Középiskolai kollégiumi program a lemorzsolódás megelőzésére
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2016.3-4.3Resumen
A köznevelési törvény kiemelten kezeli a nevelés fontosságát. A törvényalkotók előtérbe helyezik a nevelést mint kulcsfontosságú momentumot, amelyhez a kollégiumpedagógia nagymértékben hozzá tud járulni, és kiegészítheti a tagintézményben folyó oktatást. Hosszú távú cél a felvett kollégista tanulók támogatása, hogy minél kisebb arányú legyen az intézményt elhagyók létszáma. A kutatás célja, hogy fókuszcsoportos interjúk keretében feltárja egy szakképző intézményben a középiskolába belépő korosztály korai iskolaelhagyását eredményező tényezőket. Ezt követően az eredményeket elemezve rámutat azokra a változtatási lehetőségekre, amelyek meggátolhatják a lemorzsolódást, továbbá az intézményegységek közötti hatékonyabb együttműködés (iskola és kollégium) jelentőségére, valamint az érintett pedagógusok – elsősorban a csoportvezetők osztályfőnökök – kiemelt szerepére.
Referencias
Barna, V. (2010). A kollégiumok szerepe a változó hazai nevelés-, oktatásügyben. Kollégium, 20. évf. 9−10. sz. pp. 4−9.
Barna, V. (2015). A kollégiumi megújulás- változó tanári szerep. Új pedagógiai Szemle, 1−2. sz. [online]: http://folyoiratok.ofi.hu/uj-pedagogiai-szemle/kollegiumi-megujulas-valtozo-nevelotanari-szerep [2016.02.13.]
Besenyei, G. (2010). Integrálás a nevelésben. Kollégium, 20. évf. 9−10. sz. p. 11.
Daróczy, S. – Koncz, I. (2001). A közoktatási kollégiumok tevékenységének néhány szociopedagógiai kérdése. Szombathely.
Debreczeni, Zs. (2011). A ma középiskolai kollégiuma. Budapesti nevelő, 47. évf. 3−4. sz. pp. 46−51.
Bagdy, E. (2002). Családi szocializáció és személyiség-zavarok. Budapest: Nemzeti tankönyvkiadó.
Borbély Pecze, T. - Bors Gyöngyösi, K.- Juhász, Á. (2013). Az életút- támogató pályaorientáció a köznevelésben I.-II. rész. Új pedagógiai Szemle, 5−6. 7−8. sz.
Ranschburg, J. (1998). Pszichológiai rendellenességek gyermekkorban. Budapest: Nemzeti tankönyvkiadó.
Gyöngyösi, K. K. (2007). Serdülőkorú fiatalok társas beilleszkedése. Új pedagógiai szemle, 57. évf. 7−8. sz. pp. 23−44.
Hermann, Z. és Varga, J. (2012). A népesség iskolázottságának előrejelzése 2020-ig. Munkagazdaságtani füzetek, 4. sz.
Holik, I. (2015). A mentortanárok oktatási módszerei. Neveléstudomány, 4. sz.
Juhász, J. és Mihályi, K. (2015). A pedagógus kulcsszerepe a középfokú oktatásból történő lemorzsolódás megelőzését célzó jelző- es pedagógiai támogatórendszerben hazai és nemzetközi példák alapján. Neveléstudomány, 3. sz.
Krug, F. (2004). A kollégium mint a hit és személyiség formálója. Evangélikus iskola, 6. évf. 1. sz. pp. 21–23.
Liskó, I. (2003). Kudarcok a középfokú iskolákban. Zöld könyv. A magyar közoktatás megújításáról. Budapest, OKI.
Lukács, B. (2001). A halmozottan hátrányos helyzetű és cigány fiatalok – az iskolából lemorzsolódó gyermekek – visszavezetése az iskolaszerű képzésbe a kazincbarcikai Don Bosco Szakképző és Általános Iskolában. Az oktatás autonómiája – autonómia az oktatásban. Országos Szakmai Konferencia Sopron.
Madarász, M. (1997). A szabadidő meghatározó jelentősége a tanulók személyiség formálásában. Pécs: Comenius Bt.
Németh, Sz. (2003). A (szak)iskolai lemorzsolódás királyi útja. Zöld könyv. A magyar közoktatás megújításáról. Budapest, OKI.
Princz Enikő – Bencéné Fekete Andrea (2014): A fiatalok kollégiumi közösségbe való beilleszkedésének segítése. Acta Scientiarum Socialium 41. pp. 93−106.
Singer, J. (2011): Holisztikus pedagógia. Kollégium, 21. évf. 2. sz. pp. 8−10.
A 2011. évi CXC. törvény a Nemzeti köznevelésről
Az 59/2013. (VIII.9.) EMMI rendelet a Kollégiumi nevelés országos alapprogramja
A 110/2012. (VI. 4.) EMMI rendelet a Nemzeti alaptanterv
FM DASzK Móricz Zsigmond MGSZKI Kollégiumi Nevelési terve
A 152/2005. (VIII. 2.) Korm. rendelet az Útravaló Ösztöndíjprogramról
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2016 Princz Enikő, Bencéné Fekete Andrea
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.