Territorial distribution of labor market trainings supported by EU funds in Borsod-Abaúj-Zemplén County

Authors

  • Dávid Hajdú Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar, Enyedi György Regionális Tudományok Doktori Iskola

DOI:

https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2021.08.01.24-36

Keywords:

humán erőforrások, felnőttképzés, munkanélküliség, hátrányos helyzet

Abstract

The study presents the territorial peculiarities of the labour market training of jobseekers in the period between 2015 and 2019 in Hungary, with special regard to Borsod-Abaúj-Zemplén County and its districts, which is a sample area of my PhD research Secondary research based on statistical databases was carried out by processing information available on the OSAP 1665 Statistical Interface. The main goal of the research is to get a credible picture of participants in labour market trainings for job seekers in an area with relatively high unemployment rates. Most of the trainings supported by the European Union are competence development trainings that do not provide a profession. Non-occupational trainings do not directly facilitate re-entry into the labour market. In rural areas, training would be most important, which could help to become entrepreneurs, thus contributing to the strengthening of underdeveloped rural areas. Training for jobseekers is mostly concentrated in cities with county status, which is a further disadvantage for residents of rural areas. Centralization is also marked in the case of Miskolc. The western districts, which are anyway closer to the county seat, are in a better position than the eastern districts.

Author Biography

  • Dávid Hajdú, Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar, Enyedi György Regionális Tudományok Doktori Iskola

    PhD-hallgató
    E-mail: hajdu.david91@gmail.com

References

Artner A. (2020): Munkaerőpiaci és szociális helyzet Magyarországon – európai tükörben. = Új Munkaügyi Szemle 1(1), pp. 3-16.

Bakó T.–Czethoffer É.–Kónya I.–Köllő J. (2019): Munkaerőpiaci tendenciák, különösen az elvándorlás, a munkaerőhiány hatása a gazdaságra, államháztartásra. MTA KRTK KTI, 52 p.

Benedek A. (2015): Az európai és hazai szakképzési rendszer fejlődésének tendenciái. BME Tanárképző Központ. www.tankonyvtar.hu (letöltés: 2020.07.09.)

Caragea, N. (2011): Regional Analysis of Adult Education in Romania. = Annals - Economic and Administrative Series 5(1), pp. 51-62.

Čeryová, D. -- Bullová, T. -- Turčeková, N. -- Aamičková, I. -- Moravčíková, D. -- Bielik, P. (2020): Assessment of the Renewable Energy Sector Performance Using Selected Indicators in European Union Countries. In Resources. 9, 102 (2020), s. 2020. ISSN 2079-9276.

Čeryová, D. -- Bullová T. -- Adamičková, I. -- Turčeková, N. -- Bielik, P. (2020): Potential of investments into renewable energy sources. In: Problems and Perspectives in Management. 18, 2 (2020), s. 57--63. ISSN 1727-7051.

Cincinnato, S.–De Wever, B.–Van Keer, H.–Valcke, M. (2016): The Influence of Social Background on Participation in Adult Education: Applying the Cultural Capital Framework. = Adult Education Quarterly 66(2), pp. 143-168. DOI: https://doi.org/10.1177/0741713615626714

Csoba J. (2010): A tisztes munka – A teljes foglalkoztatás: a 21. század esélye vagy utópiája? L'Harmattan Kiadó, Budapest, 271 p.

Csoba J. (2007): A munkaerőpiac és a munkaerő iránti kereslet változása. In Csoba J. - Czibere I. (szerk.): Tipikus munkaerőpiaci problémák - atipikus megoldások. Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen, pp. 9-25.

Csoma Gy. (2005): A magyar felnőttképzés új korszakváltásának értelmezéséhez. - Gondolatok tizenegy témában kommentátorokkal. In: Csoma Gy.: Andragógiai szemelvények, Nyitott könyv, Budapest, pp. 264-282.

Dabasi-Halász Zs.–Lipták K.–Siposné Nándori E. (2016): A fenntarthatatlan munkaerőpiac, a munkanélküliség lehetséges okai Észak-Magyarországon. In: Nagy Z.–Horváth K. (szerk.) Jubileumi tanulmánykötet Tóthné Szita Klára professzor asszony 70. születésnapjára. ME GTK, Miskolc, pp. 52-61.

