Középiskolai kollégiumi program a lemorzsolódás megelőzésére

Autor/innen

  • Enikő Princz Móricz Zsigmond Mezőgazdasági Szakképző Iskola
  • Andrea Bencéné Fekete Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar Neveléstudományi Intézet

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2016.3-4.3

Abstract

A köznevelési törvény kiemelten kezeli a nevelés fontosságát. A törvényalkotók előtérbe helyezik a nevelést mint kulcsfontosságú momentumot, amelyhez a kollégiumpedagógia nagymértékben hozzá tud járulni, és kiegészítheti a tagintézményben folyó oktatást. Hosszú távú cél a felvett kollégista tanulók támogatása, hogy minél kisebb arányú legyen az intézményt elhagyók létszáma. A kutatás célja, hogy fókuszcsoportos interjúk keretében feltárja egy szakképző intézményben a középiskolába belépő korosztály korai iskolaelhagyását eredményező tényezőket. Ezt követően az eredményeket elemezve rámutat azokra a változtatási lehetőségekre, amelyek meggátolhatják a lemorzsolódást, továbbá az intézményegységek közötti hatékonyabb együttműködés (iskola és kollégium) jelentőségére, valamint az érintett pedagógusok – elsősorban a csoportvezetők osztályfőnökök – kiemelt szerepére.

Autor/innen-Biografien

  • Enikő Princz, Móricz Zsigmond Mezőgazdasági Szakképző Iskola

    kollégiumi nevelő
    eniko.princz@gmail.com

  • Andrea Bencéné Fekete, Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar Neveléstudományi Intézet

    egyetemi docens
    fekete.andrea@ke.hu

Literaturhinweise

Barna, V. (2010). A kollégiumok szerepe a változó hazai nevelés-, oktatásügyben. Kollégium, 20. évf. 9−10. sz. pp. 4−9.

Barna, V. (2015). A kollégiumi megújulás- változó tanári szerep. Új pedagógiai Szemle, 1−2. sz. [online]: http://folyoiratok.ofi.hu/uj-pedagogiai-szemle/kollegiumi-megujulas-valtozo-nevelotanari-szerep [2016.02.13.]

Besenyei, G. (2010). Integrálás a nevelésben. Kollégium, 20. évf. 9−10. sz. p. 11.

Daróczy, S. – Koncz, I. (2001). A közoktatási kollégiumok tevékenységének néhány szociopedagógiai kérdése. Szombathely.

Debreczeni, Zs. (2011). A ma középiskolai kollégiuma. Budapesti nevelő, 47. évf. 3−4. sz. pp. 46−51.

Bagdy, E. (2002). Családi szocializáció és személyiség-zavarok. Budapest: Nemzeti tankönyvkiadó.

Borbély Pecze, T. - Bors Gyöngyösi, K.- Juhász, Á. (2013). Az életút- támogató pályaorientáció a köznevelésben I.-II. rész. Új pedagógiai Szemle, 5−6. 7−8. sz.

Ranschburg, J. (1998). Pszichológiai rendellenességek gyermekkorban. Budapest: Nemzeti tankönyvkiadó.

Gyöngyösi, K. K. (2007). Serdülőkorú fiatalok társas beilleszkedése. Új pedagógiai szemle, 57. évf. 7−8. sz. pp. 23−44.

Hermann, Z. és Varga, J. (2012). A népesség iskolázottságának előrejelzése 2020-ig. Munkagazdaságtani füzetek, 4. sz.

Holik, I. (2015). A mentortanárok oktatási módszerei. Neveléstudomány, 4. sz.

Juhász, J. és Mihályi, K. (2015). A pedagógus kulcsszerepe a középfokú oktatásból történő lemorzsolódás megelőzését célzó jelző- es pedagógiai támogatórendszerben hazai és nemzetközi példák alapján. Neveléstudomány, 3. sz.

Krug, F. (2004). A kollégium mint a hit és személyiség formálója. Evangélikus iskola, 6. évf. 1. sz. pp. 21–23.

Liskó, I. (2003). Kudarcok a középfokú iskolákban. Zöld könyv. A magyar közoktatás megújításáról. Budapest, OKI.

Lukács, B. (2001). A halmozottan hátrányos helyzetű és cigány fiatalok – az iskolából lemorzsolódó gyermekek – visszavezetése az iskolaszerű képzésbe a kazincbarcikai Don Bosco Szakképző és Általános Iskolában. Az oktatás autonómiája – autonómia az oktatásban. Országos Szakmai Konferencia Sopron.

Madarász, M. (1997). A szabadidő meghatározó jelentősége a tanulók személyiség formálásában. Pécs: Comenius Bt.

Németh, Sz. (2003). A (szak)iskolai lemorzsolódás királyi útja. Zöld könyv. A magyar közoktatás megújításáról. Budapest, OKI.

Princz Enikő – Bencéné Fekete Andrea (2014): A fiatalok kollégiumi közösségbe való beilleszkedésének segítése. Acta Scientiarum Socialium 41. pp. 93−106.

Singer, J. (2011): Holisztikus pedagógia. Kollégium, 21. évf. 2. sz. pp. 8−10.

A 2011. évi CXC. törvény a Nemzeti köznevelésről

Az 59/2013. (VIII.9.) EMMI rendelet a Kollégiumi nevelés országos alapprogramja

A 110/2012. (VI. 4.) EMMI rendelet a Nemzeti alaptanterv

FM DASzK Móricz Zsigmond MGSZKI Kollégiumi Nevelési terve

A 152/2005. (VIII. 2.) Korm. rendelet az Útravaló Ösztöndíjprogramról

Veröffentlicht

2016-12-22

Ausgabe

Rubrik

Tanulmányok

Zitationsvorschlag

Középiskolai kollégiumi program a lemorzsolódás megelőzésére. (2016). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 14(3-4), 47-63. https://doi.org/10.17165/TP.2016.3-4.3