The future of ecotourism - comparative analysis in case of students in Gyöngyös from environmental consciousness aspect

Authors

  • András Szeberényi Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar, Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet
  • Adrienn Varga-Nagy Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar, Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet

DOI:

https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2017.04.05.73-82

Keywords:

ökoturizmus, fenntarthatóság, környezettudatosság, környezetbarát viselkedés, online tér, közösségi média, középiskolás diákok

Abstract

Eco-tourists are environment conscious people who typically love to travel far away from cities, spending time in nature, exploring the classic countryside, discovering and protecting nature's wonders, getting to know local customs and people. Typically, these tourists try to minimize negative impact on the environment while protecting their clarity, their untouchedness, conscious of the choice of accommodation and the way to travel. The new generation of young people have different level of knowledge about environmental awareness and environmentally friendly behaviour. The online space can be one of the most valuable keys among others which can help to spread this kind of behaviour even more (Begley, 2008). In this study, secondary school students’ awareness of environmental issues and the level of their active participation in this activities have been identified in the online space like how the social media can help in the environmental awareness by the help of smartphone applications. The study was carried out in Gyöngyös city by conducting a survey on students in high school and university. The name of the high school is Berze Nagy János Gimnázium where a total amount of 493 students were asked but only 465 questionnaires were evaluated because 28 students were not present or they filled it out badly. In the Eszterházy Károly University a total amount of 147 students were asked. The results of the study showed a high level of environmental awareness among participant students. Students also gain experiences in the field of environment from mass media, social media (Kovács, 2010).

Author Biographies

  • András Szeberényi, Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar, Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet

    PhD-hallgató
    E-mail: andras.szeberenyi@gmail.com

  • Adrienn Varga-Nagy, Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar, Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet

    adjunktus
    E-mail: Varga.Nagy.Adrienn@gtk.szie.hu

References

Áldorfai Gy. – Czabadai L. (2014): Helyi válaszok a globális kihívásokra (Local responses to global challenges), Acta Carolus Robertus 2014 vol 4(2), Károly Róbert Főiskola, Gyöngyös, 9-18.

Begley E. (2008): Living like Ed: A Guide to the Eco-friendly Life, Publisher: Paw Prints

Földművelésügyi Minisztérium Környezetügyért Felelős Helyettes Államtitkárság (2016): Természetvédelmi adatok 2016. december 31-i állapot szerint. Budapest, 2017. http://www.termeszetvedelem.hu/_user/browser/File/Tenyek&Adatok/Termeszetvedelmi_adatok-20161231.pdf

Kassai Zs. – Ritter K. (2011): Local rural development programs in disadvantaged rural micro-regions, Gazdálkodás 55 (4), 337-346.

Kotler P. (1998): Marketingmenedzsment, Műszaki Könyvkiadó, 1998, pp. 156.

Kovács R. (2010): Megújuló energia kézikönyv (Renewable Energy Handbook), Publisher: Poppy Seed Kiadó,

Leeming, F. C. − Porter, B. E. (1997): Effects of participation in class activities on children’s environmental attitudes and knowledge. The Journal of Environmental Education, 28. 33−42 DOI: https://doi.org/10.1080/00958964.1997.9942821

Malhotra N. K. – Simon J. (2009): Marketingkutatás, Budapest, Akadémiai Kiadó Zrt., pp. 832.

Magyar Zs–Sulyok J (2014): Az ökoturizmus helyzete Magyarországon. Turizmus bulletin (2014) XVI. évfolyam 2. szám

Marjainé Szerényi Zs et.al (2014): A fiatalok fogyasztási és életmódbeli szokásai a környezeti nevelés tükrében. „Fenntartható fogyasztás, termelés és kommunikáció”, Budapesti Corvinus Egyetem. http://epa.oszk.hu/00000/00035/00155/pdf/EPA00035_upsz_2012_11-12_015-036.pdf

Sembery P. – Tóth L. (2004): Hagyományos és megújuló energiák (Traditional and renewable energies), Publisher: Szaktudás Kiadó Kft.

TeIR – Országos Területfejlesztési és Területrendezési Információs Rendszer (2017): Letöltési oldal: https://www.teir.hu/helyzet-ter-kep/kivalasztottmutatok.html?xteiralk=htk&xids=1001,1002,1009,1010,1011,1012,1017,1018&xtertip=T&xterkod=523

Tóth É (2011): Az ökoturizmus fogalma, formái és feltételei. Pannon Egyetem, Georgikon Kar, Keszthely. http://www.georgikon.hu/tanszekek/agrargaz/Tananyagok/T%C3%B3th%20%C3%89va/%C3%96koturizmus%20menedzsment/3eloadas.pdf

Tremmer T (2014): Környezettudatosak a fiatalok a kutatás szerint. VEOL, a Veszprém megyei hírportál https://www.veol.hu/hirek/kornyezettudatos-fiatalok-1606359/

Zöld energiával a zöld Magyarországért projekt hivatalos weboldala (2017): Letöltési oldal: http://kutatas.karolyrobert.hu/

Varga-Nagy A. - Káposzta J. - Nagy H. (2017): Zöldturizmus a jövő stratégiai iránya? (Green tourism as the future strategic direction?) Studia Mundi – Economica 4:(1) pp. 94-102. (2017) DOI: http://dx.doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2017.04.01.94-102

http://www.szallasmarketing.hu/turisztikai-definiciok/27-okoturizmus-zoldturizmus

http://www.termeszetvedelem.hu/_user/browser/File/Tenyek&Adatok/Termeszetvedelmi_adatok-20161231.pdf

Published

2017-12-28

Similar Articles

31-40 of 170

You may also start an advanced similarity search for this article.