Farkas É. (2013): A láthatatlan szakma. Tények és tendenciák a felnőttképzés 25 évéről. typiART, Pécs, 388 p.

Győri, T.–Járdány, K. (2019): Comparsion of Hungarian labor market databases. In: Egri, Z.–Krajcsovicz, M.–Molnárné Paraszt, M. (szerk.) Digitization in Rural Spaces

Challenge and/or Opportunity? 3rd International Scientific Conference on Rural Development Conference Proceedings. Szarvas, Magyarország: Szent István Egyetem Agrár- és Gazdaságtudományi Kar, pp. 77-85.

Hajós L.–Gősi M. (2006): Emberi erőforrás gazdálkodás In: Emberi erőforrás gazdálkodás (Szerk.: Hajós L.-Berde Cs.). Debreceni Egyetem, pp. 18-50.

Káposzta József-Honvári Patrícia (2019): A „smart falu” koncepció főbb összefüggései és kapcsolódása a hazai vidékgazdaság fejlesztési stratégiájához. Tér és Társadalom 2019. 33. évfolyam/1. eISSN: 2062-9923 pp. 83-97.

Káposzta József (2020): A vidékfejlesztés helye a regionális tudományban, Tér és Társadalom, 34(1), o. 37-40. eISSN: 2062-9923

Kézdi, G (2011): Közelkép: foglalkoztatáspolitikai programok hatásvizsgálata. In: Fazekas, K; Kézdi, G (szerk.) Munkaerőpiaci tükör, Országos Foglalkoztatási Közalapítvány, MTA Közgazdaságtudományi Intézet, pp. 43-203.

Koncz G. (2017): Demográfiai folyamatok és humán erőforrások Észak-Magyarország vidéki térségeiben In: Koncz G. (szerk.) Mérföldkövek a gyöngyösi agrárkutatásban. Károly Róbert Kft., Gyöngyös, pp. 75-81.

Koncz G.–Szűcs A.–Nagyné Demeter D. (2018): A gazdaság térszerkezetének változásai Észak-Magyarországon az ezredforduló után. = Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatok 13(1-2), pp. 139-149.

Kozma T. (2006): Az összehasonlító neveléstudomány alapjai. Új Mandátum Kiadó, Budapest, 296 p.

Lipták K. (2014): Munkanélküliség vagy munkátlanság? – A magyarországi munkaerőpiac helyzetéről. = Acta Carolus Robertus 4(2), pp. 57-69.

Mártonfi Gy. (2013): Hiányszakmát tanuló végzős szakiskolások – kutatási beszámolók. In. Új pedagógiai szemle 63(1-2), pp. 9-12.

Pulay Gy. (2009): Általános és rehabilitációs, magyar és nemzetközi munkaerőpiaci ismeretek: Szöveggyűjtemény Budapest, Magyarország: ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar (2009), 150 p.

Rothes, A.–Lemos, M. S.–Gonçalves, T. (2017): Motivational Profiles of Adult Learners. = Adult Education Quarterly 67(1), pp. 3-29. DOI: https://doi.org/10.1177/0741713616669588

Sava S.–Luştrea A. (2017): Participation Rates in Lifelong Learning. In: Koulaouzides G.A., Popović K. (eds) Adult Education and Lifelong Learning in Southeastern Europe. International Issues In adult Education. SensePublishers, Rotterdam, pp. 101-114.

Szűcs Antónia-Káposzta József (2018): A Gyöngyösi járás településeinek komplex fejlettségi rangsora és dinamikája. TERÜLETI STATISZTIKA 58:(5) pp. 489-504. ISSN 0018-7828

Zachár L. (2011): Az egész életen át tartó tanulás a statisztikai adatok tükrében. = Szakoktatás: Az országos pedagógiai intézet szakképzési igazgatóságának pedagógiai folyóirata 26(4), pp. 7-14.

Published

2021-03-28

Similar Articles

61-70 of 77

You may also start an advanced similarity search for this article.