Examining the internship of human resource counselling master students at the „school of Gödöllő”
DOI:
https://doi.org/10.17165/tp.2024.2.27-39Keywords:
human resources counselling, professional practice, counselling skillsAbstract
The requirements for the Master course of Human Resource Counselling include a total of 170 hours of work placement. In our empirical work, we aim to investigate the personal enrichment of the students of the "Gödöllő School" related to the internship and, in the terminology of the profession, their individual returns. Our objective is to present the first results of a pilot research project, which will reveal the specificities and experiences of the learning activities that emerge during this process, with a special focus on the differences between the two study groups. One group is formed by those who self-manage their practice, while the other group is formed by those who (also) opt for a university-led, supported external practice. We included 159 graduate and alumni students in our study using the Internship-related Learning Outcomes questionnaire developed by Nghia & Duyen (2019). During our research, we paid particular attention to the identification and development of skills relevant to the counselling profession.
References
Baker, A. C., Jensen, P. J., & Kolb, D. A. (2002). Conversational Learning: An Experiential Approach to Knowledge Creation. Quorum Books.
Berde, Cs., & Móré, M. (2014). A munkavállalói tudás hasznosításának új lehetősége felsőoktatási keretek között. Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 45(11), 44–54. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2014.11.05
Billet, S., & Choy, S. (2013). Learning through work: emerging perspectives and new challenges. Journal of Workplace Learning, 25(4), 264–276. https://doi.org/10.1108/13665621311316447
Borbély-Pecze, T. B. (2009). A tanácsadás múltja, jelene, kérdései. Életpálya-tanácsadás, 1(1-2), 10–15. https://epa.oszk.hu/02512/00001/pdf/EPA02512_eletpalya_tanacsadas_2009_1-2.pdf
Borbély-Pecze, T. B. (Ed.) (2022). Pályaválasztás, pályaorientáció, pályaedukáció. ELTE Eötvös Kiadó, Magyar Pedagógiai Társaság, Wesley Könyvek.
Cedefop (2009). Professionalising career guidance: practitioner competences and qualification routes in Europe. European Centre for the Development of Vocational Training. Office for Official Publications of the European Communities.
https://epa.oszk.hu/02500/02512/00001/pdf/EPA02512_eletpalya_tanacsadas_ 2009_1-2.pdf
IAEVG (2018). International Competencies for Educational and Vocational Guidance Practitioners. International Association for Educational ang Vocational Guidance. https://iaevg.wildapricot.org/competencies
Kenderfi, M. (2018). A Gödöllői Pályaorientációs Iskola tevékenységének bemutatása. In M. Kenderfi (Ed.), 18 éves a „Gödöllői Pályaorientációs Iskola”: Tanulmányok a pályaorientáció témaköréből (pp. 28–38). SZIE GTK.
Kenderfi, M. (2023). Az Emberi erőforrás tanácsadó mesterszakos hallgatók szakmai gyakorlatának vizsgálata a „Gödöllői Iskolában”. In M. Petőné Csima, & G. Zentai (Eds.), 16. Képzés és Gyakorlat Nemzetközi Neveléstudományi Konferencia, 2023. május 18–19. Program és absztraktok (p. 88.). Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Neveléstudományi Intézet. https://kepzesesgyakorlat.uni-mate.hu/download/16_Kepzes_es_Gyakorlat_Konferencia_Absztraktkotet.pdf
Kovács, Zs., Hegyi-Halmos, N., & Schiller, E. (2021). Az elmélet-gyakorlat integrációjának lehetőségei a munkaalapú tanulás keretei között. In Gy. Molnár, & E. Tóth (Eds.), Új kutatások a neveléstudományokban 2021: A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira (pp. 253–262). SZTENI, MTAPTB. http://acta.bibl.u-szeged.hu/78919/1/ukn_2021_253-262.pdf
