A hatvan évvel ezelőtt felsőfokúvá vált Soproni Óvónőképző Intézet első szakdolgozatai

Autor/innen

  • László Varga Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
  • Dóra Németh Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.10

Abstract

A Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kara kettős jubileumot ünnepel: egyrészt 1899-ben a városban alapított első kisdedóvóképző-intézet 120 éves, valamint a jogelődként tisztelt Soproni Óvónőképző Intézet felsőfokúvá válásának 60. évfordulóját. Az évfordulók jó alkalmat teremthetnek arra, hogy még alaposabban megismerhessük a nagy múltú intézmény történetének ezen fejezetét. A kutatás során a Soproni Óvónőképző Intézet első államvizsga-jegyzőkönyveinek kvalitatív vizsgálatára kerül sor 1961 és 1965 között. A kutatás során megvizsgáltuk az 1959-ben felsőfokúvá vált Soproni Óvónőképző Intézet első éveinek szakdolgozati témáit és értékelését. Jelen tanulmányban a szakdolgozatok elemzésére, bemutatására vállalkoztunk.

Autor/innen-Biografien

  • László Varga, Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar

    PhD, habil. egyetemi docens
    varga.laszlo@uni-sopron.hu

  • Dóra Németh, Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar

    tanársegéd
    nemeth.dora.katalin@uni-sopron.hu

Literaturhinweise

Baranyai, L. (2009). Az Isteni Megváltó Leányai Tanítónőképzője, és jogutódja, a Soproni Állami Tanítónőképző története 1899–1957. Sopron: Hillebrand Nyomda.

Géczi, J. (2006). A szovjet pedagógiai minta. A szovjet és a szovjet minta nyomán kialakított nemzeti törekvések sajtóreprezentációja. Iskolakultúra, 16. évf. 9 sz. pp. 24−38.

Golnhofer, E., Szabolcs, É. (2014). Pedagógiai a tankönyvekben az ötvenes évek első felében. Könyv és Nevelés 16. évf. 4. sz. pp. 88−101.

Kelényi, F. (1968). A soproni óvónőképzés kezdetei. Soproni Szemle, 22. évf. 1. sz. pp. 67−72.

Kelényi, F. (1975a). A soproni óvónőképzés a felszabadulástól napjainkig. Soproni Szemle, 29. évf. 3. sz. pp. 1−14.

Kelényi, F. (1975b). A soproni óvónőképzés a felszabadulástól napjainkig. Soproni Szemle, 19. évf. 4. sz. pp. 15−29.

Kurucz, R. (2007). Viták a Montessori-pedagógiáról (1910-1956). Neveléstörténet, 2007. évf. 3−4. sz.

Sztinkóné, Nagy, I. (2005). A női szerep változásai és a reformpedagógia. Iskolakultúra 2005. évf. 2. sz. pp. 63−68.

Patyi, G. (2010). A magyarországi óvóképzés a felsőfokúvá válásig. Képzés és Gyakorlat, 8. évf. 1. sz. pp. 99−105.

Patyi, G. (2020). Szakmai vita az óvó- és tanítóképzés akadémiai szintű egyesítéséről a pedagógiai sajtóban 1957-ben. In: Molnár, B. (Ed.), A Tanítóképzés múltja, jelene V. A tanárképzés múltja, jelene, II. (pp. 58−66). Szombathely.

Vág, O. (1957). Egyetemes Neveléstörténet az óvónőképzők III. osztálya számára, (Az iskoláskor előtti nevelés vázlatos története.) A Művelődésügyi Minisztérium rendeletére kiadja: Tankönyvkiadó, Budapest .

Szabados, L. (1964). A felsőfokú óvónőképzés Sopronban. Soproni Szemle, 18. évf. 2. sz. pp. 50−64.

Varjú, S. (1966). Az óvónőképzős hallgatók szakdolgozatainak tapasztalataiból. In. Tóth, L. (Ed.). A magyarországi óvónőképző intézetek neveléstudományi közleményei. IV. évfolyam. (pp. 4.− 56). Gyula: Békés megyei Nyomdaipari Vállalat.

Felhasznált források

Soproni Óvónőképző Intézet Államvizsga jegyzőkönyve 1961 Soproni Egyetem, Benedek Elek Pedagógiai Kar irattára.

Soproni Óvónőképző Intézet Államvizsga jegyzőkönyve 1962 Soproni Egyetem, Benedek Elek Pedagógiai Kar irattára.

Soproni Óvónőképző Intézet Államvizsga jegyzőkönyve 1963 Soproni Egyetem, Benedek Elek Pedagógiai Kar irattára.

Soproni Óvónőképző Intézet Államvizsga jegyzőkönyve 1964 Soproni Egyetem, Benedek Elek Pedagógiai Kar irattára.

Soproni Óvónőképző Intézet Államvizsga jegyzőkönyve 1965 Soproni Egyetem, Benedek Elek Pedagógiai Kar irattára.

Veröffentlicht

2020-10-23

Zitationsvorschlag

A hatvan évvel ezelőtt felsőfokúvá vált Soproni Óvónőképző Intézet első szakdolgozatai. (2020). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 18(3-4), 96-105. https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.10