The Features of Children’s Cultural Activities in the Mirror of the Changes in Children Culture
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.6Abstract
Children’s culture is regarded either as material, financial and spiritual values of human culture that can awake children's interest and are made and organized for them, or they are created by children give them pleasure for the day and promote their development. In our research we made a survey with 500 preschool children in order to get to know their favourite toys and stories, their story-listening habits, their practices of using a computer and their future orientation in the frame of the changes in children culture. The results of our research may contribute to understand the world created by children, may help teachers, parents and kindergarten teacher trainers, moreover may develop education in early childhood and kindergarten teacher training, and may lead to institutional innovations as well.
References
A 363/2012. (XII. 17.) Korm. rendelet az Óvodai nevelés országos alapprogramjáról. Magyar Közlöny, 2012. 171. sz. 28223-28231. p.
Bathó Edit–Fejes József Balázs (2013): Többségi, hátrányos helyzetű és sajátos nevelési igényű 8. évfolyamos tanulók jövőképe. In: Iskolakultúra 2013. július–augusztus, 23. évf. 7–8. sz. 3–16. p.
Bettelheim, Bruno (2013): A mese bűvölete és a bontakozó gyermeki lélek. Budapest : Corvina Kiadó, 2013. 348 p.
Bús Imre szerk. (2013): Tanulmányok a gyermekkultúráról. Szekszárd : PTE IGYK Gyermekkultúra Kutatócsoport, 2013. 163 p.
Cole, Michael – Cole, R. Sheila (2006): Fejlődéslélektan. Budapest : Osiris Könyvkiadó, 2006. 806 p.
Dankó Ervinné (2004): Irodalmi nevelés az óvodában: Szakmódszertani kérdések. Budapest : OKKER Kiadó, 231 p.
Gyarmathy Éva (2013): Problémafelvetés – társas és önálló tanulás a digitális korban, bevált gondolkodásfejlesztési módszerek. [online] [2015.03.01.] < URL: http://www.slideshare.net/digipedkonf/gyarmathy-va-problmafelvets-trsas-s-nll-tanuls-a-digitlis-korban-bevlt-gondolkodsfejlesztsi-mdszerek.
Kiss Judit (2004): A televízió hatása a kisiskolás gyerekekre. In: Új Pedagógiai Szemle 2004. szept. 54. évf. 9. sz. 35–59. p.
Tancz Tünde (2009): Népmesék az óvodai anyanyelvi-kommunikációs nevelésben. In: Anyanyelv-pedagógia folyóirat [online] 2009. 2. évf. 2. sz. [2015.02.28.] < URL: http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=161
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Kissné Zsámboki Réka
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.