Tancsics Dóra, Lampek Kinga
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.