Kraiciné Szokoly, M., Kovács, Zs., & Schiller, E. (2022). Az elmélet és a gyakorlat integrációja a munkaalapú tanulás gyakorlatában egy egyetemi mesterszak szakmai gyakorlatának vizsgálata kapcsán. Opus et Educatio, 9(1) 48–55. https://doi.org/10.3311/ope.496
KSH (2011). FEOR’08. Foglalkozások Egységes Osztályozási Rendszere. Központi Statisztikai Hivatal, Budapest. https://www.ksh.hu/docs/szolgaltatasok/hun/feor08/feorlista.html
Maclaren, P., & Marshall, S. (1998). Who is the learner? an examination of the learner perspectives in work-based learning. Journal of Vocational Education and Training, 50(3), 327–336. https://doi.org/10.1080/13636829800200058
Major, D. (2016). Models of work-based learning, examples and reflections, Journal of Work-Applied Management, 8(1), 17–28. https://doi.org/10.1108/JWAM-03-2016-0003
Makkosi, A., Fehér, Á., & Benyák, A. (2020). Consultancy skills in the light of emotional intelligence and communication skills of students specialised in human resources consultancy. Training and Practise, 18(1-2), 101–112. http://trainingandpractice.hu/?q=hu/kepzes_es_gyakorlat/content/1987378303
Mertens, D. (1974). Schlüsselqualifikationen. Thesen zur Schulung für eine moderne Gesellschaft. Mitteilungen aus der Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, 7(1), 36–43.
Nghia, T. L. H., & Duyen, N. T. M. (2019). Developing and validating a scale for evaluating internship-related learning outcomes. Higher Education, 77, 1–18. https://doi.org/10.1007/s10734-018-0251-4
Siegrist, M., & Wunderli, R. (1993). Bildungsarbeit mit arbeitslosen Mensschen. Schweizerischer Verband für Berufsberatung SVB.
Suhajda, Cs. J., & Kenderfi, M. (2019). Az emberi erőforrás tanácsadó mesterszak 10 éve a gödöllői tapasztalatok tükrében. In J. Baranyiné Kóczy, & Á. Fehér (Eds.), Pedagógusképzés, oktatás a Kárpát-medencében, társadalmi kontextusok. XXII. Apáczai-napok Tudományos Konferencia tanulmánykötet (pp. 349–357). Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Kar.
Suhajda, Cs. J., & Kiss, Á. G. (2016). Hallgatók a tanácsadói képzésben, különös tekintettel a regionális különbségekre. In J. Szabó (Ed.), 20 éves a tanácsadó képzés (pp. 23–29). Kontakt Alapítvány.
Szretykó, Gy. (2019). 10 éves az Emberi Erőforrás Tanácsadó Mesterszak az Apáczai Csere János Karon. In J. Baranyiné Kóczy, & Á. Fehér (Eds.), Pedagógusképzés, oktatás a Kárpát-medencében, társadalmi kontextusok. XXII. Apáczai-napok Tudományos Konferencia tanulmánykötet (pp. 358–364). Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Kar.
Tajtiné Lesó, Gy., Borbély-Pecze, T. B., Juhász, Á., & Kenderfi, M. (2020). „Karanténtanácsadók” – Hazai pályaorientáció, pályaedukáció a karantén alatt a tanácsadók szemszögéből. Új Pedagógiai Szemle, 70(5–6), 39–58. https://upszonline.hu/index.php?article=700506008
Taylor, A. R., & Hooley, T. (2014). Evaluating the impact of career management skills module and internship programme within a university business school. British Journal of Guidance & Counselling, 42(5), 487–499. https://doi.org/10.1080/03069885.2014.918934
Watts, A. G. (1992). Occupational profiles of vocational counsellors in the European Community: A synthesis report. European Centre for the Development of Vocational Training. CEDEFOP.
Zahidi, S., & Till, A. (2016). What is the future of your job? World Economic Forum. https://www.weforum.org/agenda/2016/01/what-is-the-future-of-your-job/
https://www.ksh.hu/docs/szolgaltatasok/hun/feor08/2/2523.html
https://www.diplomantul.hu/dpr-aae-palyaorientaciot-tamogato-modul
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Kenderfi Miklós

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.