The first theses at the Pre-school Teacher Training Institute of Sopron, which gained third-level education status sixty years ago
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.10Abstract
The Faculty of Teacher Training at the Benedek Elek University of Sopron celebrates a double anniversary: on the one hand, the 120th anniversary of the first early childhood education institute founded in the city in 1899, and on the other hand, the 60th anniversary of the Pre-school Teacher Training Institute of Sopron gaining third level education status. Anniversaries create a good opportunity for us to learn even more about the history of such a well-established institution. As part of our research, the reports on the first theses written at the Pre-school Teacher Training Institute between 1961 and 1965 have been taken under qualitative examination. During our research, we examined the pedagogical and psychological topics and evaluation of the theses written in the first years of the Sopron Kindergarten Training Institute gaining third-level education status in 1959, furthermore, the academic effectiveness of the state examiners. In the present study, due to size constraints, we undertook the analysis and presentation of the theses.
References
Baranyai, L. (2009). Az Isteni Megváltó Leányai Tanítónőképzője, és jogutódja, a Soproni Állami Tanítónőképző története 1899–1957. Sopron: Hillebrand Nyomda.
Géczi, J. (2006). A szovjet pedagógiai minta. A szovjet és a szovjet minta nyomán kialakított nemzeti törekvések sajtóreprezentációja. Iskolakultúra, 16. évf. 9 sz. pp. 24−38.
Golnhofer, E., Szabolcs, É. (2014). Pedagógiai a tankönyvekben az ötvenes évek első felében. Könyv és Nevelés 16. évf. 4. sz. pp. 88−101.
Kelényi, F. (1968). A soproni óvónőképzés kezdetei. Soproni Szemle, 22. évf. 1. sz. pp. 67−72.
Kelényi, F. (1975a). A soproni óvónőképzés a felszabadulástól napjainkig. Soproni Szemle, 29. évf. 3. sz. pp. 1−14.
Kelényi, F. (1975b). A soproni óvónőképzés a felszabadulástól napjainkig. Soproni Szemle, 19. évf. 4. sz. pp. 15−29.
Kurucz, R. (2007). Viták a Montessori-pedagógiáról (1910-1956). Neveléstörténet, 2007. évf. 3−4. sz.
Sztinkóné, Nagy, I. (2005). A női szerep változásai és a reformpedagógia. Iskolakultúra 2005. évf. 2. sz. pp. 63−68.
Patyi, G. (2010). A magyarországi óvóképzés a felsőfokúvá válásig. Képzés és Gyakorlat, 8. évf. 1. sz. pp. 99−105.
Patyi, G. (2020). Szakmai vita az óvó- és tanítóképzés akadémiai szintű egyesítéséről a pedagógiai sajtóban 1957-ben. In: Molnár, B. (Ed.), A Tanítóképzés múltja, jelene V. A tanárképzés múltja, jelene, II. (pp. 58−66). Szombathely.
Vág, O. (1957). Egyetemes Neveléstörténet az óvónőképzők III. osztálya számára, (Az iskoláskor előtti nevelés vázlatos története.) A Művelődésügyi Minisztérium rendeletére kiadja: Tankönyvkiadó, Budapest .
Szabados, L. (1964). A felsőfokú óvónőképzés Sopronban. Soproni Szemle, 18. évf. 2. sz. pp. 50−64.
Varjú, S. (1966). Az óvónőképzős hallgatók szakdolgozatainak tapasztalataiból. In. Tóth, L. (Ed.). A magyarországi óvónőképző intézetek neveléstudományi közleményei. IV. évfolyam. (pp. 4.− 56). Gyula: Békés megyei Nyomdaipari Vállalat.
Felhasznált források
Soproni Óvónőképző Intézet Államvizsga jegyzőkönyve 1961 Soproni Egyetem, Benedek Elek Pedagógiai Kar irattára.
Soproni Óvónőképző Intézet Államvizsga jegyzőkönyve 1962 Soproni Egyetem, Benedek Elek Pedagógiai Kar irattára.
Soproni Óvónőképző Intézet Államvizsga jegyzőkönyve 1963 Soproni Egyetem, Benedek Elek Pedagógiai Kar irattára.
Soproni Óvónőképző Intézet Államvizsga jegyzőkönyve 1964 Soproni Egyetem, Benedek Elek Pedagógiai Kar irattára.
Soproni Óvónőképző Intézet Államvizsga jegyzőkönyve 1965 Soproni Egyetem, Benedek Elek Pedagógiai Kar irattára.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Varga László, Németh Dóra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.