Secondary School Drop-Out Prevention Dormitory Program
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2016.3-4.3Abstract
The law for public education strongly enhances the importance of educational practices. Education is a primary focus in legislation, and dormitory-pedagogy may support and complement scholar education in several ways. In the long run the goal of the program is to support students living in dormitories in order to decrease early drop-out rates. The aim of the research is to find out the main reasons for leaving high schools before graduation in the frame of focus group interviews with students starting secondary school. Following the interviews we aim at highlighting the possibilities for change, which could prevent early drop-out. We would like draw the attention to the importance of effective cooperation between schools and dormitories and the outstanding role of pedagogues, especially foremasters.
References
Barna, V. (2010). A kollégiumok szerepe a változó hazai nevelés-, oktatásügyben. Kollégium, 20. évf. 9−10. sz. pp. 4−9.
Barna, V. (2015). A kollégiumi megújulás- változó tanári szerep. Új pedagógiai Szemle, 1−2. sz. [online]: http://folyoiratok.ofi.hu/uj-pedagogiai-szemle/kollegiumi-megujulas-valtozo-nevelotanari-szerep [2016.02.13.]
Besenyei, G. (2010). Integrálás a nevelésben. Kollégium, 20. évf. 9−10. sz. p. 11.
Daróczy, S. – Koncz, I. (2001). A közoktatási kollégiumok tevékenységének néhány szociopedagógiai kérdése. Szombathely.
Debreczeni, Zs. (2011). A ma középiskolai kollégiuma. Budapesti nevelő, 47. évf. 3−4. sz. pp. 46−51.
Bagdy, E. (2002). Családi szocializáció és személyiség-zavarok. Budapest: Nemzeti tankönyvkiadó.
Borbély Pecze, T. - Bors Gyöngyösi, K.- Juhász, Á. (2013). Az életút- támogató pályaorientáció a köznevelésben I.-II. rész. Új pedagógiai Szemle, 5−6. 7−8. sz.
Ranschburg, J. (1998). Pszichológiai rendellenességek gyermekkorban. Budapest: Nemzeti tankönyvkiadó.
Gyöngyösi, K. K. (2007). Serdülőkorú fiatalok társas beilleszkedése. Új pedagógiai szemle, 57. évf. 7−8. sz. pp. 23−44.
Hermann, Z. és Varga, J. (2012). A népesség iskolázottságának előrejelzése 2020-ig. Munkagazdaságtani füzetek, 4. sz.
Holik, I. (2015). A mentortanárok oktatási módszerei. Neveléstudomány, 4. sz.
Juhász, J. és Mihályi, K. (2015). A pedagógus kulcsszerepe a középfokú oktatásból történő lemorzsolódás megelőzését célzó jelző- es pedagógiai támogatórendszerben hazai és nemzetközi példák alapján. Neveléstudomány, 3. sz.
Krug, F. (2004). A kollégium mint a hit és személyiség formálója. Evangélikus iskola, 6. évf. 1. sz. pp. 21–23.
Liskó, I. (2003). Kudarcok a középfokú iskolákban. Zöld könyv. A magyar közoktatás megújításáról. Budapest, OKI.
Lukács, B. (2001). A halmozottan hátrányos helyzetű és cigány fiatalok – az iskolából lemorzsolódó gyermekek – visszavezetése az iskolaszerű képzésbe a kazincbarcikai Don Bosco Szakképző és Általános Iskolában. Az oktatás autonómiája – autonómia az oktatásban. Országos Szakmai Konferencia Sopron.
Madarász, M. (1997). A szabadidő meghatározó jelentősége a tanulók személyiség formálásában. Pécs: Comenius Bt.
Németh, Sz. (2003). A (szak)iskolai lemorzsolódás királyi útja. Zöld könyv. A magyar közoktatás megújításáról. Budapest, OKI.
Princz Enikő – Bencéné Fekete Andrea (2014): A fiatalok kollégiumi közösségbe való beilleszkedésének segítése. Acta Scientiarum Socialium 41. pp. 93−106.
Singer, J. (2011): Holisztikus pedagógia. Kollégium, 21. évf. 2. sz. pp. 8−10.
A 2011. évi CXC. törvény a Nemzeti köznevelésről
Az 59/2013. (VIII.9.) EMMI rendelet a Kollégiumi nevelés országos alapprogramja
A 110/2012. (VI. 4.) EMMI rendelet a Nemzeti alaptanterv
FM DASzK Móricz Zsigmond MGSZKI Kollégiumi Nevelési terve
A 152/2005. (VIII. 2.) Korm. rendelet az Útravaló Ösztöndíjprogramról
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Princz Enikő, Bencéné Fekete Andrea
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.