„Multicultural training” for university teachers teaching foreiner students

Initiative by SZIU Faculty of Economics and Social Sciences, which coordinates the foreigner students’ expectations and educational characteristics in our university

Authors

  • Ildikó Rudnák Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományi és Tanárképző Intézet
  • Levente Komor Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományi és Tanárképző Intézet
  • Imola Józsa Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományi és Tanárképző Intézet

DOI:

https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2015.02.03.138-148

Keywords:

multikulturalitás, interkulturális kompetencia, beilleszkedés, befogadás, kulturális sokk, etnocentrizmus, etnorelativizmus, kulturális Johari-ablak, csapatépítés, oktatói tréning

Abstract

We have explored the theoretical and test results of a multicultural training organized for teachers of an educational institution at Szent István University. Actuality provides a growing number of foreign students, which means not only an increase in the number of classes taught in English, but proper preparation of the human resources of the institution as well. After analyzing the training we propose to all eviate the problems, forming the diversity advantage, exploit opportunities inherent in multiculturalism.

Author Biographies

  • Ildikó Rudnák, Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományi és Tanárképző Intézet

    associate professor
    E-mail: Rudnak.Ildiko@gtk.szie.hu

  • Levente Komor, Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományi és Tanárképző Intézet

    assistance professor
    E-mail: Komor.Levente@gtk.szie.hu

  • Imola Józsa, Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományi és Tanárképző Intézet

    PhD student
    E-mail: Jozsa.Imola@gtk.szie.hu

References

Bennett, M.J. (1993): Towards a developmentalmodel of interculturalsensitivityIn R. Michael Paige, ed. Education fortheInterculturalExperience. Yarmouth, ME: Intercultural Press, ISBN0-912736-25-9

Brein, M. – David, K. H. (1973): ImprovingCross-culturalTraning and Mesurement of Cross-culturalLearning. Vol. 1. Denver, Center for Research and Education, ISSN1443- 1475

Feischmidt M. szerk. (1997): Multikulturalizmus. Osiris Kiadó, Bp., p.121, ISBN9638638753

Hannerz, U. (1992): Kulturális komplexitás. Tanulmányok a gondolkodás társadalmi szerveződéséről című művéből. (CulturalComplexity: StudiesintheSocial Organization of Meaning. Columbia University Press, 1992, New York) In: Kisebbség-kutatás. 2005.1. szám, ISSN 1588-0893

Hidasi J. (2004): Interkulturális kommunikáció. Budapest, Scolar Kiadó, ISBN 9789632440699

Holmstrom, B. – Tirole, J. (1989): The Theory of theFirm. InSchmalensee&Willig, Handbook of Industrial Organization, North Holland, ISBN-13: 978-0-691-12556-2

Hoops, J. (1981): AnalyzingDiversityinJournalismInstruction: A Critical Race TheoryCaseStudy, pp.87-100., International Journal of DiversityinOrganizations, Communities and Nations. ISSN 1447-9583 (Online)

Kirkpatrick, D. (1975): EvaluatingTrainingPrograms.San Francisco, Berrett-Koehler, ISBN0-7506-7601-9

Klaudy K. (2012): Nyelvi és kulturális aszimmetria a reáliák fordításában. Reáliák – a lexikológiától a frazeológiáig. Értelmezések és fordítási kérdések. A Modern Filológiai Társaság éves konferenciája. ELTE BTK, Gólyavár, 2012. június 20-21., ISBN 978- 963-312-164-1

Konczos-Szombathelyi M. (2008): Kommunikáló kultúrák. L’Harmattan Kiadó, ISBN9789632361369

Kultúrák@kontextusok.kommunikáció (2007): Hidasi J. (szerk.) Perfekt Kiadó, Budapest, ISBN 9789633947173

Légrádiné Lakner Sz. (2006): Tréningmódszer a felsőoktatásban. In: Tudásmenedzsment, VII. évfolyam, 1. szám 2006. április, 60-66.p, ISSN1586-0698

Petró K. (2000): A kultúra fogyasztása: élmény és szenvedély, avagy adalékok a kultúra menedzseléséhez. Vezetéstudomány, 2000. 12. sz. p.17.,ISSN 0133-0179

Rudnák I. (2010): A multikulturális környezet kihívásai a magyarországi nagyvállalatok vezetői körében. PhD-értekezés. Szent István Kiadó, Gödöllő

Schneider, S. – Barsoux, J.(1997):ManagingAcrossCultures.Prentice Hall, 267-310.p., ISBN-13: 978-0-13-272220-9

Tirole, J. (1988): The Theory of Industrial Organization. The MIT Press, ISBN 9780262200714

Torgyik J.(2005): Fejezetek a multikulturális nevelésből. Eötvös József Könyvkiadó, Bp., ISBN 963 7338 26 8.

Published

2015-12-30

Similar Articles

1-10 of 21

You may also start an advanced similarity search for this article.