Analysis of the situation and impact of german national minority language teaching in Gödöllő
DOI:
https://doi.org/10.18531/sme.vol.10.no.4.pp.71-86Keywords:
German nationality, Gödöllő, minority language education, language socializationAbstract
The study analyses the situation of the German minority in Gödöllő and the possibilities of language education, the added value of teaching in the national minority language for children, the impact of national minority language education on attitudes towards language learning and further education, the feeling of belonging to the national minority, and the sense of national community. The impact of the socialisation environment at home, culture and family, language use, will also be analysed.
Drawing on the literature, we will review the historical and legislative background, the language use of Germans in Hungary, and the guidelines for national minority schooling. The study is based on a presentation of the German national minority language teaching at the Petőfi Sándor Primary School in Gödöllő. Based on this, an online questionnaire survey was carried out, in which 105 pupils (36 national minority language speakers and 69 non-national minority language speakers) were interviewed, focusing on the links between language socialisation and mother tongue education. The results from the questionnaires were processed using SPSS and Microsoft Excel.
References
Bronfenbrenner, U. (1979): The Ecology of Human Developement. Harvard University Press
Dobos B. (2020): Német nemzetiségi önkormányzatiság Magyarországon (1994–2014). In: Eiler F. – Tóth Á. (szerk.) (2020): A magyarországi németek elmúlt 100 éve. Nemzetiségpolitika és helyi közösségek, Társadalomtudományi Kutatóközpont, Argumentum Kiadó, Budapest.
Farkas, T. (2003): A kistérségek a vidékfejlesztés és a területfejlesztés hálójában. In: Nemes, Nagy J (szerk.) Kistérségi mozaik: Tanulmányok Budapest, ELTE TTK Regionális Földrajzi Tanszék, MTA-ELTE Regionális Tudományi Kutatócsoport, pp. 19–38.
G. Merva M. – Horváth L. (szerk.) (2007): Gödöllő története I. A kezdetektől 1867-ig (Gödöllő).
Kassai Zs. – Farkas T. (2007): A Leader+ program alulnézetből. In: Comitatus: Önkormányzati Szemle 17(5), 71–80.
Kassai, Zs. – Farkas T. (2016): School closures in rural Hungary. In: Elena, Horská; Zuzana, Kapsdorferová; Marcela, Hallová (szerk.) The Agri-Food Value Chain: Challenges for Natural Resources Management and Society : International Scientific Days 2016: Conference proceedingsNitra, Szlovákia : Slovak University of Agriculture in Nitra, pp. 477–483.
Manherz K. (szerk.) (1998): A magyarországi németek. Változó világ 23. Útmutató, Győr.
Réger Z. (1990): Utak a nyelvhez. Nyelvi szocializáció – nyelvi hátrány. Akadémiai Kiadó, Budapest.
Skutnabb-Kangas, T. (1997): Nyelv, oktatás, kisebbségek, Budapest: Teleki László Alapítvány
Tilkovszky L. (1997): Német nemzetiség – magyar hazafiság: Tanulmányok a magyarországi németség történetéből. JPTE TK Kiadói Iroda, Pécs
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Kalocsai Ottó, Kolta Dóra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A folyóirat Open Access (Gold). Cikkeire a Creative Commons 4.0 standard licenc alábbi típusa vonatkozik: CC-BY-NC-ND-4.0. Ennek értelmében a mű szabadon másolható, terjeszthető, bemutatható és előadható, azonban nem használható fel kereskedelmi célokra (NC), továbbá nem módosítható és nem készíthető belőle átdolgozás, származékos mű (ND). A licenc alapján a szerző vagy a jogosult által meghatározott módon fel kell tüntetni a szerző nevét és a szerzői mű címét (BY).