A szociális kompetencia fejlesztésének lehetőségei drámapedagógiai módszerekkel a (gyógy)pedagógiai munkában
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2017.4.9Absztrakt
A társadalmi és szakmai szemléletváltozás szükségessé tette a speciális ellátást igénylő gyermekpopuláció ellátásának megújulását. A kiemelt figyelmet igénylő gyermekek nevelése, oktatása és segítségnyújtása nemcsak komplex ismeretekkel rendelkező pedagógusokat, segítő szakembereket kíván, de együttműködésen alapuló feladatvégzést tesz szükségessé.
A szociális viselkedési formák, a szociális készségek, képességek az élet minden területén fontos szerepet töltenek be, így az óvodai és iskolai életben is. A szociális kompetencia nem megfelelő fejlettsége problémát jelenthet a beilleszkedésben, a társakkal, felnőttekkel való kapcsolatok kialakításában vagy a megfelelő teljesítménynyújtásban.
Kutatásunk célja: igazolást nyerjünk arra vonatkozóan, mely szerint a drámajáték mint drámapedagógiai módszer alkalmazása kedvező hatással van a szociális kompetencia fejlődésére, segíti a szociális kapcsolatok kialakítását, továbbá növeli a teljesítményszintet, a tanulási képességek hatékonyságát.
Hivatkozások
Baji-Gál, F. (2000). Drámapedagógia alkalmazása Foglalkozásminták alsó tagozatosok számára. Debrecen: Pedellus Tankönyvkiadó
Falus I. (Ed.) (2000). Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Budapest: Műszaki Könyvkiadó
Gelencsérné Bakó, M. (2014). A szociális kompetencia komponenseinek vizsgálata az iskolával való elégedettség tükrében, Kérdőíves vizsgálat egy hazai kisváros 7. 9. 11. évfolyamaiban, a szülők és a pedagógusok körében a 2012‒2013-as évben [Doktori disszertáció], Pécsi Tudományegyetem
Gelencsérné Bakó, M. (2015). A szociális kompetencia fejlesztésének módszertani kérdései. In: Kovácsné Nagy, I. (Ed.), Szemelvények a gyógypedagógia köréből. (pp.7‒49) Kaposvár: Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar
Gyarmathy, É. (1998): Tanulási zavarok azonosítása és kezelése az óvodában és az iskolában, Új Pedagógiai Szemle, 48. évf. 11. sz. pp.68‒76.
Mérei, F. (1998). Közösségek rejtett hálózata. Budapest: Osiris Kiadó
Nagy, J. (2010). A személyiség kompetenciái és operációs rendszere. Iskolakultúra, 20. évf. 7‒8. sz. pp. 3‒21.
Pinczésné Dr. Palásthy, I. (2003). Drámapedagógia Pedagógia Pszichológia, Debrecen: Pedellus Tankönyvkiad.
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2017 Gelencsérné Bakó Márta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.